Förkortningar av hästens tecken
Hej,
Jag håller på att släktforska om min ponny och då kom några förkortningar av hästens tecken upp som jag inte vet vad dem betyder. Är det någon som vet vad förkortningarna vtbb och vtbff betyder? :)
/Isabelle.

Har du verkligen skrivit av rätt?
vtbb betyder vita bakben vilket skulle betyda att båda bakbenen är vita
men
ibland är kanske bara ett ben vitt och då talar an om vilket ben som är vitt.
det kan se ut så här: vthff vilket betyder att höger framfot är vit. Det är inte så det står?

#3 vtbff verkar helskumt tycker jag, men jag ska kolla med en bekant som är ID-kontrollant. Hon kan säkert förklara.
Bilderna bredvid infon, är inte det bilder på hästarna? :p

#4 Okej :D tack så mycket =)
#5 Jo, det är det :) men jag kunde ändå inte få ihop vad förkortningarna betydde x)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
kan det inte ha kommit med ett f för mycket? (för skaparen av sidan alltså)
vtbf skulle väl då kunna vara vita bakfötter vilket hästen på bilden har.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#7 Jo, så kanske det kan vara :P
vtbff = alla fyra fötterna är vita
vtbf = vit båda fram
vtbb = vit båda bak
vt följt av hb, vb, hf, vf markerar vilket ben som är vitt
Förr sa man bara att benen var vita, man skrev inte ut hur högt på benen det var vitt, dvs om det var vit kronrand, kota, halvstrumpa eller ngt annat.
//ID-kontrollant med koll på gamla tiders nomenklatur, dvs vi använder normalt inte dessa benämningar numera.
#9 Underligt sätt att skriva alla fyra vita. Dum fråga kanske men: Vad står b:et för i vtbff ? Eller ja, de båda f:en kanske då? Jag vet inte men det ser lite märkligt ut. Är det typ bak-fram-fyra eller nå´t?

#9 Okej, tack så mycket för hjälpen :) (Är lite nyfiken… så undrar samma sak som #10^^)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
vtbff = vita bak- och framfötter kanske?
Fast tittar man på bilden av honom här så ser han inte ut att ha något vitt alls på framfötterna.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
vad betyder u tkn? det stog så fast var lite konstigt
Iheeiiig!
// Galen galen häst <3
u tkn = utan tecken 😉
för att ta upp den 1:a frågan (har inte läst alla kommentarerna) så är vtbff = vita bakfötter (b = bak & ff = fötter)
vissa har (tidigare) använt vtbb = vita båda bak
(vtfrff = vita framfötter)
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!