Övergång?
Jag är 12årig tjej, väger 58kg och är 158-9cm. Jag har en vän (vuxen, väldigt hästkunnig) och hon tjatar att jag måste inse att jag är för stor för ponnysar och måste gå över till storhäst. Själv har jag funderat på det och håller med men en del andra säger att jag absolut inte är för stor för maxade C ponnysar och kan rida länge till på D- ponnysar. Vilket stämmer? Blir sjukt förvirrad..
Jag tycker absolut inte du är för stor för d ponny i alla fall, jag är lika lång som dig och väger till och med ett par kilo mer än dig och jag har absolut inga problem med att rida min d ponny på 144 och ingen har klagat att jag är för stor och ändå tränade jag och tävlade seriöst med honom innan :)
C ponny beror väl på lite hur hästen är byggd och hur ofta du rider den, men någon gång ibland skulle jag absolut tycka var okej :)
~ ♥ fritzzjavel.blogg.se ♥~
Du är absolut inte för stor. Jag är 169cm lång och har en D-ponny på 145cm och hon är lagom till mig. :)
Jag är 163 och väger ca 61kg och har en "d-ponny", han är 147-148cm. Passar perfekt. Större hästar är nästan för stora för mig, även om det såklart fungerar bra det med. Men jag ser inte varför du ska rida stor häst redan nu, om du nu har någon anledning att rida ponny istället. Det spelar ingen roll enligt mig.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Jag är 159,5 väger ca 62 kg och ÄGER en d-ponny som jag haft sedan jag var 14 år. Ponnyn är 17 år, 145 cm i mkh och grov. Hon bär utan problem upp ryttare på 185 cm.
Jo kan ju tillägga att min ponny bär min sambo på 90kg/177cm. Inga problem alls.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Du skulle t.o.m vara lagom för en B-ponny så varför gå över till stor häst i förtid. Ponnytiden kommer aldrig mer tillbaka så ta tillvara på den så länge du kan.
Ok, tack för svaren :)
Jag är mer inriktad på hoppning så känns inte helt rätt att hoppa en stor häst som jag inte känner mig trygg på..
Jag kan lägga upp en video snart när jag hoppar en C- ponny så får ni bedömma för hon rids av en annan tjej som är som jag och lite längre och ridläraren säger att hon kan rida ett år till så KANSKE jag också kan? Har inte så bra sits iaf!

Jag är 156 cm lång och väger ca 47 kg. Har en c-ponny.
Du är absolut inte för stor!
Skynda långsamt så går det fortare.
Ok :)
Jag red en C ponny förra veckan och jag är 22 år så. Är 159 och väger runt 60. Dock en grov C ponny som orkar bära små vuxna. Så det ska väl inte vara några problem för dig heller :)
Ok :))
Men hur länge till tror ni jag kan rida C- ponnysar?
Jag har typ stannat i växten just nu x)

Om du inte växer så mycket mer så… för alltid!!
Skynda långsamt så går det fortare.
Om du stannat i växten och inte ökar kraftigt i vikt så att du blir som en levande köttbulle så lär du nog kunna rida c-ponnysar jämt :)
Men det kan ju vara bra för dig att rida större hästar med, bara för att få erfarenhet av det och se om du gillar det. Ifall det skulle vara så att du växer mer för du är ju bara 12, jag trodde att jag stannat i växten när jag var 13-14, men sen kom slutspurten och jag växte någon decimeter till :)
Men så länge man inte blir för tung, och har en bra sits på hästen så kan man oftast rida lite för små hästar ändå!
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Är 167 cm lång och väger 47 kg, rider både b-ponnyer och hästar upp till 180 så inte är det något problem alls för dig att rida ponny!
-Bättre ökänd än okänd
Finns många trådar (heter det så??) som handlar om hur stor man kan vara för att rida ponny - kolla dem!
Kort kan sägas att det finns ett samband mellan ryttarens vikt och hästens/ponnyns exteriör - däremot finns inget samband med ryttarens längd mer än att det blir svårare för hästen med en lång ryttare om ryttaren är obalanserad pga hävstångsprincipen. En van ryttare med en viss längd kan därför rida en mindre häst än en nybörjare med samma längd!
#15: Har letat, tror typ det bara är jag som inte hittat? x)
Vikten går jag inte upp eller ner på hur mkt jag än äter/rör på mig.. ;P
Jag tänker inte rida för små ponnysar då det känns väldigt obehagligt om man har benen under knäna på dem t.ex x)
Finns en tråd som heter Vilken passar mig (skapad i augusti) som du nog kan hitta om du söker på sajten i rutan uppe till vänster.