Avla på varmblod
Okej, ska försöka förklara grejen här. Här hemma har jag bondkatter och kring kattvärlden är det dumt att avla på bondkatter, man blir typ trakasserad och ansvarslösförklarad. Eftersom det finns ett så stort överskott av bondkatter i detta land som man hellre ska ta in än att avla fram fler. Nu menar jag inte avla som att starta någon kattuppförning utan en enstaka kull. Men jag har respekterat detta och kastrerat mina honor.
Jag undrar om samma sak gäller varmblod. Det finns också ett stort överskott av denna ras i detta land som folk kanske anser att man hellre ska ta in än att avla fram en till. Nu menar jag varmblod som ridhäst. Blir man lika trakasserad och ansvarslösförklarad där? Och varför egentligen?
Bara för att man råkar äga ett varmblod, eller bondkatt, blir det typ förbjudet för en att kunna avla på dessa.
Eller är det ok att avla på varmblod?
Jag ska inte ljuga, det är klart man vill få ungar på sina egna älsklingar. Jag älskar min häst, mina katter. Jag hade jättegärna önskat att ta ungar på dessa. Är jag ansvarslös för att jag känner så? Utveckla gärna det då så jag kan förstå. Att få ungar är något naturligt, så det är inte gärna så att jag tvingar på mina djur något dumt. Men jag tycker att det är riktigt synd att man måste äga renrasigt för att kunna göra detta utan att bli nedblickad, speciellt gällande katterna.
Ja varför inte du kan ju betäcka varmblod med en annan ras, blir säkert fin ridhäst då. Hos den jag rider har hon betäckt 2 av sina varmblod med Appalosa.
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Har hört så många motdiskussioner om detta. Folk anser att det är bättre jag avlar på min friser än mitt varmblod. Hade varit kul och höra vad ni anser om detta, avla renrasigt varmblod.
Det handlar ju inte om djurens individvärde, utan om att man tillverkar mer av något som det redan finns för mycket av.
Som Gronstedt skriver handlar det ju inte om individens emotionella värde. Det handlar om tillgång och efterfrågan och djur som saknar något ekonomiskt värde (t.ex bondkatter och travare som inte fungerar som travhästar) som i princip skänks bort, så har i alla fall jag svårt att förstå varför man ska avla mer på dem. Man gör ju knappast rasen en tjänst när det redan avlivas massor av dem för att ingen vill ha dem.
Nä, ska man avla tycker jag att man ska ha ett mål och det ska tillföra rasen något, inte bara för att man tycker om sin egen häst.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Har man ett varmblod som uppfyller de krav man ställer på hästen och dess exteriör kan man mycket väl avla på den, liksom bondkatter. MEN tyvärr är det alldeles för många som, oavsett ras på hästen, avlar på ett sto bara för att hon är så himla snäll eller något annat emotionellt. Sådan avel är jag emot.
Men det gäller alla raser. Tycker lika illa om de som avlar på sina renrasiga men icke avelslämpliga ston/hingstar bara för att de är gulliga eller snälla.

NEJ NEJ NEJ avla INTE fram fler hästar som får en enkelbiljett till Italien!!
Låt de som kan TRAV avla TRAVHÄSTAR och låt de som kan ridhästavel avla ridhästar!
Det finns redan ett överflöd av trevliga enkla BILLIGA hästar på marknaden. Kolla hästnet varje dag under 1 månad så ska du se att samma billiga, ofta korsningshästar och varmblod återkommer i annons efter annons, priset sjunker och sjunker. De blir inte sålda.
Idag kan du köpa ett fint välstammat halvblod för 30 000, eller mindre än så till och med.
En varmblodskorsning är ungefär lika mycket värd som ett rent varmblod, inbilla er inget annat. Så fort folk läser ordet varmblod i annonsen så bläddrar de vidare till nästa. Det är ju inte utan orsak som korsningar mellan till exempel arab och varmblod benämns som "arabkorsning", fjording och varmblod benämns som "fjordkorsning". Man vill helt enkelt inte skylta med att det är varmblod i hästen för det säljer inte bra! Med värde menar jag pengar och inte känslor.
