torv priser
har kollat runt lite priser på torv. det absolut billigaste jag hittade var 45,50 +moms. det blir 57:- och detta är en säck på 350 liter.
det måste ju vara skitbilligt. jag får själv hämta det, men det är fem mil dit så det är ju itne så farligt.
vad betalar ni för torv?

Ja, jag har ju inget pris att ge, jag använder ju spån till mina töser.
Har fått för mig att torv är tung jobbat. Har jag fel?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tycker inte alls om torv. Hade det förra vintern åt en häst. Det blir mörkt och dammar mycket tycker jag.

men vad har du fått ge då gejsa?
dammar gör det ju inte alls. det är ju super till dammallergiska hästar!
jag tycker att det är jättelätt att jobba med torv åsa. det är bara att kratta ihop skiten (och eventuellt blött) och slänga det i rullebören. sedan strör man på lite ny torv. hur smidigt som helst.

hittade en annons på blocket, men vet inte om dt är torv ^^
men billigt, tror jag :) -->
Vi köper från ett större företag som lev hem betalar 65:- inkl frakt för 300 liters balar torv , mycket fin torv nästan som akvarie sand. har ju en häst som har bronkit så torv är det enda jag kan annvända , ev hippo strö det andra sortens strö dammar för mycket.

Jo, lisette det dammar visst det. Har aldrig haft så dammigt i stallet alldeles mörkt och brunt med lager runt omkring på lampor och överallt. Jag minns inte vad jag fick ge eftersom det antagligen har gått upp i pris iaf. Det var ju 2 år sedan. Men jag övergick till köpt spån då till Gejsa. Dom andra har halm.

#6 torven ska vattnas och bli som ett stampat jordgolv.
Min erfarenhet är att det spelar ingen roll vad du har för strö vara man vet hur det ska skötas. Just nu har jagspån i en box och halm i dom två andra. Nästa år planerar jag att ha torv i stallet och halm i det nya vidskyddet som ska byggas i sommar. Fördelen med torv är att man kan lägga ut det direkt i trädgården.

#6 torven kanske har annorlunda kvalitet. för den torven jag har jobbat med dammade inte alls.
#7. nu när jag ska göra bädd? då får man ju slänga in ett antal balar och sedan vattna och stampa till för att få till en bädd. eller hur? man behöver ju itne vattna sedan när man fått till bädden.

# 5 det var ju inte alls farligt. det brukar vara betydligt dyrare!

Har aldrig hört att man ska vattna torven. Jag har ju även haft flera inackorderingar som har kört med torv och ingen av dom har vattnat heller. Vad är det för vits med det? Det måste väl bli som när dom kissar. Eller? Det är ju inte särskilt mysigt då att ha blöt torv.

där jag hade min gamla häst vattnade vi inte bädden när den var gjord. men när vi la in torven första gången så vattnade stallägaren bädden för att få den fast.
kan tänka mig att det var det kiara menade?

Ja, men då blir det ju iaf dammigt. Trodde att hon menade att man skulle vattna för att det inte skulle bli dammigt.
Jag hade inte bädd när vi hade torv utan jag tog bort allt bajs och blött då. Tycker det är äckligt med blöt torv som är nerkissad. Har hellre bädd med torv under och sedan halm. Så har vi alltid. Det blir då mjukt och skönt på en gång.
Massor av kalk först sedan torv och sist halm.

det blir ju inte dammigt. hela bädden är ju fast. sedan strör man på lös torv när man mockat ut skiten.
på det sättet du har mockat så är det inte konstigt att du haft damm överallt. inget band ju torven! kissen går ju ner i underlagerna i torven. det som är blött ovanpå tar man bort och stör nytt över.
men alla har ju sina åsikter och vad man bäst tycker om… =)

Jag har inte mockat på något konstigt sätt. Inte dom andra i stallet heller. Vi har tagit bort bajset och det blöta kisset för att vi inte ville ha bädd. Det är väl inte på något konstigt sätt?
Likadant gör vi med spånet. Vad är konstigt?

jag kanske fattade fel. jag uppfattade det som om du inte hade packat torven alls?

En del hästar står ju och skrapar upp i boxen. Så packat blir det ju inte ändå hos en del.

Jag gör som du gör Lisette, först in med torven (jag bukar blanda i kalk också), och sen vattna och stampa. Sen mockar man bort bollarna, men man gräver inte och blir boxen blöt in med mer torv och kalk.

Nej, du kanske inte gräver men hästen.

Hästar som gräver står på spån eller halm

Ja, jag skrev ju det. 

Ja, men jag skrev bara att jag gör som Lisette med torven
Kan man inte lyssna till hästen vad är man då för hästägare?

Vad menar du nu????? Den sista meningen.
Gör som sagt också bädd , ca 6 balar tov som vattnas igenom ordentligt , sen bör bädden vila efter att man packat den i ett par veckor , därför gör jag alltid min bädd på sommaren så att den får ligga tillsig ordentligt , om man har möjlighet att låna en asfaltspress ( stort runt stenblock me handtag ) så är det kanon att packa till bädden med , fördelen med torv är , lättmockat , dammfritt , luktfritt från urin samt att det är färdig bränd gödsel när du tömmer ut bädden, nackdelen är kostnaden för torven om man skall jämföra med spån och halm.

Det låter liet för jobbigt för mig. Nej, tacka vet jag torv i botten och sedan halm.

Jag menar att om hästen står bättre på ett annat metreal än torv så ställer man den på något annat, halm eller spån. Man ser till att hästen mår bra helt enkelt.

ska man ha kalk i bottnen? vad är det för kalk och hur mkt?
#23 jag kommer nog tyvärr inte ha tid att låta den ligga ngr veckor. detta handlar nog om ngr dagar!! =9 men som du skrev är nog det ultimata när man ska göra en torvbädd.

