Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1586 ggr
Amyenterprice
1

Är jag förstor?:/

Jag är 160cm & väger ca 56kg , är jag förstor för att rida en c-ponny? (139cm i mkh) han är inte så grov heller! (Vet inte om jag valt rätt grupp!)

[HopeTime]
1

jag är ungefär som dig och kan rida en maxad B så såklart du kan, rid på! :)

Praefatio
2

Kort svar: Det beror på, men med största sannolikhet ja.

Långt svar: Vad hästen kan bära har väldigt lite med mankhöjden att göra, det är så mycket annat som väger in: Hur är hästen byggd? Du säger att den inte är så grov, men är den välmusklad? Är den regelbundet riden och i kondition? Har den lång eller kort rygg? En kort rygg klarar mer vikt än en lång.

Hur du är som ryttare väger också in. Är du balanserad? Han du hjälpa hästen att bära upp dig, genom att rida den rätt?

Hur ofta ska du rida hästen, någon enstaka gång? En gång i veckan? Varje dag?

Jag är själv vuxen, väger 53 kg och är 166 cm lång, har mycket erfarenhet och kan utan problem rida en hyfsat skolad ponny i form. Skulle utan att tveka sätta mig på en välmusklad, "rätt byggd" maxad c-ponny även av nättare modell. Skulle kunna rida samma ponny dagligen också (även om jag personligen föredrar en något större ponny).

Skulle även sätta mig på en ponny i samma storlek fast med mycket lång rygg, som är omusklad och ur kondition. Däremot skulle jag inte rida den hårt, länge eller mycket, utan skulle jobba aktivt med att få den i bättre form. Min kompis, som är lika lång och väger lika mycket som jag men inte är så duktig på att rida, skulle jag inte sätta på den hästen alls mer än för någon enstaka skritt ute möjligen.

För dig, som är sex cm kortare än mig, är ponnyn mer passande i höjd. Kan inte tänka mig att du inte kan rida den, förutsatt att den är i god kondition.

Alltså: Hur ofta ska du rida hästen, är det en ridskoleponny eller en potentiell ponny som ska köpas? Medryttarponny? Ska du inte köpa hästen själv så finns det säkert kunniga vuxna (antar att du är ung) som kan hjälpa dig att avgöra om ponnyn är lämplig!

Amyenterprice
0

#1 Haha okeej!(; #2 Jag rider han ungefär 4 dagar i veckan! Jag/vi äger c-ponnyen men jag tänkte eftersom jag blir längre & "lägger på mig" vikt ,tänkte jag att jag kanske har blivit förstor eller väger för mycket!

Pelzi
0

Du kan nog rida utan problem tills du väger 65 kg.

Jag rider ibland en d ponny 145 cm som är normal i kroppen, och jag väger 75 kg och är 166 cm, hon brukar inte ens vara svettig efter ett ridpass på 45 min i ganska högt tempo.

http://emmaskaninselar.blogg.se/