De FÅ (nej jag påstår inte att ingen vill ha varmblod), men de FÅ personer som faktiskt vill ha varmblod har redan över 500 st att välja på på hästnet idag! Det behövs inte fler!
Hårda ord men det är verkligheten. Hatar alla annonser som cirkulerar "Blir h*n inte såld innan fredag så går h*n till slakt". Dessa annonser rör nästan uteslutande varmblod. Tänk om alla kunde sluta med sin buskavel där hemma.
Det är exakt samma sak som med katter.🙂
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
"Låt de som kan TRAV avla TRAVHÄSTAR och låt de som kan ridhästavel avla ridhästar!" Citat från #6.
…Och låt dom som kan avel hålla på med avel.
Kan man inte avel så har man inget med det att göra. Det gynnar inte fölet att man är okunnig och inte har ett precist mål med sin avel. Det gynnar inte fölet att man avlar fram ett föl som inte har ett värde för någon annan (här handlar det även om tillgång och efterfrågan som tidigare talare tagit upp).
Medarbetare på westernridning.ifokus
Min väninna ägde en häst (halvblod) i väldigt många år som hon gick igenom mycket med , utbildade från unghäst och gjorde mycket tillsammans hon tog sedan föl på denna häst och red in samt utbildade fölet med , otroligt fin häst. Fölet är nu 23 år och kvinnan äger hästen fortfarande.
Varför är det okej för henne men inte för mig? Vem har hört eller ens sett mina mål och tankar kring avel. Vem har sagt att jag ska ta föl på mitt varmblod för att sedan sälja bort den eller skicka till slakt???
Vad hade min mening varit då? Folk har väldigt förutfattade meningar. Gjorde min väninna fel eftersom hon tog föl på en häst när hon istället kunde ta in ett varmblod??
Min häst är otroligt fin , av alla mina hästar är hon den ända jag jobbar och tävlar med , jag skulle gärna vilja ta föl på henne och utbilda från start. Behålla hästen hos mig. Jag bedriver ingen uppfödning varken kring katter eller hästar utan detta hade varit för enskilt bruk, FÖR MIG.
Katterna är en annan sak och där har jag inga som helst planer på att ta kull . För den delen har jag redan fullt av bondkatter här på gården som jag tagit in och gett ett bättre liv.
Samma gäller hästarna. Två varmblod har jag tagit in från slakt och gett ett bättre liv. Jag har gjort min del där, jag är MOT överproduktionen av varmblod på marknaden och som åker till slakt.
Men varför klassas jag som ansvarslös om jag tar föl på ett varmblod. VARFÖR är det bättre om jag tar det på en häst av annan ras??
Jo marknaden, det förstår jag ! Om jag hade varit sån att jag tog föl på varmblod för att sälja och bedriva försäljning hade jag bidragit till denna överproduktion men om jag vill individ avla fram en häst TILL MIG av rasen varmblod VEM har rätt att stämpla mig som ansvarslös då??? Varför ska jag bli nedblickad??
Kring mina ston i fråga (friser och varmblod) har individvärdet sänkts eftersom mamma blir nedklassad om hon tar föl på den ena men inte den andra.
Jag vill gärna att ni förklarar varför , har jag ingen rätt att avla alls oavsett ras eftersom jag inte håller på med avel?
Jags er det som rätt onödigt att hålla på att avla på varmblod enbart som "inkomst"källa (menar nu inte för att få fram en riktigt bra travhäst utan ridhäst) och där planen är att sälja föl efter föl. Om man däremot har planen att ta ett föl för personligt bruk så tycker jag det är okej, men man ska vara väl medveten om att om man måste sälja sen så kan det vara svårt. Då ska man dessutom tänka igenom vad man behöver förbättra hos sin egen häst och hitta en bra hingst som kan kompensera för att få ett bra föl (kanske, man vet ju inte vad som slår igenom i arvet).
