Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: stallet
Läst 1399 ggr
imsuchadiva
0

Frågor vid hyrning av stallplats

Vilka frågor och funderingar har ni när ni letar efter stallplats? :)

CelsiusT
0

Om det handlar om en stallplats där jag ska ställa in en häst i ett redan fungerande stall:

Utetider, jag vill ha mkt utetid (för mig så ska hästarna få vara ute minst 12h)
Antal fodringar/fri tillgång, hur/var det fodras
Hur det fungerar med insläpp/utsläpp/schema
Vad ingår i priset (hö/strö/täckesbyte/fodringar/in o utsläpp)
Storlek på hagarna (olika årstider) och storlek på flocken
Möjlighet till torra hagar på hösten/våren?
Hur ser sadelkammaren ut, i mina ögon så ska den vara god ventilerad och frostfri för att jag ska hänga dit min sadel.
Ventilation/luft i stallarna.

Det är väl det jag kommer på så här på rak arm.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Stallmima
0

Speciellt fodringstider, antal fodringar man har/får tilldelat sig. Finns massor jag tänker på. Har även haft stall själv.

Caroline L
1

När jag letar stall frågar/noterar jag följande:

Hur lång utevistelse hästarna har samt hur hagarna ser ut. Hur stora håller dom flockarna, hur fördelar dom hästarna m.m

Fodringstiderna hur ofta dom fodrar samt vilket grovfoder dom använder sig av. Jag är noga med att det ska finnas att köpa på plats gärna med en analys som stallägaren kan visa upp. Brukar fråga detta.

Hur åttaganden ser ut. Vad är det som ingår samt hur delas resterande åtaganden upp. Hur många får man per månad/vecka.

Viktigt- atmosfären i stallet. Hur verkar stallägaren, hur verkar folket som redan står uppstallade där och hur är hela gemenskapen. Mycket viktigt för mig att det känns trevligt och välkomnande. Är mycket mån om att trivas där.

Förvaringsställen. Var kan jag förvara mina saker, finns det skåp. Viktigt för mig att sadelkammaren hålls varm och fuktfri.

Ridhus/paddock finns det på gården eller relativt nära. Hur ser ridvägarna ut, miljön runt stallet. Är det mycket bilvägar osv.

Brukar även notera hur boxarna ser ut, om det finns spolspilta, varm/kallvatten, ventilationen osv. Och om det finns bete vilket är mycket viktigt för mig.

Nu låter man nästan kräsen men de flesta stall uppfyller ändå detta men det finns stall som har annorlunda hanteringstänk t.ex jag drog mig från att stå i ett stall där dom öppnade upp alla hagarna och lät hästarna springa lösa in osv. Just där såg det inte säkert ut och väldigt vimmligt med hästar som sprang åt alla håll och jag märkte direkt att här kommer inte min häst passa in.

Drar mig också från stall där hästarna går in tidigt. Det senaste jag stod på nu gick dom ut vid 9 och in vid 5.