Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1357 ggr
Peppe
0

Fodra med salt

Min nya häst, en ettåring, slickar alldeles för mycket på sin saltsten, i mitt tycke.

Igår valde han saltstenen framför kraftfodret… kissar därefter också såklart. Dricker dock INTE därefter tycker jag! Kanske i hagen där jag har mindre koll.

Har funderat på att ta bort stenen, men har stor respekt för att börja meckla med salt.

Googlade fram detta också http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-foder/jessica_ekstrom/slickar-oavbrutet-pa-sin-saltsten.htm 

Han får fri tillgång på grovfoder så det är det inte, men i texten avråddes det att ta bort stenen vilket var det intressanta.

Någon annan som har en häst som använder sin sten för mycket?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CelsiusT
0

Jag skulle inte ta bort stenen. Men det beror ju också som hon skrev på varför hästen slickar på stenen. Om hästen är understimulerad (jo det kan den bli även om den har fri tillgång på foder) och slickar av tristess så kanske man ska fundera på att åtgärda orsaken. I ett sådant fall skulle jag kunna överväga att ta bort stenen tillfälligt, medan man ändrar på rutinerna för att få till en mer stimulerande miljö, för att det är obekvämt för mig att ha en våt bädd. Men då får man räkna med att hästen kan börja med något annat istället - pest eller kolera?

Min häst använder sin sten ganska mycket, och kissar därefter (upplever dock inte att han dricker mkt, men gissar på att jag inte ser honom dricka). Dock så har jag inte tänkt på det här med proteinet. Jag har ju vad jag tror ganska proteinfattigt hö (har dels varit velande med olika hösorter och analyser hit och dit) så jag ger lucern - men kanske det är därför min häst kissar mycket? Om han nu kanske får för mycket protein? Jag kanske ska prova att minska mängden lucern ett tag och se om det ändrar sig. Jag har ju torvbädd så jag tycker inte det är så himlans farligt att han kissar mkt, inga problem att hålla bädden torr.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Em--ma
0

Min förra häst slickade på saltstenen i mängder. Typ 1 saltsten i veckan. Jag tog bort och la i fodret istället i ca 1 år sen la jag tillbaka saltstenen och då åt han från den i normal mängd. :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Mantissa
0

Vad jag har hört av en travhästuppfödare jag känner så får inte hästar i träning (hästar som svettas) i sig tillräckligt med salt från enbart en saltsten. Man kan köpa fodersalt och ha i maten, eller blanda ut i vatten att erbjuda efter träning om hästen vill ha det.
Kanske dig häst helt enkelt behöver mer salt än vad den får.

CelsiusT
0

Jag tänker såhär, om hästen äter saltet för att den behöver salt så är det ju jätteviktigt att den får göra det. Då vill jag inte ta bort stenen.

Men om hästen slickar på stenen för att den är uttråkad, eller liknande, då är det ju inte för att hästen behöver saltet. Då kan man ju eventuellt ta bort stenen tills man åtgärdat situationen för hästen. Men jag tycker nog ändå att målet ska vara att kunna ha stenen där. Om orsaken inte åtgärdas så kommer ju hästen hitta på något annan "bus" i boxen, om det beror på understimulering/uttråkad. Men tar man då bort saltet så ska man ge salt i maten istället.

Peppe
0

Tror verkligen inte det handlar om att han är uttråkad 🙂

Eftersom det är en unghäst så har han såklart en proteinrik foderstat, dock inte mer än "normalt".

#3 kan väl vara så att han behöver mycket salt, men knappast pga arbete. Det är en ettåring 😉

CelsiusT
0

#5 Är du säker? Är han van att stå på box? Jag menar, en ettåring, den är väl knappast "van" vid någonting? Och att vara instängd som unghäst kan ju vara lite…uttråkande…om man jämför med att springa och hoppa och busa på öppna fält med jämnåriga. 

Jag säger inte att det är så. Men det kan ju vara så.

Kan det vara så att det är mkt salt, men inte extremt mycket? Hur ofta tar stenen slut?

Peppe
0

#6 i så fall hade jag nog inte behövt DRA honom ifrån stenen och ut ur boxen för att gå ut till kompisarna i hagen, om han hade så tråkigt inne. Ser det heller inte som normalt att välja stenen framför kraftfoder.

Ja det är mycket, men inte extremt mycket. Tycker dock det har eskalerat sista 1-2 veckorna. Han fick en ny sten för ett par dagar sedan och det är redan stora gropar i den. Får se hur länge den räcker

Zaphix
1

Kan det inte vara så enkelt att hästen tycker det är gott med salt?

Jag har motsatt problem, min häst slickar knappt alls på saltstenen, så jag lägger till salt i maten av den anledningen. Han är en häst som svettas mycket, svettas alltid rejält vid träning och svettas till och med när han kommer in i stallet. Går på lösdrift, men görs i ordning i stallet.

Ger 2 msk salt i fodret varje dag. Överskott av salt är ingen fara för hästar på samma sätt som för oss, de kissar ut överskottet. Problemet kommer väl om de inte dricker tillräckligt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

CelsiusT
0

#7 Jo om det gått så långt så hästen fått en mani, näst intill en stereotopi, så kan man behöva dra hästen därifrån. Dessutom kopplar inte alla hästen ihop "om jag lämnar stenen så får jag komma ut i hagen och det betyder leka med kompisarna". Just det att hästen låser sig vid stenen kan ju faktiskt vara lite av en varningsklocka.

Vad gör hästen om det inte finns en sten i boxen?