Envis som en åsna..
Har skrivit MÅNGA inlägg känner jag..
Jag rider en liten ponny som nu är hos min kompis (på foder) då ägaren inte hade tid. Innan stog hon några meter ifrån och när man rider förbi där så kan inte hon gå ifrån det området. Det är på andra sidan vägen. Om man rider förbi vägen där (inte över) så stannar hon. Bara står still! Det går absolut inte att få henne att gå.. Så det börjar bli jobbigt att behöva hoppa av och leda henne, alltså hon står som fastfrusen. Bryr sig inte om vad man än gör!
jag fattar att hon lixom saknar de gamla kompisarna och så men hon kan ju inte bara stanna för vi är i närheten av det stället?
Hur kan jag göra?
Fortsätt gå och jobba kanske lite mer på ledarskap från marken - hon lär sig snart att det inte lönar sig. Eftersom hon följer med när ni hoppar av och går så är det nog så att ledarskapet inte fungerar riktgt än från ryggen (det är vanligt att det funkar bättre från marken).
Du kan prova att vända henne och rygga lite (åt det håll som du vill att ni ska gå). Det brukar vara lättare än övertala en häst att rygga än att gå framåt och är jobbigare för henne, så hon lär sig snart att det är bättre att göra som du säger först (gå framåt) än att stanna (och tvingas rygga).
Tänk på att varva ridturer med promenader (ni kan springa lite också om ni orkar själva ;D ) om hon inte ridits så mycket innan, så hon inte får ont i kroppen (typ träningsvärk) för att hon är ovan. Promenader stärker också ditt ledarskap så det är bra på flera sätt!
Lycka till!
Har du provat att ha någon annan häst som "draghjälp" som går förbi stället utan problem? Eller om någon människa går jämte? Vad händer om du inte gör någonting utan väntar ut henne? Står hon stå där i "evigheter" eller blir hon otålig om ni står där en lång stund?
~ ♥ fritzzjavel.blogg.se ♥~
#1: Ska försöka mer och så, promenader desutom. Men jag har provat att rygga åt rätt håll som du säger men de flesta gånger har hon försökt ställa sig på bakbenen, har fått henne att sluta genom att driva och peta på med spöt så går hon ett steg och sen samma visa IGEN.
#2: Draghälp funkar men vill träna bort att hon ska hålla på så när man rider själv med henne.. Hon kan stå i evigheter. Har stått en gång en halvtimma ungefär tills jag gav upp och hoppa av.. Så otålig är hon int!
1# gav dig bra tips :)
Men om det funkar med draghjälp kanske det går att vänja henne genom att man sakta men säkert ökar avståndet till draghästen?
~ ♥ fritzzjavel.blogg.se ♥~
Se till att passera det stället med fart, dvs låt inte hästen få skritta där utan ta lite sats. Hästar är betydligt mera benägna att "fastna" om man skrittar i jämförelse med att galopera eller trava. För att ha kontroll så måste du ha rörelse.
Lyck atill
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Envis som en häst skulle jag säga, ingen av mina 4 åsnor är så envisa 😉
Ta proportionell hjälp om du inte löser det:) finns människor som jobbar både med häsar och människor:) väldigt duktiga:)
#4: Försökt, hjälper inte tyvärr..
#5: Det har jag försökt, men de gångerna har hon antingen hoppat åt sidan eller tvärstannat och så börjar samma visa..
En gång (hoppas jag inte får en bomb på mig nu..) så sa jag lite ifrån när hon hoppa åt sidan med spöt och då vart det bara öronen bak + en ovanligt bocksprång från henne. Sen vart hon bara fastfrusen igen och brydde sig inte och skänklarna eller spöt..
#7: Grejen är att det är något jag måste fixa då ponnyn inte är min men jag lånar den och ska också hjälpa ägaren lite att få henne att lyssna mer och sånt som att rida en bana mm (alltså bestämda ridbansvägar istället för bara skogsturer) då ägaren inte tänker hålla på med det så mkt med duktiga människor, mest jag som håller igång henne mer än ägaren.