Om du med säkerhet kan säga att du skall behålla hästen tills den dör, dvs 25år framåt i tiden så är allt ok både för hästen och dig för du älskar just den hästen. Men vem kan ge dom garantierna över den tidsrymden?
Att avla på något som har lågt värde för andra gör att hanteringen av den typen av hästar blir därefter. Så om du måste sälja hästen så kommer den att inte ha något högre värde och då bli behandlad därefter. (undantag finns)
Det enda undantaget är om hästen meriteras på tävlingsbanan så att den får ett värde därigenom. Men att skaffa bra meriter på tävlingsbanan med en häst som inte specifikt är avlad för det är betydligt svårare än med en häst som är avlad för att göra det som man tänker göra, (undantaget engelskt fullblod som går att avla in i nästan allt där reglerna tillåter det).
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#8 Utöver det som #10 skriver, om att man omöjligt kan veta vad som händer under de 25 kommande åren, så finns det en till faktor att räkna in. Hingsten. Det kan vara svårt att hitta en bra hingst om man inte avlar rent eftersom de flesta godkända (som är godkända av en anledning) inte tar emot ston av vilka raser som helst. Sen får man aldrig heller glömma det lilla lotteriet man gör. Det är ingen som helst garanti att fölet blir en liten kopia av mamman, snarare är den chansen väldigt liten. "Vad som helst" kan slå igenom (som jag brukar säga, du avlar inte bara på mamma och pappa och får det bästa från dem, du avlar på hela stammen och kan lika gärna få det sämsta från alla hästar). Så även om du kan behålla avkomman hela dess liv är det ju inte säkert du vill, för den kanske inte alls blir den typen av ridhäst som du gillar.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag skulle aldrig heller avla utan en ordentlig, vattentät plan. Tycker inte heller att dessa varmblodskorsningar som säljs för smutspengar bör förökas.
Isa Aronsson
www.stallequino.se

#8 De två varmblod som du räddat från slakt, vad tror du var planen med dem från början, när uppfödaren lät betäcka sitt sto? Att de skulle slaktas i förtid? Nej knappast.
Ändå var det på väg att bli så med dina hästar, och blir så på riktigt med måååånga varje år! Tror inte en enda av dessa är uppfödd för slakt utan uppfödaren hade säkert en vision en gång i tiden som inte blev sann.

#8 det finns redan idag så många varmblod och korsningar som inte kan få ägare, att men bör se varmblodet som en bondkatt = köp och ge en som redan finns ett nytt hem
Jag har aldrig tänkt att avla fram en korsning , som jag skrev vill jag ha renrasigt , eller syftar ni på att hästen hade fått mer värde om jag korsade den? Varför det?
Hästen är vad jag gör den till inget annat , man kan aldrig veta hur fölet kommer se ut men man kan fortfarande jobba med hästen. Mitt sto har fina egenskaper som hon förhoppningsvis kan passa ner till fölet och självklart hade jag letat upp en liksinnad hingst.
Nej folk som föder upp varmblod som skickas till slakt har självfallet inte planerat detta men oftast är de folk som föder upp varmblod till trav och om dom inte platsar där längre skänks dom bort.
Mina hästar fanns på en "skickas annars till slakt" annons eftersom ingen vill köpa en oinriden travhäst , men hör och häpna mitt sto blev en lovade ridhäst som dragit på många meriter på tävlingsbanan , henne hade jag kunnat få sålt. När travmänniskorna skänker bort hästarna har dom ingen aning om hur dom kan se ut på ridbanan, oftast iaf !
Vissa travhästar är inridna men inte alls jobbade och utbildade , rutinmässigt tränade osv .
Valacken är fortfarande under inridning , han återstår det att se med.
Eftersom jag har ett gäng hästar här på gården var min plan att ge varmbloden en chans , rida in dom och utbilda dom , gå på någon tävling och kanske få dom sålda. Ge dom lite mer värde ! Ge dom en chans iaf istället för att dom ska gå till slakt utan att ha fått någon som minsta chans.
Som sagt mitt sto kan jag få sålt men tyvärr har jag fäst mig för mycket och kommer aldrig sälja henne.
Jag har fäst mig vid varmblodet , jag vill utbilda och se hur långt hästen kan gå , ha dom här hemma hos mig hela deras liv. Säljer nästan hellre av mina andra hästar och behåller varmbloden. Iaf mitt sto , som jag ville ta föl på och ha här hemma också , ni säger att fölen kan bli precis hur som helst att man aldrig vet , men TÄNK OM det blir en lovande ridhäst? Som sin mamma eller till o med bättre?
Om inte? Fine, men det är fortfarande en häst jag kan jobba med och rida. Älska och ha här hemma. Alla mina hästar är inte tävlingshästar utan vissa är bara skogsmullar , som jag älskar att ha här , rida på kravlöst och vara glad , jag ser inte mina hästar efter värde utan efter dom som häst! Om jag nu fick ett föl som inte platsar alls som ridhäst hade jag fortfarande behållt den.
Nej man kan aldrig veta hur de närmsta 25 åren ska se ut , men VEM vet det egentligen? Alla som avlar fram föl av ridhästtyp och ras kan bara sälja om något krisar och visst är det svårare med varmblod , men en inriden, utbildad varmblod som aldrig suttit foten på travet KAN också säljas!
Jag har iaf inga planer på att dö eller sälja gården . Men jag tycker det är hemskt att man blir kallas ansvarslös och "någon som bidrar till överproduktionen" för att man avlar fram ett varmblod för enskilt bruk.
Om folk nu är MOT detta , varför tar dom inte in ett varmblod då istället för att trycka ner en person som faktiskt gjort det.
#15: Att tala om att man anser att något är olämpligt är inte att "trycka ner" någon. Du kan inte vänta dig uppmuntran och medhåll från personer som har helt andra åsikter än du. Vill du inte veta varför folk är emot varmblodsavel borde du kanske inte ha ställt frågan?

#15 om du ska avla på varmblodstravare så är det till just trav, det är det dom är framavlade för och det hingstarna är avlade för.
Det finns inga varmblostarvhingstar som går i avel för sina ridegenskaper, dom är i avel för att dom kan springa fort och har huvud för trav.

#15 varför frågar du ens om du redan bestämt dig för att det är lugna puckar att betäcka ditt sto?
"Om folk nu är MOT detta , varför tar dom inte in ett varmblod då istället för att trycka ner en person som faktiskt gjort det. "
Finns ett enkelt svar på det, väldigt många vill helt enkelt inte ha varmblod! Varför producera en till? Ta in en till från slaktbilen du själv istället som gillar dem så mycket? Vore ju kanon för den hästen 🙂

Förutsätter att du menar varmblodstravare och inte varmblodiga ridhästar. Varmblod är ju inte en ras utan en hästtyp.
När man håller på med avel väljer man inte avelsdjur utifrån sentimentala skäl utan på grund av de har egenskaper som är värda att föra vidare. Ändamålsenlig exteriör och gångarter och ett vettigt temperament är grundförutsättningarna. Man tänker vilka positiva egenskaper hos stoet som man vill behålla, ex hoppförmåga, och vilka man vill förbättra, ex halsansättning, och så letar man efter en hingst som man tror uppfyller ens önskemål. Kan man titta på avkommor/nära släktingar till hingst och sto ger det bra information om vad avelsdjuren ger. Man ska också vara beredd att få en avkomma som är precis likadan som stoet, man ska alltså inte tro att hingsten kan göra underverk. Blir avkomman helt fel får man också vara beredd att ta bort den så att den inte hamnar i orätta händer och far illa. Så gör flera stora hästuppfödare som varit med ett tag.
Eftersom ingen kan veta hur framtiden ser ut, vi kan få ändrade levnadsförhållanden som gör att vi måste sälja våra hästar, måste de hästar vi avlar fram ha något värde även för andra. Det är elakt mot djuret att producera en häst som ingen annan än man själv är intresserad av.
Om man avlar på sitt egna djur och för att behålla dem så ser jag ingen anledning till att inte göra det? Det handlar ju om att man vill ha en avkomma till just den hästen/katten..

