Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: tidningsurklipp
Läst 712 ggr
gejsa
0

Usch en hästolycka till i dag!

Alex
0

Usch. :( Men vaddå "Det är inte särskilt vanligt att en häst dör. Det brukar vara två gånger per år"? Är inte två gånger per år nästan lite mycket..?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

gejsa
0

Precis! Mest olyckor sker väl inom travet?

Cilla89
0

så himmla tråkigt :(

gejsa
0

Så räknar man i hop alla olyckor så lär det bli väldigt många varje år. :(

Jill_Niss
0

Usch, hatar när sånt här händer :/ det är ju mycket sånt inom travet oxå… får rysningar av att tänka på om det skulle hända mig en dag… ska ju bli tränare .. fy ! hatar olyckor som slutar som denna!

davidia
0

ja jag tyckte inte det var sålänge sen en häst ramlade ihop och dog på banan.visst det var inte galopp men ändå.tycker det händer ofta!

E_hjo
0

Jag tycker inte om trav och jag tycker inte om galopp. Det är allt jag vill säga…   =´|

AnnaJohansson
0

USCH :'/

juliapettersson
0

#7, utveckla gärna!

Vad dog hästen av? Något med hjärnan kanske..

Alex
0

#9 "Lorentz, som var långt bak i fältet fick frakturer och avlivades på plats på banan" Låter ju som om den helt enkelt kan ha snubblat och ramlat väldigt illa..?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Anna
0

Jag gillar inte heller trav och galopp, men jag vet inte riktigt varför. Dels pga sådana gär filmer, och sedan beror det väl på okunskap ang ämnet också från min sida..

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

DojoKelder
0

så fruktansvärt hemskt är det..

E_hjo
0

#11 Så är det för mig med. Jag vet faktiskt inte heller varför jag inte gillar det.
Men man pressar liksom hästen till max osv, det känns bara inte rätt…  =/

juliapettersson
0

Pressa hästen till max? Jag kan ju tala för mig själv, när mina hästar har gått i mål är det full fart hem till stallbacken som gäller, det är nog sällan de kommer upp i riktigt hög puls.

På vilket sätt är galopp och trav grymmare än hoppning, fälttävlan, distans osv?

Cavello
0

Usch, det är hemskt x/ Den tränaren som jag jobbade för innan körde en häst för ca ett halvår sedan i ett lopp på Kalmartravet och hästen avled på upploppet :(

~ MVH Matilda Andersson | www.mphotograph.2u.se ~

Malin-Trotsig
0

Jag tycker då att det är mer dödsolyckor inom fälttävlan än inom galopp och trav. Att sånt här händer är maximalt med otur.

AnnaLundin
0

Det händer förmodligen att hästar dör inom ridsporten också, skillnaden är att det inte sker på offentliga tävlingsdagar så det uppmärksammas inte alls på samma sätt.

Trav- och galoppsporten innebär att de tävlar om vem som kan springa fortast, så det är kanske inte så konstigt om eventuella hjärt- och kärlproblem visar sig där och när det väl händer så blir det akut. Det har ju hänt ett par gånger också att fälttävlanshästar har dött, där är ju ansträngningen liknande.

Attlid, du kan få åka med mig på ponnytrav en gång så får du lära känna sporten litegrann! Det är faktiskt inte så hemskt som många tror!

Rita-S
0

Jag har själv inte tillräcklig kunnighet innom trav/galopp-sporten eller nån annan hästsport för den saks skuld till att skilja myter från sanning.
Men.. jag vet som så att det går inte att sammanlikna hästsport med sport för oss 2benade folk (jag har några bekanta som faktisk gjör det). En mann som tävlar olympisk innom nån gren gjör det av fri vilja(som oftast) medan en häst gjör som den får besked om. Dock vet jag även att många hästar tycker om det dom driver med, jag vet travhästar som blir deperimerade när dom inte får tävla i trav längre, och hopphästar som blir knäckta av att inte få hoppa. Jag tror inte travsporten är nåt bättre eller sämre (jag gissar självklart) enn fälttävlan, dressyr eller hoppning. I dom höga klasserna är det ju att vinna och dra inn pängar som är målet, även om kanske alla involverade 2/4fotingar även tycker det är roligt. Om ni älskade rita, skulle det inte va livet att tjäna pängar på ritningar och målerier tex?

jag vågar säga att dödsfall innom hästsporten är tragisk, men tyvärr kommer det nog hända vidare fram, och det oberoende av hur grym eller ugrym sporten är. Det är levande varelser, inte viljelösa individer, och det händer ju dödsolycker även i skogen för SkogsMulle och hans frk HobbyRyttare med, jag minns en händelse i skogen hemma i Enebakk, en tjei va ute och red, red samma stigen hon och pållen hadde ridit flera gonger i veckan i 8 år. Men nåt va nytt, regn eller nåt, ett hål i vägen som inte va där förut och pållen bröt et ben och krossade kjäven.

Vart vill jag med mitt svammel egentligen.. :S Tjo… jag har som sagt inte nån kunnighet att uttala mig egentligen, men jag har svårt att tro att nån hästsport kommer bli helt utan risikoer nånsinne så länge det är fart och levande varelser inni bilden :/ Hur det änn är, så är det fruktansvärt tragisk när sådan händer:(

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida.