Inkörning
Hur går man till väga på bästa sätt när man kör in en häst? Vad ska man tänka på? Alla tips och förslag är välkomna! :)
Är ju sugen på att köra in Astra då jag tycker det är väldigt roligt att köra. Har tömkört henne idag (första gången sen jag köpte henne) och det gick riktigt bra :)
(psst, mitt hundrade inlägg, yeey :P)
jag har sett att när kenneth kör in sina travare så sätter han på sele,träns å det,sen ställer han hästn i sin box en stund varja ag,sen börjar han tömköra,å sedan när hästn går tillräckligt bra så kör han md vagn

Tömkör ordentligt först så hästen förstår precis allt, lyssnar på komando, tygeltag etc. Och sen kan man släpa nått efter hästen typ bräda eller nått dylikt bakom hästen så den vänjer sig med rörelse bakom hästen samt ljud, så den inte är rädd sen när vagnen kommer. Och sen vagnen, spänn inte fast den i början utan ha två medhjälpare som håller vagnen på båda sidorna om hästen, när hästen är van vid det så spänn fast vagnen, och sen är det bara ut och köra :P Haha, nej, men typ..
Tack för tipsen! :)

Spannarboda, är ju skillnad på att köra in en häst för enbart trav-ändamål och för brukskörning…
En travhäst tänker ju mest bara följa spåret och har i stort sett bara framåt och möjligtvis ibland sakta av neråt, en körhäst för dressyr-ändamål eller mer bruks har flera gångarter, kan gå åt alla håll osv osv, det är mkt mer instabilt och hästen ska kunna så många mer kommandon så det blir mkt finkänsligare.
Nu har inte jag kört så ofantligt många travhästar eller övht så ofantligt stor erfarenhet ifrån många travstall, men det jag främst varit i och lärt mig en del grunder i är ett utav sveriges bästa på unga travhästar och de som jobbar där påstår det själva ;)
Okey, då ska jag försöka skriva hur jag går till väga med inkörnigen. Först så ser jag till att hästen är van med selenå träns. Till tömkörningen brukar vi vara 3 pers och mestadels under inkörningens gång ett måste enlit mig!! Jag brukar gå ut å gå (dom hästar jag kört in a till storhäst har vart vana med träns redan som 1 ½ år gammla) på promenaden tar jag det lungt spänner lite å släpper igen maggjorden. När den van med detta brukar jag ha hjälp då ska den lära sig att man tömmkör och att den blir lärd att någon är bakom. Testar å styra den andvänder komandon tycker det viktigaste en häst ska lära sig är att stå STILL. När hästen kan komandon som skritt o trav stanna styrningen, jag brukar gå på småvägar å tömmköra mycket så den lär sig. Sen åker linor fram så den ska känna att det e något som kan ligga måt benen när den svänger brukar även ta en planka å göra en rep-skackel så den lär sig lite skrammel mm.Ja när detta går bra ska den bli van vid en skackel (finns inkörnigs-skacklar har inte jag) den brukar vi ha helt lös allså inte spänna fast. Sätter ett rep längst bak på skackeln det repet är till för att lyfta upp skackeln med. Släppa den i backen försiktit å upp igen inte för snabt då det kan skräma hästen. Glömde säga att när jag har tömkört med hjälp brukar jag se till den/dom som hjälper till ta lite i selen där skackeln ska sättas/vara att hålla imot så hästen känner att det trycker på där. Lite svårt å säga å förklar. Tillslut sätter vi fast skackeln i selen o går så flera gg tillslut lär den sig att ha skackeln på sig från början där med lär sig gå in oxå rätt i skackeln. Brukar dessutom träna på gå in i riktig vagn å stå stilla där ett litet tag känns det bra brukar jag lyfta upp skackeln men itne sätta fast utan bara lyfta försiktit. Ja när allt detta går bra lungt å fint kommer en sulky fram den ska pållen gå in i å sen brukar vi rulla med den som om den va fast på hästen. Ibland brukar vi rulla sulkyn brevid hästen men inte alltid. Ja iaf när allt även detta går bra så kommer man till sätta fast sulkyn efter några gg så ska nån sitta i sulkyn så den får känna hur det hela känns i selen ja då e den snart inkörd… Sist men inte minst brukar 1 person sitta i vangen från början å köra den med en person som går igämnter hästen när allt detta går bra brukar personen som går få gå lite bakom hästen. Nu är den istort sätt klar. Detta tar tid men gösses vad det e kul å köra häst! Och det e ju sån ombyte för hästar, själv <3 jag köra vagn stora och små 4benta vänner. OBS: mycket som är felstavat antar jag men hoppas det är lite ni kan förstå. Ds
hmm ja det vart en massa skrivande där… lite yrt men det e ju svårt å förklara bättre å visa. Ska man köra in och inte sett eller gjort det bör man ha en person som kan det som hjälper dig. Kanske kan nån komma å visa dig några gg för att du sedan kan träna själv med nån vän?

