Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1455 ggr
Djuralex
0

Kylgel m.m

Hej! Är lite ny inom allt det här men hästapotek och undrar några saker. 1. Kylgel? När använder man det? 2. Liniment? När använder man det? 3. Koksaltlösning? När använder man det? 4. Sårspray?? -:- 5. Sårspray med tjära? -:- 6. Hästsalva? -:- Det är allt jag kan komma på nu. SUPER TACKSAM för svar!!! :D

Spiritinthesky
1

1. Vid skada/svullnad 2. Före och/eller efter träning 3. Rengöring 4. Vilket sårspray?? Kan vara rengöring, bakteriedödande eller lugnande tex. 5. Antar att du menar sårplåster? Funkar som ett plåster och pga tjäran hålls flugor borta. 6. Hästsalva är en fet salva som innehåller tjära. Funkar bra att ha runt ögonen/nosen/öronen för att hålla flugor borta. Mjukar upp skavsår, skapet och torra hovar.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

CelsiusT
1

1. Kylgel? Efter hård ansträngning/belastning eller vid skada/svullnad
2. Liniment? Före träning eller om hästen är stel kan man använda det även när man inte tränar.
3. Koksaltlösning? För att göra rent tex sår och annat.
4. Sårspray?? Vad är det för sårspray? Finns massa olika. Jag använder ofta "blåspray" och det är en antiseptisk spray.
5. Sårspray med tjära? Skulle jag nog inte använda, jag använder inte tjära på min häst.
6. Hästsalva? Innehåller tjära, inget jag skulle använda på min häst.

Medarbetare på westernridning.ifokus