Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 938 ggr
sunlove
0

Om hästen blir sjuk ..

Jag ska ta en ponny på foder (om jag hittar någon) eller eventuellt köpa en häst. Jag har råd att köpa den & ha den men det jag fruktar är att hästen ska bli sjuk och det ska bli jättedyrt för veterinärskostnader. Det är därför mina föräldrar inte vill att jag ska skaffa häst. Men jag undrar hur mycket det kostar egentligen. Allt från rutinkontroller till allvarliga operationer. Känns tråkigt att inte kunna skaffa häst för att något KAN hända.

man har ju inte råd att lägga ut flera 10.000-tals kronor på operationer. Och just det! Täcker försäkringen detta? Hur pass dyr försäkring ska man då ha? Och täcker det alla veterinärsutgifter eller bara om hästen dör så att säga?

SofiaR
0

För att få reda på vad försäkringen täcker föreslår jag att du ringer till ett försäkringsbolag. På Agria.se så finns det bra förklaring och vilka försäkringar som finns hos dem.

sunlove
0

Jag hittade inte så mycket, eller jag förstod inte så mycket av den informationen iallafall.

bubbelbubbel
0

men be dina föräldrar ringa agria och prata med dom ?

tessa
0

Agria och If vet jag har vet.vårdsförsäkringar där man kan välja att betala en fast självrisk på t.ex 2 500 kr och 0 % på överstigande belopp Om det händer hästen något och försäkringen går in, betalar man de kostnader som uppnår självrisken, sedan betalar man 0 % på överstigande belopp upp till t.ex 100 000. Kan ju vara ett bra alternativ om man tror sig sakna pengar om något allvarligt skulle hända hästen..

sunlove
0

Förstod inte så mycket där heller, haha. Men vad har ni för försäkring till era häst och vad är bäst att ha?

Mangis
0

Vad som är bäst beror ju på vad som passar en själv bäst - att betala mycket i försäkring men komma undan billigt när det väl händer ngt, eller betala mindre i försäkring och sedan mer när skadan skett. Själv skulle jag inte valt att utsätta min häst för en större op (med lång boxvila) utan hellre tagit bort henne. Hur det blir med den lilla sen beror på vad hennes temperament blir.  Att ha en självrisk på t.ex. 2 500 innebär ju att man alltid måste vara beredd på att betala åtminstone de pengarna om det händer hästen ngt. Även avlivning kostar pengar och för att få tillbaka dem måste man ha en livförsäkring, och hästen måste dömas ut av en veterinär.

[piraten90]
0

#5 Caroline förklarade jätte bra på det där med försäkring. Kommer dock inte ihåg var hon sa. Men fråga henne!

Loa-bg
0

Man kan aldrig undvika tråkigheter som skador etc. Jag köpte Peppe och efter 7v. gick jag på att betala 13.000 och försäkring vägrade täcka det. I år har jag lagt ut 30.000 på Casanova, och i början (förra året när vi kollade upp honom) vägrade Agria täcka. NU efter man hittat ngt har de betalt tillbaka.

Sen tycker jag det beror lite på vad det är för häst man köper och i vilken prisklass det ligger i när man väljer försäkring… Usch, det här är svårt :)

Mina hästar är A1 försäkrade i det belopp jag köpt dom i, det är en dyr försäkring men täcker ganska mkt också.

AliceL
0

Agria har funkat bra tkr jag.. haft ponnyn opererad tre ggr och det har inte varit ngra problem för mig =)

Loa-bg
0

Ett tips också: byt aldrig det försäkringsbolag hästen står i när du köper den.