Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: körning
Läst 2547 ggr
diamantsorg
0

Namn på travare?

Hej, vet någon vad den där svarta traven med röd man och svans heter? Tänkte visa min mamma den, men hittar den inte ^^ Och vet någon vad den färgen heter? (:

diamantsorg
0

Jag hoppas ni förstår vilken travare jag menade, färgen är ju ganska speciell så hoppas det räcker ^^

WornOut
0

vet inte om du syftar på Nu Pagadi? han är ju dock intei närheten av svart ;) skulle tro att han räknas som svettfux eventuellt.

Linnea
0

#2 Den är fux, väldigt fin.

Skynda långsamt så går det fortare.

WornOut
0

#3 han kan väl omöjligt vara "vanlig" fux?

Linnea
0

#4 Jo, mörkfux. Varianterna som finns är ljusfux, fux (vanligast) och mörkfux. Precis som ljusbrun, brun och mörkbrun.

Uss
0

Är inte mörkfux det "nya" namnet på svettfux?

diamantsorg
0

Kan vara honom, har egentligen bara sett en bild som min kompis visade mig och där såg han ut att vara svart ^^ Men kan ju ha varit för att han var svettig eller något som fick det att se ut som om han var svart :)

Tusen
0

#6 Namnet svettfux används inte längre. Mörkfux är korrekt.🙂

#4 Det finns bara tre grundfärger. Fux, brun och svart. Övriga "färger" är anlag som kombineras med dessa grundfärger.

Underbarn
0

Min ponny är mörkfux. Fast inte alls så mörk som Nu Pagadi :)

Trodde svettfux var en annan sak :)

WornOut
0

haha vad gammal jag kände mig helt plötsligt :p här gäller det att vara med i svängarna ;)

Uss
0

#10 ja inte bara färger har ju ändrats, väldigt mycket som jag lärde mig som nybörjare har ändrats och jag har ibland svårt att hålla ordning på vad som är gammalt och vad som är nytt - jag kommer t.ex. aldrig ihåg om man gör framdelsvändning in mot mitten eller ut mot väggen :p

men sånt är ju bara strunt egentligen, bara man kan förklara vad man menar så alla förstår ;D

Mörkfux/svettfux är snyggt!

trex
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sedan finns det varianter på mörkfux också tex mörkfux med ljus man och svans

Uss
0

#12 aha - det känner jag igen; flax-gen (eller heter det bara så på isisar?)

Linnea
0

#13 Vissa kallar det flax-gen (tror dom gör det på engelska?) andra, som jag, säger ljus man och svans.

WornOut
0

Men finns det då inte kvar guldfux och eldfux heller ? :o

Linnea
0

#15 Nej, för att förenkla systemet så finns det bara tre varianter av varje grundfärg. Förr benämnde man varje nyans med ett eget namn, det blev ju såklart oerhört många namn när varenda liten olikhet i färgnyans gavs ett eget namn.

panini
1

Är det Nu Pagadi?

Här är en bild :) Bilden är tagen från: http://www.travronden.se/nyheter/avel/det-kanns-speciellt

Emelie
0

#17 Men snygg! 😍

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!