Hästar & fyrverkerier
Hej på er,
Jag har precis köpt en 12: årig Islandsvalack som jag har stående på lösdrift tillsammans med 3 st andra hästar. Nu börjar det att närma sig nyårsafton och därmed hejvilt skjutande av fyrverkerier. Vi har en stor ligghall som hästarna kan gå in i men ingen möjlighet att ta in dom i enskilda boxar. Jag har tyvärr ingen möjlighet att fråga tidigare ägare om hur hästen har betett sig på nyår och liknande eftersom hon inte ägde honom förra nyårsafton.
Hur tycker ni att jag ska gå tillväga? Bör jag befinna mig i stallet på nyår för att se hur han reagerar på smällandet? Lugna honom om det skulle behövas osv (det är åtminstone min plan.) Kanske borde jag ge honom lugnande i förebyggande syfte? Stoppa bomull i öronen?
Vad har ni för tips och idéer? Hur brukar ni göra med era pållar?
/Kim
Min häst har alltid stått på lösdrift så länge jag har haft honom. De första åren stod han i ett stall där de tog in alla hästarna på nyårsafton fast ingen av dom egentligen var van vid det. Min häst blir väldigt lätt stressad och blev hispig i flera veckor efter nyårsafton. Morgonen efter såg det ut som en racerbana i boxen eftersom han gått runt runt hela natten. För två år sedan hade vi flyttat till en annan lösdrift och där fick hästarna vara ute som vanligt. Där blev han fortfarande stressad och hispig efteråt men han blev "normal" mycket fortare än tidigare i år. Förra året hade vi flyttat igen och där var det ingen skillnad alls på honom efter nyår. Han trivs väldigt bra i den lilla flock han går med och de blev inte rädda för fyrverkerierna, och därför behövde inte han heller bli det.
Så jag tycker du ska fråga de andra som har hästarna med din, hur reagerar dom? Kanske de alla är helt lugna och kan hålla din häst lugn också. Jag tycker det är onödigt att ge hästen lugnande, för den kanske inte ens behöver det. Känner du att du vill vara i stallet på nyårsafton så var det, då ser du hur alla hästarna reagerar och vet till nästa år. Sen beror det ju på var stallet ligger och hur mycket fyrverkerier som skjuts runt omkring.
Jag ska absolut fråga dom andra hästägarna hur deras hästar brukar reagera på nyår. Om flocken överlag är lugn så smittar det antagligen över på dom andra hästarna. Jag har aldrig firat nyår i ett stall men det är säkert ganska mysigt! :)
Tack för ditt svar!
/Kim
Min häst har aldrig reagerat på smällare, men i stallet han står nu så tar dom in hästarna och sätter igång radion sant låter stallet vara tänt hela natten. Radion är för att dölja smällarna lite, och om man har ljuset på så syns det inte lika mycket ljus ute ifrån :)
VI har våra på lösdrift och eftersom våra inte bryr sig så har flocken alltid tagit hand om nykomlingar som inte är vana. Vi stoppar ordentligt med bomull i öronen och nykomlingarna kan ev även få luva med gummitutor på sig.
Är flocken lugn så "smittar" det av sig.
Vår hingst var väldigt rädd första året vi hade honom. Då gick de andra i flocken och ställde sig runt honom för att lugna honom. Året därpå var det mycket lugnare för honom också.
#4 Guud vad fint! Man blir lite rörd när man ser hur de tar hand om varandra :D
TS: min erfarenhet är att hästarna är tryggare ute (förutsatt att det inte smäller precis i buskarna då ;D ) där de inte känner sig instängda.
Gäller det uppstalladehästar så gör vi som #3 också, så hästarna förhoppningsvis inte märker så mycket (men det gör de ändå). Vi brukar också ha dem i samma box, så de kan "trösta" varandra, de brukar vara lugnare då, och ge dem lite mer grovfoder så de kanske är sysselsatta med något annat ;D