Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4182 ggr
KnutKrut
0

Stabilaste sadelsorten

Min häst är en alert och ganska lättskrämd typ. Han kan göra tvärstopp, slänga sig runt och dra iväg en bit osv. Hastiga rörelser, även om han sedan är lätt att få ordning på. Problem är att jag har skadat ryggen (förslitning ej hästrelaterat) och därför är stel och har svårt att hänga med i hastiga vändningar. Hamnar ofta framåt halsen på hästen och får koncentrera mig att sitta kvar istället för att styra upp hästen.

I nuläget har jag en dressyrsadel med ganska djup sits. Eftersom jag åker fram när han svänger runt eller tvärstoppar så hjälper inte stabilt bakvalv.
Jag har haft lite funderingar på att byta till en lugnare häst, men han har många fina kvaliteter och är en sån fin kompis så kanske skulle det räcka att bara byta sadel?

Vad finns det för sadlar som har en extra stabil sits för ryttaren? För- och nackdelar? Räcker det med att byta sadel? Alltså gör det någon skillnad eller sitter en stel ryttare ungefär lika löst i vilken sadel som?

smellcaramell
0

Jag har turen att det finns en passande westernsadel till hästen jag är medryttare på och nu på höstkanten har han blivit lite bockig, rädd för allt o på "sticka hem-humör" och då är westernsadeln underbar speciellt då jag blev lite rädd när han drog en bockserie mot ett dike jag trodde han skulle hoppa över o sen tvärvände han o jag slutade på backen med extremt ont i ryggen så nu gäller westernsadel på alla uteritter tills han fått tillbaka sitt gamla humör igen! :D

[NellieLavec]
0

Jag kan varmt rekommendera en stocksadel (stocksaddle). Hade en sådan själv när jag red in min unghäst :) ett tips är att googla lite bilder för att se hur en sådan ser ut, men jag kan förklara lite snabbt: Sadeln har en djup sits med högt fram- och bakvalv (bakvalvet på min sadel räckte mig upp till svanken och var mer som ett ryggstöd) och framför låren så är där en "vägg" som håller tillbaka dig i sadeln. Dessa väggar hindrar dig dock inte från att rida lätt, dock är dom i vägen om du vill hoppa. Sadeln är för övrigt i princip som en vanlig bomsadel.

Brollan1
0

Westernsadeln är stabil och man sitter säkert i den, kan rida i timmar i den. Men den är tung och klumpig att lyfta upp då man sadlar, den kräver en häst som kan bära den extra vikten.
Stocksadeln är en Australiensik variant på westernsadeln som man ochså sitter rätt bra i, dock inte lika säkert som i en western sadel men säkrare än dressyrsadeln.
Sen finns det "potrtoguesa" sadeln som är en typ av orginal boskapssadel där man sitter bra.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

CelsiusT
1

#3 Det är faktiskt inte så himla stor skillnad i vikt, iaf inte så att det "kräver sin häst". Skillnaden ligger på ungefär 2-10kg extra (ibland lite mer och ibland lite mindre, beror ju på vilken engelsk sadel och vilken westernsadel man jämför). Tror inte det finns någon häst som inte 'klarar den extra vikten'.
Westernsadel är också en 'typ av orginal boskapssadel', skillnaden är bara att dom kommer från olika delar av världen.

Westernsadel är bra för både häst och ryttare. Du har dessutom ett horn som man kan hålla i. När du provar westernsadel, tänk på att det är väldigt olika hur dom passar ryttare. Så om en sadel inte passar dig, ge inte upp, prova då en annan modell. Det finns en sort för varje ryttare.

Medarbetare på westernridning.ifokus

KnutKrut
0

#4  Hur kan man få prova westernsadlar? Jag skulle isf vilja ha en begagnad märkessadel. Har inte råd med en ny märkessadel och vill inte köpa en lågprissadel.

