Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 942 ggr
[elofff]
0

VÄLDIGT sevärd föreläsning

På 30 min har jag fått en super otroligt makalöst bra grund i hästens beteende. Jag känner att bara av att ha tittat på den här filmen så kommer jag fem gånger närmare i relationen med min häst.

Klicka på länken och kommentera vad ni tyckte ----> Föreläsning

update: Krångel med länken. försöker fixa det

Uptade 2: Klicka på denna länk i stället ----> Länk
Skrolla ner bland klippen tills du kommer längst ner, och klicka dig fram till page 45. Det första klippet är döpt till "hästens beteende" och det är klippet med föreläsningen.

[elofff]
0

Yes nu funkar iaf det som står under update 2.

Brollan1
0

Prexis, 32minuter med simpelt och logiskt hästvett, enkelt att förstå och ta till sig. Trevligt att se att det finns dom som föreläser detta för andra, Duktig föreläsare för övrigt. Vem var det?

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

[elofff]
0

Vet inte vem det var.
Väldigt lätt att förstå, lägger en bra grund och sätter ord på saker man kanske förstod.

supernatural
0

tassavtryck här bara <3

eller vad säger man.. hovavtryck?

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

CelsiusT
1

Den är väldigt bra faktiskt. Kändes inte som något av det var direkt nytt för mig, men det är ändå bra att få tänka igenom det och vända och vrida på det. 

Själv känner jag att jag försöker att uppfylla/efterleva allt det som hon tar upp. Sen är det väldigt svårt ibland att få det praktiskt att fungera, speciellt när man är inhyrd men även om jag hade haft eget. Tex det här med vandring och ättid. Nog kan jag ju ordna ättiden genom att ge fri tillgång, men då brukar det ju innebära att dom får en hel bal inställd i hagen eller 1-3 ätstationer. Men det genererar ju inte i någon vandring. Men att ställa ut 20 ätstationer spridda i hela hagen är ju inte heller helt lätt att varken ordna eller underhålla. Vet ett ställe där dom rullade ut rundbalar i hagen till hästarna och spred ut dom med hövändare. Men då behöver man ju ha några hästar.

Man får nog inse att det gäller att göra så mycket man bara kan och ha det bästa som mål och försöka att inte vara trångsynt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
0

Nu är det ju två dagar sedan jag såg föreläsningen. Men en sak som jag reagerade på när jag såg den och som lite grann har ältats så var det något som blev sämre av att hästen hade flera ryttare. Var det stereotopier som blev sämre? Någon som minns, eller orkar leta upp det? Och isf varför är det sämre att ha flera ryttare? Har det just med rytteriet att göra, dvs "att bli riden av fler olika ryttare" eller handlar det om att ha flera olika som sköter om hästen, och är det isf även sämre med kollektivstall? Vad är det isf som är den påverkande faktorn? Är det att man rider olika eller är det att hästen har problem med att interagera med olika människor.

Medarbetare på westernridning.ifokus