Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1455 ggr
JTphoto
0

Gamla läderremmar

Jag har (som många andra) en massa gamla läderremmar liggandes. 

Där finns bland annat:
Nosgrimmor, pannband, sidostycken, nos och käkremmar. Seldon, tömmar, stigläder, sadelgjordar, tyglar och grimmor. Förbyglar, martingalar (?), svanskappor och halsremmar.

Hela eller delar av träns och grimmor. Vissa udda sidostycken, stigläder och tyglar. 

Ja, ni förstår, allt möjligt helt enkel! Har satt ihop träns men blir oftast att man använder sina favorit träns och de andra blir hängande. 

Är det någon som har några idéer om vad man kan göra med alla dessa gamla remmar? 

Har ni idéer om annat man kan återanvända i stallet (svansremmar, gamla hönät, bett, nosludd, benlindor, trasiga täcken m.m.) dela gärna med er av det! 

Hur är du? Har du lätt för att slänga sådant som du inte behöver eller sparar du gärna?

Off topic: Hur sjutton säger man martingal i plural?

_MVH Julia Tingström
www.jtphoto.se_

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

Stallmima
0

Sälja lösa kanske?

PogoPedagog
0

Jag såg en tjej på Facebook som efetrlyste trasiga hästtäcken att sy hundtäcken av. Ett sätt att återanvända.

PogoPedagog
0

För örvigt köper jag gärna ett nackstycke med tillhörande sidstycken i strl cob ungefär om du har sådant:)

Tusen
0

Om man klipper bort alla spännen på trasiga täcken, kan dessa bli fantastiska leksaker för hästen då den går i hagen. Det har jag sett många gånger. De leker med täcket tills det bara är smulor kvar. Det gör också att hästar som brukar bita sönder täcken, koncentrerar sig på annat och verkar mycket nöjda med att istället få kasta runt, bita och slita i det trasiga täcket.🙂

JTphoto
0

#1 Jaa det är klart men det blir mycket tid och energi för lite pengar… Har sålt en hel del grejer tidigare. Men såklart är det bra och göra det :)

#2#3 Det har jag faktiskt gjort en gång, ett hundtäcke av ett gammalt hästtäcke :D Blev ganska bra^^

Jag kan mycket väl ha något i storlek cob, både nackstycke och sidostycken. Men det kan skilja väldigt i storlek även om de står cob. Jag ska kika. Eventuellt använder jag det redan på en av mina hästar.

#4 Smart!!!  Men lägger man bara ut dem i hagen då? Eller hänger man upp dem? Vet dock inte om mina hästar är intresserade då det har mycket annat och göra i hagen. Men en rolig ide :D

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

Tusen
0

#5 Vi har bara kastat ut dem i hagen, på marken eller över en sten. Men man kan säkert hänga upp dem också. Men var noga med att ta bort alla spännen och remmar. Berätta gärna om du testar, hur det tas emot av dina hästar.

Stallmima
0

#5 Jo tack det är inte många slantar man får in på begagnatmarknaden, har själv en del kvar att sälja. Men det är lite roligare att det kommer till nytta någonstans än det bara ligger eller man får kasta sakerna

Gronstedt
0

Jag köper/samlar gärna gamla hästtäcken att ta material från för att laga andra, men då får de förstås inte vara dyra. Eller täcken som går att laga med lite ansträngning, om de är i rätt storlek.

Läderremmar, spännen med mera samlar jag på hög ifall jag skulle behöva dem. Men den högen blir med tiden tämligen stor 😉.

Sadelgjordar av rätt typ, lädertömmar skulle jag kunna köpa/samla för att det är bra att ha.

Några gamla hönät skulle jag kunna tänka mig att använda för att släpa sten eller för upphängd förvaring.

WinterPrince
1

Jag har också svårt att slänga gamla läderremmar, jag hoppas kunna återanvända några aachennosgrimmsremmar som linbärare. Ska bara få tummen ur!

Linnea
0

Jag köper gärna nackrem och sidostycken om du har.. Nackrem strl ponny, sidostycken strl schettis i svart. Har du nåt sånt?

Skynda långsamt så går det fortare.