Hennes reaktion (som jag uppfattar den) tyder på att ni inte gjort upp om ledarskapet - hon tycker du är fräck och orättvis i din tillrättavisning med spöet helt enkelt och det är det hon talar om med sitt bocksprång.
Tyvärr kan det vara så att du inte kan lösa detta åt någon annan. Vad jag menar är att även om DU lyckas få henne att acceptera att du bestämmer, så kanske hon inte utan vidare accepterar att någon annan bestämmer. Hon är ett STO och ett sto som vill bestämma själv…
En mycket tydlig ledare som inte tolererar några invändningar från lägre stående individer kommer förmodligen inte att ha några som helst problem (utan att för den delen behöva ta till våld), men när du skriver att du "sa … lite ifrån" så låter det i mina öron lite för tveksamt och inget som skulle kunna övertala ett lite "självsäkert" sto.
Jag hoppas jag har fel.
Ja du.. Säg mig då, hur gör jag? Hur visar jag att jag bestämmer/leder? Men snälla, varje gång… Jag använder inte våld med spöt!!
Så sjukt trött på folk som säger så! Jag sa sa LITE ifrån för att det inte skulle låta som våld (som det inte är heller..)!
#10 ja, jag förstod att det tog emot för dig att peta till med spöt - och det uppfattade hon också och det var därför hon blev sur och visade dig vad hon tyckte om sådant ;D Du kan få reaktionen antingen om hon anser att hon är ledaren och att du som ranglägre var fräck eller om du krävde något hon inte orkar/klarar och att du var orättvis. För att bli en ledare måste du få hennes förtroende, tillit och respekt (alltså inte i ngn betydelse av rädsla; rädsla eller smärta blockerar henne o du kan inte "nå fram" till henne o hon kan inte lära sig något). Först måste du visa att hon kan lita på dig - att du är konsekvent o vet vad du gör. Du får aldrig kräva något hon inte klarar, du måste vara tydlig i ditt "språk" så hon förstår dig, själv vara lugn och balanserad (kroppsspråk = räta upp dig, ingen tveksamhet i rörelser och inget nervöst babblande) så du ger signal om att du är herre över situationen, skydda henne i "läskiga" situationer och guida henne så hon klarar sånt hon inte trodde. För att lyckas måste du vara uppmärksam på hennes signaler! Med bara rätt uppträdande brukar man kunna övertala en främmande häst att vara tillmötesgående, men om hästen är ranghög eller lärt sig hur bräckliga människor är så är det mycket svårare och tar tid - en sådan häst kan försöka "syna" dig och försvara sin position! Då kan det bli farligt, så jag måste be dig att TA HJÄLP av någon som är mer erfaren och gå gärna en kurs i hästhantering! Det finns mycket att säga; läs på lite om hästhantering (Sven Forsström har skrivit ganska lättillgängligt om detta) och NH men tänk på att alla hästar är individer och att det är ett samspel det är fråga om så din häst talar om för dig när det blir rätt - o när det blir fel. Jag har redan skrivit väldigt långt, men ett par korta tips: I hästvärlden är det den som flyttar på de andra som bestämmer - så genom att leda henne och flytta på henne så kan du börja bestämma. Var uppmärksam på att hon inte flyttar på dig i någon situation(tränger med bogen, knuffar undan dig när hon ska in i/ut ur boxen, när du fodrar osv). Hon ska respektera dig och inte på eget bevåg klampa in i "ditt" utrymme. Utsätt henne för olika läskiga saker (kan vara fladdrande plast, skramlande burkar, brevlådor osv) o hjälp henne klara situationen. Genom att ge henne tid att fundera, ställ dig själv mellan det läskiga så hon ser att det inte anfaller osv. Det här tycker jag faktiskt är roligare än att rida! Lycka till men glöm inte att låna lite böcker eller fråga någon som kan hjälpa er på plats!
Nedan finns en tråd som först inte ser ut att ha något med ditt problem MEN om du tittar på filmerna längst ner så finner du en metod att få lös hästens hovar om du börjar i tid före ni skall passera "erat ställe"
Praktisera lite i förväg så att du kan det som krävs för att göra det i "real life" sedan.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"