Om man varit med ett tag har man träffat på dem som bedyrar att de kommer att ha kvar avkomman i hela dess liv, oavsett vad som händer. Sen går det några år och man ser avkomman på annons. Uppfödaren har kanske råkat ut för en olycka eller fått allergiska barn, såna omständigheter som man helt enkelt inte kan rå över.
Därför är det egoistiskt och djurovänligt att avla fram djur av enbart sentimentala skäl.
#8 Jag tycker varken din väninna eller du har större eller mindre rättigheter till att ta föl efter era hästar. Däremot är jag emot (oavsett ras) att man avlar på vissa egenskaper hos "sin"egna häst.Det finns en avelsnämnd inom varje ras som kan uttala sig om ifall stoet eller hingsten är något att avla på. Det är en garanti för att vi ska få friska och hållbara hästar samt hästar som passar till avelsmålen.
Tycker inte alls om denna eviga avel på egna ston/hingstar bara för att de är så trevliga eller duktiga i en gren som de egentligen inte är avlade för. Avkommorna till dessa individer kan som bäst bli mediokra individer. Detta är min åsikt och gäller oavsett ras. Då är planerad avel på blandraser att föredra i så fall.
En travare som hamnat ute på "annars-går-den-till-slakt-annons" är en dålig individ inom den grenen den är avlad för och bör därför inte gå i avel. Att sen betäcka denna, dåligt avlade häst, med en hingst av samma dåliga förutsättningar… Ja, vad ska man säga?
Jag har ingenting emot travare, det är jättefina hästar oftast med super mentalitet och mycket "will to please" . Men vill jag avla ridhästar så skulle jag inte använda mig av travare, dom har inte samma förutsättningar som ex ett halvblod. Likaväl som att jag aldrig skulle avla på halvblod om jag ville ha en travare. Olika raser, olika förutsättningar.
TS> är nyfiken på vad planen är för den avkomma du planerar? Samt vilka grenar du tävlat ditt sto i och upp till vilken nivå?

I all avel måste man ju fundera noga på vad man tillför. Är den här individen bra för aveln, ger den ngt värdefullt? Vad får man? Är det ett djur som får ett värde? Tragiskt men sant. Är man ute efter en ridhäst, ja då är det väl ridhästar man ska avla på. Är man ute efter en travhäst så avlar man på en travhäst, vill man arbeta i skogen avlar man på en brukshäst. Sen ska man ju fundera på stamtavlan och sjukdomsstatistik. Är det en häst med problem i generna? Vad förstärks om jag avlar på den. Har man ingen stamtavla så vet man inte.
Men, jag förstår känslan att vilja avla på sitt sto. Jag har, trots ovan sagda, själv tagit ett föl på mitt sto som inte hade stamtavla. Men, det var en ridhäst med förutsättningar för att vara just en bra ridhäst. Ett litet halvblod med bra steg, psyke och som inte var sjuk en enda gång på de 15 år jag kände henne. Jag ville ha ett till litet halvblod efter mitt sto. Även om jag har som utgångspunkt att behålla fölet hela hennes liv så visste jag innan att jag skulle kunna sälja fölet enkelt om jag vill. Att hon skulle ha ett värde för andra utom mig och mina känslor. Jag fick en kopia av mamman. Så jag är sjukt nöjd och fler skulle uppskatta henne.
Men, jag håller med andra ovan, även om många travare blir trevliga ridhästar så är de inte byggda för just det och jag kan inte se anledningen (utom det emotionella) att avla för att få en ridhäst när rasen inte är gjord för det från början. Vill man ha en ridtravare så finns det så otroligt många att köpa billigt. För många :(
Varför avla på varmblod som ridhäst när det finns en överskott av dom när de är färdiga på travet - många vill inte ens ha dom. I vårat stall står ett trevligt varmblod/halvblod korsning, syns inte att det är varmblod men känns lite/märks i hoppning också. Dock äger uppfödaren honom fortfarande men har han ute på foder (han är 8)