170 cm???
Hej! Jag funderar SVAGT på att kanske köpa en häst.
Min fråga är då hur stor hästen bör vara?
Jag är 170 centimeter och har ridit hästar i alla möjliga storlekar (oftast väldigt stora) men när jag tittar på annonser på olika internetsidor så vet jag inte vilka hästar jag ska titta på för jag vet inte hur höga de ska vara.
Väger btw. cirka 60-65 kg
Tack! :)
från maxad grövre d-ponny och uppåt :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/

Som ovanstående säger. Men hästens mankhöjd är nog det du ska titta minst på för övrigt. En häst du passar ihop med är ju viktigast om den så är150 eller 177 över manken.
Jag var dessvärre tvungen att köpa en häst på max 152 cm pga takhöjden i vårt stall. Så sådant är viktigare är din egen längd haha.
Emellan 150-190 i mkh kan vara en liten "finger visning" men ingen regel, så allt från maxad d-ponny-jätte stor häst ;)
Jag är 163 väger 53 folk trot jag är 170 och jagvsktev proportionerlig på vilken häst jag en sitter på från b ponny till 180 hästar . Jag äger en på 175 ingen skillnad från stt rida en b bonny bara längre ner till marken . Tänk inte på mankhöjden gå på känslan
Min kille är 177 och han rider min pålle på 147cm. Ser inte särskilt konstigt ut och inga problem för pållen även om min sambo är ganska grön inom ridning = inte så jättebra balans. Dock passar väl egentligen min andra häst som är ca 157cm honom bättre i storlek om han nu skulle haft hästen själv. Men personligheten går ju absolut före! Det viktiga är att passa ihop.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag är i din längd (169 cm) och håller mig till stora hästar, men det fungerar även som andra skrivit att rida d-ponnys. För mig fungerade det både att rida en d-ponny/liten häst (149 cm), min förra häst ~160 cm och den senaste jag red 180 cm. Så välj och vraka 🙂
Sen beror också mycket på balansen, för ett år sedan red jag en maxad c-ponny utan problem. Såg inte konstigt ut alls och fungerade utmärkt.
Det viktigaste är att du och hästen passar personlighetsmässigt. 🙂
Jag är 172 cm och tränar och tävlar en ponny på 145 cm, min egen häst är 164 men hade jag fått välja hade jag gärna lagt på några cm, så han var ca 170 cm. Allt handlar om vad du själv bäst trivs med, och hur hästen är att rida. Ibland kan en häst på 150 cm kännas större att rida än en på 170 cm.
Tack för alla svar!!! Har hittat en på 163 cm som verkar super + att den bara är 12 minuter bil ifrån var jag bor! :)
Jag är 177cm och väger 62 kilo. Har en häst som är 162 och en på 170 cm, passar på båda men föredrar nog den högre då jag med mina långa ben får skänklarna på bättre plats där.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#8 Berätta gärna hur det gick!:)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus