Jobba med hästar
Imorgon ska jag på en arbetsintervju om en anställning i ett tävlingsstall. Jag är egentligen inte speciellt nervös eftersom arbetsgivaren verkade otroligt trevlig över telefon. Men något jag alltid tycker är jobbigt är att fråga om lön. Hur smyger man in frågor som "är det vit lön?" och "hur mycket ligger månadslönen på?" på ett smidigt sätt? Vilka frågor tycker ni är viktiga att ta upp på en intervju? Frågar ni bara rätt ut eller försöker ni smyga in dom? Och vad är egentligen en rimlig lön? Jag är väl medveten om att lönen som hästskötare är låg, men några krav måste man ju ha. Det ingår boende och boxplats i arbetet. Sen tycker jag att klädseln på en arbetsintervju till stallarbeten är svår. Man vill se bra och prydlig ut, men sen vill dom kanske att man provrider och visar vad man kan, då är ju inte jeans det bästa valet. Jag tar gärna emot alla tips och knep angående arbetsintervjuer! :)
Jag vet inte hur gammal du är men det är alltid bäst att vara rak. Trevlig och rak i sina frågor. Oftast tar ju arbetsgivaren upp lönen, och då frågar man om övertid, fack, ev om arbetskläder/skor ingår i lönen. Om man ska jobba kvällar o helger - hur ser ersättningen ut då?. Om arbetgivaren inte tar upp lönefrågan utan pratar runt - då får man fråga rakt ut innan man är klar med intervjun. Hur ser lönebilden ut? och sen rullar man på med resten av frågorna om övertid, kvällar, kläder, skor etc..
När det gäller klädsel vid intervju så klä dig ledigt, ta med tex ridbyxor/ridskor/stövlar. tex liten ryggsäck..🙂
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#1 Jag är 19 år :) Vet inte om det gör någon skillnad, men arbetsgivaren var den som tog kontakt med mig. Tycker det känns lite "bättre", som att dom verkligen är intresserade av just mig, och att jag inte är "en av de andra 200 som ansökte". Hon ringde mig i fredagsmorse (och väckte mig, så jag var nyvaken när jag pratade med henne) och presenterade sig, sa att hon behövde en till anställd i sitt tävlingsstall. Något jag är lite paranoid över (antagligen helt i onödan) är att stallet inte hade någon hemsida. Jag ska ta mig in till Hässleholm C, där hon sedan hämtar upp mig (jag har inget körkort). Jag är lite rädd för att det ska vara någon kidnappare eller något! Men jag är nog bara mesig ;)
Som hästskötare finns det avtal som styr lönen. Den avtalsenliga lönen (minimilön) kan du hitta på nätet eller kontakta facket (kommunal)🙂
#2 Kolla upp stallet genom att fråga runt om det. Antar att stallet eller hon har ett namn, och är det ett tävlingsstall så borde någon inom hästvärlden känna till det. Känns det igen så är det ju ingen fara. Det är även bra att kolla sånt så du vet vad det är för ställe och människa innan du tackar ja. Så det inte är någon som utnyttjar eller har problem med pengar (dvs du inte får lön). Tyvärr finns det ju mycket sånt inom hästjobb/stalljobb.
Gå rakt på sak med frågorna. Avvakta lite först och se om arbetsgivaren tar upp det vid intervjun, annars frågar du innan intervjun är över.
I klädesväg så går det dels att ha med sig ombyte och dels kan man väl se snygg och ordentlig ut även om man är stallklädd? Men se då isf till o vara hel o ren. Men en liten ryggsäck med ridbyxor och ridskor är väl inte helt fel. Gå bara inte dit finklädd ;P
Medarbetare på westernridning.ifokus
Lyssna inte för bokstavligt på vad folk säger bara, hästvärlden om något är ju fullt av skitsnack, tyvärr…
Alltid bra att rådfråga men även viktigt att skapa en egen uppfattning :)
Tack för alla tips och länkar! Jag var på intervjun idag och fick jobbet, men vet inte om jag ska ta det :P
Vad kul att du fick jobbet! :) Men vad är det som gör att du tvekar? ;)
Jobbet är ganska långt ifrån där jag bor nu. Lång flytt för mig och hästen, och pojkvännen kommer så långt bort också :/ sen var det 6 dagars veckor och konstiga arbetstider :/
Jaha. Ja det lät ju inte lika kul.. :/
Konstiga tider och arbetsveckor är det tyvärr när man jobbar i stall, finns nog inget 7-4 stall arbete. Man jobbar när de ska ut in och ridas, när behovet finns helt enkelt.. Är nog därför få jobbar med detta länge.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#10 Jo, jag var beredd på att det inte skulle vara några 7-4 jobb, jag har jobbat i häst-, gris- och kostall innan, men jag skulle jobba till klockan 11 på kvällen, det tyckte jag var lite väl.
#11 och hur dags börjar du?
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#11 och hur dags börjar du?
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#13 Klockan 7. Men hade typ 3 timmars lunch
#13 Nej förlåt, 4 timmars lunch var det :)