hmm… man kan ju börja fundera på hur folk resonerar ibland.. Fattar inte ens hur han kan tänka tanken att avliva allihop. Grymt.
Dessa hästar klarar sig bra utan vindskydd i mitt tycke, de har ju skogen!!

#2. Jaa det håller jag med om! 
Men jag förstår inte hur han kan säga att om han inte får dispens så avlivar han hästarna.

Jag räknade på det och det är frågan om ett utrymme på 204 kvadratmeter. Ett ridhus på 40 * 20 meter är på 800 kvadratmeter. Jag tycker att det känns konstigt att ge dispens och då för samma argument som vanliga hästägare har. Jag ser mina granna som "glömmer" att ta in hästarna som inte har vindskydd, dom hästarna mådde inte så bra i natt……..ger man en dispens så får man ge alla dispens.
Eftersom det är en yta av 80 % box ytan så pratar vi om ett vindskydd på 4 kvadratmeter per häst, som en busskur.
Jag tycker dom ska ha vindskydd, sen kan vi gå in med skattepengar och bygga vindskydden bara för att det är ett riksintresse och det är nog det som hushållningssällskapet vill. Det är samma som att man på ridskolor bör ha box och hagar man ska föregå med gott exempel.
Nu ska jag erkänna att mina hästar faktiskt använder det lilla vindskydd dom har både på sommaren och vintern.

Jag tycker att han är löjlig att hota med att avliva alla hästarna för att han inte får som han vill.
Det är väl bara att bygga ett då. Sedan om dom använder det eller inte spelar väl inte så stor roll eg. Då blir ju alla nöjda. Och dom stackars hästarna får leva. Dom ska väl inte behöva plikta med sitt liv bara för att vill markera.

#5. Precis min åsikt Gejsa! Men jag fick inte till det lika bra som du 

Ja kan inte annat än hålla med Börje, vad ni andra än säger. O de är inte "bara" att bygga ett skydd, på Lojsta har dom sommar, vinter, vår och hösthagar, så de krävs i så fall minst 4st hallar, o eftersom detta är ston som för de mesta får föl är de så man får räkna 51*2*4kvm för att de ska täcka alla djur som går där, året om. O hellre slakta ett sto från heden än hon säljs vidare, el tycker ni på fullaste allvar de är rätt att fånga in en vild ponny på 10-20 år och börja bråka med grimmor o hantering o in på stall osv, när hästen i hela sitt liv gått som vild???
#7 Instämmer!

precis så jag tänker #7.
fan låt de hästarna få gå fritt. jag tror knappast de far illa av det! dom är ju härdade. det är onödiga skattepengar att bygga vindskydd som inte används.

det är ju bara på vintern det är krav på vindskydd.
jag blir kluven…. å ena sidan håller jag med Börje om att bevara tåligheten hos våran inhemska ras, och att de levt så i många år i dessa skogar utan problem osv, men jag tycker det är småbarnsaktigt att hota att avliva dom om han inte får som han vill
och det som kan bli problem är.. att om han får dispens, så vill fler ha det…. Finns det en djurskyddslag så ska den följas av alla.
jag tycker däremot inte det är onödiga skattepengar om de kan få bidrag till ligghallar, för vi vet ju inte vilket hästarna föredrar eftersom de aldrg haft den valfriheten förut.

#11 det hade varit något, jordbrukverkat får pengar och sätter upp vindskydd av olika typ och sen kan forskare forska hur och när hästarna använder skydden och vad dom föredrar. Så var två flugor på smällen 

Som sagt så är det bara vintertid som han behöver ligghall. Sedan tycker jag nog att alla andra får foga sig i att följa lagar så varför ska inte han göra det? Bidrag får han säkert eftersom det är en stor turistattraktion när alla hästar släpps på sommarbetet. Så för den delen är det nog ingen fara.

Jag instämmer också med #7. Här hemma har vi vindskydd i alla hagarna. Det är en utav dom sju hästar vi har som använder vindskydden. För mig känns det som om jag har byggt vindskydden för grannarnas och myndigheternas skull. Inte för hästarna. Jag har nu turen att jag kan välja om jag vill ställa in mina hästar, eller låta dom vara ute. Jag ser tydliga spår ute i snön när det är -20 ute, att dom väljer att ligga ute. Jag tror att det beror på att hästen är ett flyktdjur, och väljer att ha uppsikt åt alla håll.