Visst är det så att det finns westernsadlar som inte är så jättestora? Vad kallas den modellen? Finns det någon modell eller typ av sadel som oftare passar de flesta ryttare resp. modell som är extra svår?
Hästen ska ha en FQB och den ska passa en rak rygg, gärna modell för kort rygg och gott om plats både för manke och för bogar. På dressyrsadeln har jag 17,5 tum i sitsen eller storlek 38/40 på byxor och jag är 169 cm lång. Sadeln måste passa för aktiv ridning i terräng (klättra t.ex.) och dressyrridning. Ska vi hoppa kan vi använda en annan sadel, men pga ryggen brukar jag löshoppa istället för att hoppa uppsuttet.
Var i sadeldjungeln ska man börja leta?

Mantissa
0

Ett tips är att det finns westernsadlar utan horn också om du är nervös för att få hornet i magen om du kastas fram. En dam jag kände på ett stall jag var skötare på hade någon nervskada som gjorde att hon hade lite svårt med att korrigera upp sig. Hon använde en Hector bladsadel vilken ser ut typ som ett mellanting mellan westernsadel och spansk dressyrsadel. Som flera tipsat om så är stocksadeln stabil och bra, men det är en ovanligare sadeltyp så svårare att hitta en med både bom och säte som passar dig och hästen om du inte beställer från sadelmakare. Det finns även att få med moccasits (även westernsadlar) och mocca+helskodda ridbyxor funkar nästan som kardborreband 🙂

KnutKrut
0

#6  Jag har provat en stocksadel en gång för länge sedan och jag tyckte att den var både tung och hemskt hård. Och horn på westernsadeln är jag nog lite tveksam till också. Har aldrig provat en westernsadel och tycker att det ser ut som om hornet skulle vara i vägen när man klättrar eller rider i skogen, men samtidigt ska ju westernsadeln vara till för ranch och terräng och inte för ridhusridning?!?

CelsiusT
0

Dom flesta som säljer sina sadlar är med på att man behöver prova. När jag har köpt/sålt sadel har jag antingen lämnat en deposition eller köpt sadeln på öppet köp eller tagit med mig hästen till sadeln eller gått genom sadelmakare (som då kan lämna ut sadel på prov utan kostnad). Sadeln måste ju såklart provas både för häst och för ryttare för att man ska veta att man vill ha den. Var bor du någonstans?

Det finns inte någon särskilt sort som är mindre eller större som heter något särskilt. Men det finns ju olika former på skirten (kjolen), antingen arab-modell som är väldigt uppskuren bak, butterfly som är lite rund och bullig, vanlig rund som är full storlek med rundade hörn eller vanlig orginalskirt som är fyrkantig. Men skirten är mest utseende (och för araber då att dom är väldigt korta i ryggen och behöver frihet för höften).

Trail-sadel (uteritt/långritt/enklare arbete på bana/allround, normalstort horn) eller reining-sadel (en ren ridsadel för grenen reining, ganska litet och flat horn) brukar passa dom flesta ryttare. Det är liksom modell "vanlig sadel" på dom typerna. Dom är båda bra till att arbeta hästen i. Ropingsadel ska du passa dig för om du vill rida dressyr, för dom har stiglädren riggade långt fram för att ge balans då du står upp och svingar dit lasso vilket gör dom svåra för dressyr/finlirsarbete.

Bild på typisk reiningsadel

Bild på trailsadel

Sedan finns ju såklart massa fler modeller som kan passa ypperligt. Tex en barrel-sadel eller cowhorse-sadel osv, men det är mer ovanliga sadlar att få tag i.

Storlek bör du nog ha ca 15,5" eller 16" gissar jag på. Hur har du koll på hästens storleksmått? Har du provat ut så du vet att det är FQH bom? Vad är det för häst du har?

KnutKrut
0

#8  Jag har en korsning kallblod/halvblod, ser ut som ett kraftigare, kvadratiskt halvblod. Har en gång haft en westerntjej här som måttade efter min dressyrsadel och hästryggen och tyckte att FQH var vad jag behövde för att den inte skulle bli för trång. På dressyrsadeln har jag wide, han hade tidigare full mot wide och den var för trång. På somrarna när han fläskar till sig är den sadeln vi har nästan lite trång. Däremot är han ingen drafthorse och det hade varit alldeles för stort. Han har heller ingen platt rygg som många kallblodiga hästar har.

CelsiusT
0

Men sedan skiljer ju sig bommen en del mellan olika märken. Så det är svårt att säga så rakt av. Det är också viktigt att vinkeln på bladen är rätt. Jag tycker nog ändå du ska ta ut en sadelutprovare som får hjälpa dig att se vad som passar. Var i landet bor du?

Uss
0

Barocksadlar är väl också ganska bra på att ge stöd åt ryttaren åt olika håll. Men vilken ridstil har du? Om du travar mycket och rider lätt eller galopperar i lätt sits kanske det inte är så bekvämt…

smellcaramell
0

#7 enda gången jag upplever att hornet är i vägen på westernsadeln är när jag har ridväst på mig och måste ligga med så mycket av kroppen som möjligt nedanför hästens manke (rider en del i skogen där träd rasat över stigen och för att inte fastna ska man helst krypa fram) annars har jag hoppat, klättrat branta uppförsbackar, suttit på stegrande häst osv i westernsadeln och bara känt hornet som ett stöd om jag skulle tappa balansen helt så jag har något att ta tag i :)

Uss
0

#12 O_O kan du inte skicka ut gubben/pappa med en motorsåg? Iofs bra träning, men låter jättebökigt om det är många träd. Jag gillar inte riktigt att rida under "rasade" träd - är alltid jätterädd att något ska hända så att det rasar lite till och klämmer fast mig om jag t.ex fastnar i en gren och drar lite i trädet.

(hoppas inte dottern läser detta nu, för hon tycker alltid att jag väljer jobbiga vägar med massa sly/"osynliga" stigar/stock och sten)

CelsiusT
0

#7 Det är nog lite en vanesak. Sen beror det ju på vilket typ av horn man har, vissa gillar lägre horn medan andra gillar högre horn. Jag har ridit med dom flesta olika hornen, har endast en enda gång råkat ur för att hornet var i vägen. Det var på en cuttingsadel (som har extra extra högt och smalt horn) som dessutom var för stor för mig (dvs jag satt inte bra i den sadeln utan "skramlade" omkring, varpå jag störde mig på hornet.

Annars är det aldrig några problem med hornet, det är bara en bra grej att ha något att kunna ta stöd mot om hästen studsar till eller hoppar i sida. Har även ridit unghästar i säkerhetsväst och personligen märker jag inte av hornet då heller, ens när jag lägger mig fram för grenar.

Själv rider jag mycket i skogen, och sällan på stigar ;P Här klättras det och vi tar oss fram i snårig terräng.

smellcaramell
0

#13 inte min skog så får ju inte kapa nåt men har funderat på att anmäla det eftersom det är vindfällar från stormen som var runt jul 2011 var det va? och det skulle ha varit borta för länge sen men men.. där det är värst är det bara nåt konstigt träslag som växt över stigen, alltså ingenting som riskerar att ramla ner, man måste bara köra lite limbo under;)

Uss
0

Ja, okej - vi har också haft sån skog att rida i och "slingerträd" är bara jobbiga, det är stormfällorna som är läskiga, de håller jag alltid koll på o undviker att rida där när det blåser mycket ;D

smellcaramell
0

#16 här är de flesta vindfällarna nere på marken, vilket innebär att vi får rida omvägar där det inte är någon stig egentligen, så då är det också en del duckande för grenar..

Håller med om att "slingerträd" är jobbiga, min kompis blev avputtad av ett sånt en gång när hon låg o ducka och hästen fick för sig att gå ännu närmare själva stammen så de lite större grenarna puttade av henne.. hah , efter det har alla i stallet lärt sig att hålla hästarna så långt åt vänster där ;D

men det är som sagt bara då jag märkt hornet om jag haft ridväst på mig, sadeln jag använder väger inte så mycket heller då det är en syntetsadel, finns westernsadlar som är betydligt tyngre :P

Uss
0

#17 och min dotter lärde sig att lägga sig framåt när hon duckar eftersom pålle fick för sig att hoppa över stenarna på marken en gång när hon lagt sig bakåt i stället ^^