Verka häst?
Hur ofta verkar ni era hästars hovar? ( Ni som har dem oskodda)
Mina har gått jättelänge nu utan att det finns något att ta eller hoven har fel form. De är inte ömfotade eller för mycket nerslitna heller. De rids på en hel del grusvägar flera gånger i veckan.
Jag har samma intervall mellan hovslagarbesöken både för barfota som skodda hästar/ponnys. 8-10 veckor beroende på hur snabbt hovarna växer. Att hästen inte är öm eller att skorna inte fallit av spelar ingen roll, hoven måste verkas regelbundet för att hålla rätt form.

Dock håller mina hästars hovar rätt form och är varken för korta eller för långa.
Vet att min förra häst också gick väldigt långt mellan sina verkningar utan att det var några problem. Hade hovslagaren ute var 8:e vecka till henne men han fick vända hem efter att ha tittat på hovarna då de fortfarande såg lika fina ut som om de hade varit verkade nyligen. Ny tid bokades och samma sak hände, han fick vända om hem utan att göra något. Så vet att hon ganska många veckor mer än de åtta jag brukar hålla på alla mina hästar.
Likaså valacken jag hade innan den damen, han gick 12 veckor mellan skoningarna. Efter ordination från hovslagaren.
Kan tillägga att det är utbildad och mycket skicklig och omtyckt hovslagare med gott omdöme.
Min ena häst har lite dåliga vinklar på benen och lite vevningar och fel i rörelsemönstret, så hans hovar tappar gärna formen. Dessutom växer dom något gräsligt fort och han har lite dåliga hovar så dom brister gärna om han går och blir för lång. Så på honom kör vi var 6e vecka + att jag själv filar till lite mellan gångerna för att hålla formen. Damen däremot har extremt bra ben och rörelser, det enda som händer på henne är att hon kan bli lite lång i tårna och då tappar hon trakterna med tiden. Så henne verkar jag av ungefär var 12-15e vecka, men kan ibland behöva fila till något där i mellan. Helt enkelt tar jag henne lite efter behov, håller ständigt koll.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Ca 18-20 veckor mellanrum :)
Grattis! Det är ju det optimala - att hoven är i balans och den växer lika mycket som den slits. Om den håller sin form och det inte är något som måste korrigeras så finns ju ingen anledning att verka. Precis som man inte MÅSTE raspa tänderna om hästen inte har besvär…

#5 Nja det där med tänder. Det är lite av en myt att man endast behöver raspa tänderna om hästen har besvär. Alla hästar får vassa kanter när tänderna slits ned i och med att yttersidan av överkäkens tänder ligger placerade utanför underkäken och vice versa. Dessutom är hästens tänder uppbyggda för att äta gräs och de flesta av våra hästar äter övervägande hö.

#6 Min vet som var ute och gjorde en väldigt noggran undersökning av vår häst med lugnande och allt för aatt verkligen kunna kolla ordentlgt hävdade motsatsen. Så länge hästen inte är ung eller gammal behöver man inte kolla oftare än vart tredje år om hästen inte har problem. Hon hävade att man gjorde mer skada än nytta genom att raspa i onödan eftersom man förstörde tandens naturiga form.
Det där med yttersidan längre ut på tänderna borde väl slitas ändå iom att hästen inte tuggar i en rörelse upp och ned med käkarna utan i en malande rörelse i sidled?
Verkar lite olika beroende hur fötterna växer
#6 Man kollar väl tänderna varje år men att raspa dem för ofta förkortar livslängden på hästen/ ponnyn? Varför ska man raspa fastän de inte har några vassa kanter eller hakar? 🤔
Jag tror ingen av våra ponnysar behövt raspas på hur länge som helst. Vår uppfödning, ett sto på 8 år har aldrig raspats. Har inte behövts. Men då har de också träd i hagen att gå och barka av. Det hjälper nog till en hel del att hålla tänderna i skick.
Verkning gör vi oftare på vintern (på de som går barfota) än på sommaren, då de sliter rätt bra på hovarna. Dock verkar de slita hyffsat jämnt. Raspar vid behöv.
#9 Här är det tvärt om. På sommaren måste jag verka betydligt oftare än på vintern ;P
Medarbetare på westernridning.ifokus

#9 Man raspar såklart inte om det inte finns något att raspa.
Relativt ny studie om munhälsa hos arbetande hästar (hästar som har bett i munnen), 93% hade förändringar i munslemhinnan, 86% hade sår. http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000060/01/03.1472_Tryckfil.pdf. Detta tycker jag talar sitt tydliga språk.
Om jag har en häst som jag har bett i munnen på skulle jag göra munundersökning 1 gång om året med raspning av vassa kanter vid behov. Det kan ibland uppstå riktigt omfattande skador i munnen innan hästen visar det och blir besvärad. För mig är årlig munkoll lika naturligt/viktigt som vaccination (hos en häst med bett i munnen). Jag var med på en ridskola med hästar i olika åldrar som aldrig blivit kollade i munnen. Där fanns riktiga skräckexempel och det var 2 hästar som fick tas bort pga dålig munhälsa. Ingen av ryttarna/skötarna hade upplevt några problem vid ridning och de var inte avmagrade.
Tandvård är förebyggande vård! :)

#5 Var lite så jag tänkte.. varför ta hit en hovslagare när det inte finns något för henne/honom att göra. Så pass mycket kan jag i alla fall att jag vet hur en hov ska se ut och när det behöver göras något. Dock är jag väldigt förvånad över att de nu har gått så pass länge utan att något behöver göras.
De hästar jag har haft tidigare har haft riktigt fula fötter när jag har fått hem dem. Och det har tagit lång tid att få ordning på dem, sedan höll de sig alltid fina längre än den tid man brukar rekommendera.
De här två damerna var lite långa i tårna när de kom hem men efter att det har fixats till och hoven återfått rätt form så har det nu hållit sig så.
Rider visserligen på väldigt varierat underlag, har mycket grusvägar (en del stenigare än andra), asfaltsväg som jag måste ta mig längs när jag ska rida ut, skogsmark och ängsmark. Likaså deras hagen har ganska så varierat underlag. Antar att detta kanske hjälper till en del, samt att de nu får foder mm. som de mår bra av.
Det var inga vackra hästar vi fick hem tyvärr. =( Har tagit snart ett år att få ordning på dem men nu ser de mer eller mindre ut som en häst ska igen. Dock så behöver vi bygga lite mer muskler men det jobbar vi på =).
#11 då är vi överens - man raspar inte om det inte behövs men ingen tidigare har pratat om kontroll av tänderna ;D
#11 Det var väl ungefär så jag hoppades att du menade. Man kollar varje år men raspar enbart vid behov. 🙂

Men även om man raspar vassa kanter ska man inte raspa på tuggytan, så man förkortar faktiskt inte livslängden på tänderna. Jag brukar verka mina ca var tredje månad. Oftast behövs det knappt tas något fram men bak växer det mer.
#15 Jasså?! Fast det låter logiskt. Ja, man lär sig nytt varje dag.