jag tycker din method låter bra ledin vi brukade köra in ung hästarna på det sättet, på ett ungefär. vi hoppade över plankan och gick direct till vagnen. funkade bra det med vi ställde hästen huvudet in i en vägg, trädde grimmskaften igenom en uppbindnings ring. en höll i grimmskaftet, INTE knyta fast eller stå för nära huvudet, en tar vagnen och försiktigt trär in den i öglorna på vardera sida, ställer sig bakom och skakar vagnen, flyttar den från sida till sida, mm. gör så i ngr dagar tills hästen inte bryr sig längre, då späner man för på riktigt, en med longerlina framför, en i vagnen och sen är det samma sak som du beskriver #5. väll provad metod som används i nästan hela frankrike sen generationer tillbaka!

ett tips ochså om din häst reagerar väldigt starkt på ljudet av vagnen och att det inte har blivit bättre efter ngr dagar framför väggen så kan du ha i bomull i öronen för att döva ner. ihop tryckt så ska det vara ungefär en "liten näve stor" boll/öra, så stoppar man in den i örat och tar bort när man är klar. går ochså bra med svamp bitar i samma storlek
lycka till

När vi körde in mitt russ gjorde jag så att jag var ute och gick med selen på honom i 1 vecka ungefär, sen började vi tömköra, jag gick bakom och styrde och mamma gick framme vid bogen och höll i ett grimmskaft, så körde vi i 2 månader. Vi körde överallt där man kan tänka sig. stannade gjorde volter så han lärde sig att svänga och ta styrning. Sen när det började närma sig vagnen tog vi två pinnar och satte på varsin sida och körde med dem på i 2 veckor. Sen när vagnen skulle på gick 2 stycken och höll vagnen på varje sida , en körde och en höll i ett grimskaft framme vid huvudet.
Sen när vi skulle remma fast vegnen körde vi korta stunder på 20 min, rakti fram och travade, en satt i vagnen och körde och en hade typ longerliga och satt med på kanten av vagnen så de vänger sig att ingen skall gå framme vid huvudet.
Har funkat skitbra och han är hur snäll som helst att köra! Observera att han skall på på travet sedan, men vi har gjort lika dant med våran unghäst och han går med på travet. När vi kör har vi check på dem som säkerhet. som vi sedan tar bort när de är vana vid att bli körda.

ja,men våra är ju travare!
Jag har aldrig gjort det men om jag hade gjort det hade jag gjort så här: Först tömköra så hästen kan svänga och öka och minska farten när man smackar och så. Sen hade jag tömkört i sele. När hästen kan det utan att tvaka kan en person typ "putta" vagnen bakom hästen när man tömkör så hästen lär sig att ha en vagn bakm sig. När hästen kan det är det bara att spänna fast den och hoppas på det bästa :P