Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 933 ggr
thenewbreed
0

bra ryttare?

Vad är enligt dig en bra ryttare? Alltså inte en person utan mer generellt. 

Är man en bra ryttare om man kan allt?

Är man en bra ryttare om man kan hantera alla typer av hästar?

Är man en bra ryttare om man kan kommunicera med hästen man rider på och inte bara använda den som ett fordon att åka på?

Kan man vara en bra ryttare oberoende på vilken kunskapsnivå man ligger på?

Kan man vara en bra ryttare om man bara har erfarenhet av en typ av hästar?

kan en 'bra ryttare' bli 'dålig' om denne hamnar på en häst som denne inte vet hur denne ska hantera hästen?

finns säkert fler frågor att ställa och fundera över men jag vill höra vad ni tycker :) 

När är man en bra ryttare? vad är en bra ryttare för er? :)

Medarbetare på bildredigering! :)

Spiritinthesky
2

En bra ryttare för mig är en ryttare med känsla för hästens takt och gångarter, som har koordination för att använda hjälperna så det gynnar hästen och kan ta till sig instruktioner och utföra dom. Med dessa egenskaper kan man rida och hantera olika hästar och det är enligt mig en bra ryttare!

Isa Aronsson

www.stallequino.se

panini
0

Tass!

Gronstedt
4

En bra ryttare är för mig

en som arbetar hästen där den är, inte där man skulle vilja att den var. Alltså en som gör det som behövs för att få hästen att arbeta i den form som är rätt för just den hästen just den dagen.

en som inte begär det orimliga, utan bara sådant som hästen kan klara av om den anstränger sig lite till.

en som ger beröm/belöning för allt som går bra, ignorerar "fel" som hästen inte kan hjälpa (som att bli spänd eller hoppa till när det händer något oväntat), korrigerar det som blir missförstått och tillrättavisar vid trots, motstånd och respektlöshet.

en som inte blir arg eller "straffar" om hästen missförstår, inte kan eller inte orkar.

en som inte låter hästen gå emot eller ignorera hjälperna, utan förstärker så mycket som behövs för att få rätt reaktion och sedan går tillbaka till mindre hjälper.

Zebra02
3

En bra ryttare är för mig en ryttare som gör dressyr för hästen och inte hästen för dressyr.

Tusen
3

En bra ryttare är någon som är följsam och lyssnar av hästen i  varje läge. Ryttarens kunskapsnivå har inget alls med det att göra.

WornOut
1

jag tycker att man kan definiera en bra ryttare på många olika sätt. Men framförallt så är en bra ryttare för mig någon som har en medfödd naturlig känsla för ridning och hästar. Det kan man aldrig få om man inte har det från början hur mycket man än tränar. Ryttaren ska kunna känna hästen, känna vad som behövs för just den hästen just då.

PogoPedagog
0

En häst som man ser tycker om att bli riden tycker jag är ett tecken åp en bra ryttare.

panini
0

En som inte bara ser felen på hästen och inte blir arg när hästen gör fel. Utan gör om och berömmer när den gör rätt. Det tycker jag är en bra ryttare! :')