Lite miljöträning
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min kompis var sugen på att rida, så igår gav vi oss iväg till en skog i närheten av stallet.
När vi gått runt där en stund kom vi fram till en hinderbana/lekplats som vi aldrig varit på innan och vår barnsliga sida kom fram. Därför fick min kära häst, Oliver Lavec, lite miljöträning på köpet.
Han fick prova på lite olika saker:
- Gå under klätterställningar
- Stå vid klirrande kedjor
- Gå nära "konstiga" saker (balansstänger, stubbar, etc.)
- Gå över stockar
- Bli utsatt för "cowboy" uppsittning
- Bli klättrad på
Vi filmade alltihop, så jag gjorde en kort video :)
Hehe var det lite läskigt att gå över stocken från ena hållet men inte andra 🙂
Vad fint med omväxlande miljöträning
Jupp, Det syns nog inte så bra i videon, men marken är högre bakom stocken, och lägre framför, tror det är därför det var lite läskigt 😉
Ja, när man hittar ett sånt här ställe så får man ju passa på! Och det ligger bara 20 minuter skrittavstånd från stallet 😃
Haha, wääääh vilken äcklig stock… från ena hållet! 😃 Hästar är så lustiga. Min har verkligen INGA problem med riktiga, farliga grejer - bilar, mopeder, bussar, lastbilar. Men elskåp, brevlådor och busskurar är sjuuukt farliga. Mest typiskt är väl när vi går förbi en brötig traktor på typ 3 meters avstånd och hästen går hur lugnt som helst, men när vi går förbi en parkerad traktor tjugo meter senare så får han tokryck och blir jätterädd. Haha.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#3 Haha, känner verkligen igen det där! x) min är hel cool när tunga lastbilar kör förbi, eller när man drar presenningar över honom, men ve och fasa om ett löv skulle blåsa förbi! Och blåa blommor och också farliga, inte gula, inte röda, utan blåa. Haha, dom är för charmiga ;)
#4 Haha, jäkla knäppdjur! Kan i och för sig vara glad att hästkräket blir rädd när det egentligen inte spelar någon roll. Hellre att han tokryggar för ett elskåp än att han får spel när vi måste rida förbi en buss.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jo, det är ju klart ;)
#2 Är så dålig på att förklara sånt här men går man förbi en plastpåse t ex utan att hästen reagerar betyder det inte att den inte reagerar om man vänder och går förbi samma plastpåse från andra hållet, beror på att när de vänder ser dom det med andra hjärnhalvan, blir alltså nytt igen.
Jo, men han är inte "rädd" för stocken, klippte bort en del av materialet i videon, men han står och biter på den och kliar sig mot den och så. Det är att gå över stocken som är läskigt. Marken är högre bakom stocken än framför, och eftersom det är lättare för en häst att röra sig uppåt än neråt så tror jag att det är lättare för honom att gå från låg mark till hög, än från hög mark till låg. Om du förstår vad jag menar :)
Idag blev det också lite "miljö träning". Oliver fick nämligen för första gången i sitt liv se en boll, en stor sådan :)
Jag tyckte han skötte sig galant med tanke på att han aldrig blivit utsatt för detta innan.
Här är videon med Följa John övningen :)
Eftersom min häst var otroligt skygg när jag fick honom, och speciellt rädd för män, så fick min kära pojkvän (som knappt kan fram- och bak på en häst) avsluta träningen :) Min häst ser ut som en ponny när min pojkvän på två meter står bredvid honom ;D
I videon är där lite löslongering, inkallelse övningar (som ännu är långt ifrån fullbordade) Följa John i skritt och trav, presenning övningar samt lite övningar med jätte-bollen.
Ohoo! Kom och tänka på en dag då jag skulle träna lite med Lexa, tja det var inte mycket till träning… Måste hitta på något bättre lixom xD
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
Här är en ny video som jag klippte ihop lite snabbt.
Jag och en vän till mig får alltid för oss en massa grejor och ska alltid ta saker lite för långt, så när vi bestämde oss för att träna min häst med presenning en dag så satte vi upp ett mål - hästen skulle kunna dra presenningen bakom sig i trav.
Och visst nådde vi målet! På första försöket dessutom. Dock tramsade vi oss i nästan 2 timmar innan vi ens påbörjade att försöka få honom att dra presenningen.
Jag tyckte det var otroligt bra träning för min häst som inte upplevt att presenningen kan röra på sig innan. Den har alltid legat still på marken medans han gått över den, och helt plötsligt har han den över sig! ;)
Lämna gärna en liten kommentar här eller på YouTube!

Hade bara tid att se den första filmen men vad fint du hanterar din häst:) Men ser verkligen att han litar på dig och trivs i ditt sällskap:) Hoppas få så fin relation med våra relativt nyköpta hästar så småningom.
#13 Tack så mycket! :) det tror jag säkert!