Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: problemhästarhästproblem
Läst 1371 ggr
hannah96
0

Köpte skadad häst.

Köpte för ca tre månader sen en häst. Besiktigade henne, röntgade dock inte. Men allting var bra. ( var hos en bra vet i Stenestad! ) Tog med mig henne hem och nu har hon varit halt. Det har hon varit nästan hela tiden när jag tänker efter. Eller inte halt, men svag, när man ska börja trava henne så orkar hon liksom inte riktigt så hon behöver en extra push för att komma igång och hon hoppar alltid till på höger fram ben i hörnerna. Jag har faktiskt inte tänkt på detta förens nu. Då hon var halt i en vecka och jag ringde till vet. Röntgade och kollade i ultrahjul och konstaterade att hon har vätska i armbågsleden, och har varit med om trauma i bogen. Frågade om detta hade kunnat hända under dessa 3 månader och vet sa att detta är en gammal skada. 

Många som jag pratar med tycker att jag definitivt ska prata med den gamla ägaren och försöka lämna tillbaka henne. Kollade också igenom kontraktet och där stod det att öppet köp bara varade i 1 månad. Så nu till min fråga, vad ska jag göra? Hur ska jag gå till väga och vad isåfall ska jag säga till den gamla ägaren om jag nu ska ringa till honom? Är en aning förvirrad då detta är min första häst.

CelsiusT
0

När man skriver kontrakt så brukar man ha med en punkt där man tar upp gamla skador på hästen, så nya ägaren vet vad som hänt med hästen tidigare i livet. Har förra ägaren tagit upp något som har hänt? Finns det någon möjlighet att förra ägaren vetat om en skada men undanhållit den för dig vid försäljningen?

Medarbetare på westernridning.ifokus

hannah96
0

Vad dom har sagt, så har hon inte varit skadad tidigare. Så möjligheten att dom undanhållit den för mig finns ju tyvärr..

Stallmima
0

Ring en hästjurist och fråga

Underbarn
0

Skadan upptäcktes vid röntgen och är inget dolt fel så det blir svårt för dig som köpare att kräva återköp. Eftersom du själv valde att inte röntga vid besiktning. Det är köparens ansvar enligt lag att undersöka hästen vid ett köp. Om inte säljaren är så snäll att köpa tillbaka hästen ändå. Jag tror dock att det bara är att ta lärdom och bita i det sura äpplet och hoppas hästen blir bra :) lycka till