Hjälp.?
Vet inte riktigt om detta är rätt kategori för "mitt ämne", men det är ju typ ett litet problem. När jag rider ut min ponny, var som helst, så är hon lugn och fin i början, men så fort jag vänder hemåt så blir hon jätte pigg, och stark. Hon skrittar jätte snabbt, och börjar "trippa" bara jag kortar tyglarna. Men det är inget problem så. Men sen när jag ska trava o galoppera ( på hemvägen ) så blir hon hur pigg som helst, och jätte stark. Det är som att hon inte märker att jag sitter på henne, hon vill bara springa liksom. Jag tycker det är lite läskigt ändå, jag får ingen kontakt med henne överhuvudtaget. Jag har provat att va mjuk på handen och ge efter, men då springer hon ännu snabbare. Jag vill inte heller sitta och dra henne i munnen.. Så nu hoppas jag att någon kunnig där ute har några tips eller liknande. Ska jag prova att rida henne på något annat bett ute? Isåfall vilket/vilka? Eller rida henne på ett annat sätt, eller typ träna? Tacksam för all hjälp jag kan få!
Gör det rätta lätt och felaktiga jobbigt.
Jobba när ni kommer hem eller är på väg hem så att stallet blir det stället som är jobbigt och vägen bort från stallet är trevlig utan jobb. Så småningom så gillar hästen att rida bort från stallet men tycker att det är jobbigt att gå tillbaka dit.
Skulle inte det räcka så sök, ditt problem är inte unikt.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Ett knep som hjälpte på min kompis häst var att rida ut en kortare runda, och sedan rida ett riktigt jobbigt och tråkigt pass i paddock (eller på gårdens stallplan om där inte är något paddock) när man kommer tillbaka till gården. Då lärde sig hästen att stallet inte bara innebar vila och mat, utan också arbete.
Tänk också på att tex aldrig utfodra hästen med godsaker när ni kommer hem, inget kraftfoder, inga äpplen/morötter, inget gott. Egentligen inte hö heller (om du portionsfodrar), är det dags för fodring när du kommer tillbaka, släpp då ut hästen lite och vänta en stund, kanske mocka först, och sen gå och ge maten. Så det inte blir att "direkt jag kommer till stallet så får jag mat och godsaker, bäst att skynda sig". Många hästar tycker att det är det bästa med ridturen, och det är ju inte så kul om hästen abra vill hem hela tiden.
Annars gäller som ovanstående sagt, jobba på tillbakavägen och rid ledigt och roligt på bortvägen. Kan också fungera att rida en liten slinga, tillbaka till stallet och sedan ut på ytterligare en liten slinga. Jättebra om man då har flera slingor från stallet. Annars fungerar det även att vända ut på en ny tur, även om man inte kommit hela vägen hem. Då betyder inte hemvägen "slut på jobb", det kan lika gärna komma nytt jobb/en ny ridtur.
Medarbetare på westernridning.ifokus
om hon blir för pigg eller blir jobbig, vänd håll då direkt hon börjar trippa eller du inte får någon kontakt med henne. Rid då mot det hållet hon inte vill sen när hon är lugn igen så då vänder du och fortsätter hem. Då får hon inte sin vilja igenom :) Då vet hon om jag tjorvar så tar det bara längre tid.
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Tack för alla tips, ska prova allt! Kan skriva här om hur det går och om det blir bättre :D
Det första jag etablerar när jag rider ut på en ny häst är att skritt på långa tyglar är en frizon. Jag ger hästen långa tyglar och låter den skritta med så långa steg den vill så länge den inte ändrar takten, dvs börjar trippa eller trava. Gör den det bromsar jag omedelbart till långsamt tempo och släpper genast fram igen. Låt den gå i två steg och se om den börjar trippa eller skritta. Skrittar den, låt den vara. Börjar den trippa, bromsa igen, släpp genast fram och upprepa tills den inser att den kommer fortare fram om den skrittar än om den försöker trava. Det är bra att veta att om det skiter sig när man är ute kan man alltid släppa tyglarna och ta sig tryggt hem i skritt.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Red ut en gång i förrgår, med en kompis och hennes häst. Red då bakom dem, och då var hon ( min ponny ) lugn i alla gångarter. Men så red jag ut själv lite igår, och då var hon som förbytt typ. I skritten ville hon gärna börja springa, men höll sig lite i skinnet. Men jag kunde inte trava överhuvudtaget. När jag försökte stanna henne så stretade hon bara emot och ville sticka. Visst hon började ju inte gallopera iväg så jag inte kunde stanna henne, men det var liksom när jag skulle stanna henne i traven så lyssnade hon inte alls, hon drog upp huvudet och stannade inte. Fick göra en tvärvändning för att få stopp på henne, då hon fortsatte småtrava när jag gjorde en vanlig volt. Försökte jobba henne på hemvägen också i skritt och trav, men det funkar inte alls, hon bryr sig inte. Får ställa henne jätte mycket isåfall.. Hon har inte varit lika mycket såhär innan så jag vet inte vad hon håller på med.. Har börjat fatta att vi typ behöver hjälp nu för det är så sjukt jobbigt och jag vet verkligen inte vad jag ska göra…
Det har gått 5 dagar sedan ditt första inlägg i denna tråd och utan riktig hjälp så ändrar du inte på ett inrotat beteende mellan häst och mäniska så fort. Tro inte att det finns en quick fix för sånt här och att det löser sig över en natt på något sätt.
Du kommer att få jobba målvetet rätt i någon månad om du inte har hjälp med detta, och det roliga är att du måste jobba mest med dig själv och hur du ser på hästens problem.
Med bra hjälp så kanske det mesta är löst på en vecka.
Den enda quick fixen som finns är att byta häst till en som är mera självständig och inte kräver så mycket av ryttaren.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#8 jag har inte sagt att jag tror Ska bli bättre så snabbt, jag har haft detta "problemet" ganska länge, det var inte så att det uppkom för 5 dagar sen och det är klart att jag fattar att det inte blir bättre så fort. Tänkte bara skriva här och höra om någon har något tips, ser inget fel i det. Visst jag behöver säkert bli bättre med, men det är ju trots allt hon som inte lyssnar på mig. Det är en sak om hon är pigg och stark, det har hon alltid varit. Men hon märker liksom inte att jag är där, får ingen kontakt med henne.

Fundera även på hur du själv rider och spänner dig på hemvägen. Om du är inställd på att det kommer att bli problem så är det lätt att du spänner dig och därmed gör problemet större. Säger inte att du inte behöver lära hästen ett nytt beteende, men, som ryttare hör man större inverkan än många tror :P Min ena häst går gärna snabbare hemåt än bort, precis som många andra, men i början taktade han mycket och allt blev bara jobbigt när jag försökte få honom att sakta ner. I början var det generella kommunikationsproblem men jag började förvänta mig problem. Sen blundade jag, kände efter hur min kropp var annorlunda på hemvägen. Jag förväntade mig problem så jag spände mig. Höfter och säte spändes och det gick ju såklart ner i benen, jag satt helt enkelt och drev honom framåt utan att tänka på det. Nu ser jag till att leka att jag är en geleklump på hemvägen. Och hästen taktar inte. Eller, så jobbar jag honom. Skänkelvikningar, öppnor och slutor osv.