fejkad rädsla
Provred en häst här om dagen.
När vi skulle trava vill hon först inte så jag fick driva på lite, då tog hon ett sidoskutt och började galoppera, men jag fick snabbt tillbaka henne i trav.
Till frågan, hon var rädd för ett visst hörn i paddocken, trots att hon ofta har ridits där och en annan häst inte såg någon fara. Varje gång vi närmade oss där började hon tveka på olika sätt. Ena gången gjorde hon samma manöver som ovan, sidoskutt och galopp. Det bar sig inte bättre än att jag ramlade av och fick hjärnskakning. Är lite frågande till hur det gick till när jag ramlade av, för jag brukar sitta kvar genom det mesta (det gick inte ens speciellt fort)!
Det som har fastnat i min tanke är om hon verkligen var rädd eller bara ville komma undan?
Det är inte så att det hänt henne något i det där hörnet tidigare? Det kan ju vara så att hon blivit skrämd av en plastpåse eller blivit piskad hårt, eller gått omkull eller vad som helst som har hänt i det där hörnet och nu ligger en minnesbild kvar av det? Alltså inget som syns för människan idag och inget som syns för andra hästar, men något som sitter i hästens minne.
Min häst har ett ridhus som han ogillar hörnet på, han blev skrämd av en ko där då vi tränade på kossor vid ett tillfälle. Vi har varit där fler gånger efter det, utan kor, men han är väldigt skeptisk till det där hörnet ännu.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag tror att om hästen gjort så för att komma undan så hade den reagerat på fler ställen än i just det hörnet.
OM inte det är så att det är jobbigare att jobba just där, tex djupare sand eller liknande. Men då tror jag ändå du hade märkt motsträvighet i övrigt också, och inte bara på en punkt på banan.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Tveksamt om hästar besitter den intelligens som krävs för att överlagt bli "rädd" för saker?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Visst kan en sprallig häst skutta lite extra när något är läskigt, för saker som den knappt skulle titta på när sprallet gått ur kroppen på den. Men om det alltid är på ett och samma ställe, så är det mer troligt så som #1 skriver, något med just det stället som sitter i hästens minne.
Skutta gjorde hon även när hon inte ville som jag, d.v.s på andra ställen, men det var där hon blev rädd som det blev illa.