Och vad var det där för påhopp då kiara? Vad vet du om mig eg? Vad har det att göra med om att hästen står och skrapar? Tror du att dom flesta hästar står alldeles stilla en hel natt i en box eller?
Det finns många hästar som står och skrapar. Och det har inte med torv eller spån eller halm att göra. Vill nog att du preciserar dig lite mer.

Tror nog att mina töser är riktiga spån hästar då med andra ord. De skrapar allihopa, mer eller mindre. Flisan är hemsk, hon skrapar ihop en jättehög i mitten av boxen för att sedan lägga sig och rulla runt som den värsta fjompa på högen. hihi
Audiatur et altera pars
#28 Hon är alltså som min knäppa kanin här hemma…

Men enl kiara så måste du ju då byta Åsa. Annars är du ingen bra hästägare. 

Nej, nej, en bra hästägare ger sin häst ett strö den mår bra av. Om hästen skrapar och inte kan ha torv varför envisas med torv. Spån och halm är lika bra, lyssna till hästen och ska ni missförstå mig så gör det rätt.
Varför tror ni jag har två hästar på halm och en på spån? Att ha häst är att kompromissa

Jo, men då kan du ju läsa mina inlägg också då. För det lät som om du menade att jag var en dålig hästägare. Jag bytte ju också. Varför tror du jag har spån till en och bädd med halm till dom andra? En kan inte ha bädd. Då får den givetvis inte bädd osv osv….Men man måste ju prova sig fram eller hur?! Se vilket som passar bäst. Sedan så har det ju inte med att göra vilket strö dom har. Det finns faktist hästar som är väldigt stökiga nattetid som alltid bökar upp allting oavsett strösort.

#32 helt klar lyssna på hästen och allt blir bra, vi är överens 

Ok! Men jag håller fortfarande fast vid att torv dammar. 

Inte om du vattnar det och då menar jag vattnar så att det sväller ordentligt och sen packar man det som ett jordgolv. Och jag hävdar att bäst för hästen är bra halm mockad varje dag.

Och ändå har du torv? Fast du gillar halmen bättre? Ja, jag gillar eg sågspån bäst. Men bonden vill gärna att jag hellre tar halm så…

Just nu har jag två halm och en spån men nästa år tänkte jag har torv i boxarna och halm i vindskyddet

Ja, torv går inte så bra att ha där det är kallt. Då fryser det.

Det är ett minus med torv och har man häst med hovböldsbenägenhet ska man inte ha torv. Men för hosthästar och för att kunna lägga direkt i trädgården så är det prefekt
Visst dammar Torv !! men det är nog inte samma sorts damm som från viss sort av spån och ej heller halm , då min häst har bronkit så är det faktiskt bara Torv eller Hippospån som hon kan stå på utan att börja hosta, i botten av bädden skall man kalka och det går bra med foderkalk,lägg ett ca 1/2 cm tjockt lager över hela boxgolvet , därefter läggs torven på i omgångar plus att man då vattnar ordentligt och stammpartill det ordentligt, allt bajs och kiss som trampas ner i bädden skall ligga kvar , man tar bara bort det som är löst , resten blir som sagt gödsel efter någon månad, efterhand som den rena torven försvinner lägger man bara på ny ,ovanpå bädden som gjordes från början , det blir varken lukt eller fukt med en torvbädd på samma sätt som med spån eller halm , men som sagt så kan ju inte alla hästar ha en bädd då dom gräver eller krafsar i den , det gäller ju att den hålls ihop , där av vattningen, en riktigt lagd torvbädd skall vara ca 20 cm tjock och håller hela säsongen , man skall bara behöva fylla på ca 1/2 säck i veckan.

Ja, jag hade ju inte bädd när jag hade torv. Utan tog bort allt blött och fyllde på med ny torv.

Torv ska man bara ha som bedd annars dammar det.

Je, en helt egen värld är det här med vad man har till sina hästar.
Jag köpte spån på granngården sist, något som kom från Kramfors. det sämsta jag haft in till mina någonsin. Vi var tvungna att gå ut ur stallet allihopa, både jag och barn. Vi hostade och fick ont när vi andades. Och riktigt dålig blev jag med min astma så klart.
Dixi som är känslig fick världens problem så vi kunde inte ta in dem i vanlig tid utan var tvungen att vänta läääänge innan de fick komma in.
Inte skoj när man köper för dyra pengar.
Audiatur et altera pars
Nä absolut inte , men köp då Hippospån !! det skall vara dammfritt , men ytterst lite dammar det endå, annars är det ett mycket bra spån för dammkänsliga hästar , ( dock inte min ).

I vanliga fall brukar jag handla från ett företag i närheten av mig som säljer till ridskolor och butiker runt om i sverige. Fast just nu blev det en miss, så de hann stänga innan vi hann dit. Och då blev granngården en nödlösning liksom. hihi
Audiatur et altera pars

var och hämtade torv idag.
satt och funderade på vägen om jag skulle ringa det företaget i närheten som har lös torv. jag skulle isåfall hämtat lite torv på ett släp och slängt in i boxarna och använt det först så jag slipper åka och köpa mer torv när jag fått hem hästarna.
vet någon hur många kubik torv som behövs i boxen? 10-20 cm tjock bädd hade jag tänkt mig.. frågar om kubik eftersom det säljs kubikvis.
och hur mkt kalk ska man ha i botten av bädden?

*puttski*

*putt* ^^