Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 848 ggr
Muppen
0

Jag behöver hjälp! har aldrig ridit...

Nu är det så att jag har alltid tyckt om hästar och så där men har aldrig ridit, och jag kan typ inget om ponnysar och hästar. Men det roliga är att pappa vill köpa en ponny till mig när vi flyttar XD! (Vi kanske ska flytta till en egen gård)Asså jag tycker det verkar skitkul, men det går ju förståss inte… Man måste ju ha mycket kunskap och så… Vad tycker ni jag ska göra? Hur snabbt går det att lära sig och rida? XDHur många års "hästkunskap" behöver man för att ha en egen ponny. Men skulle det gå om jag typ hade en medryttare och en sån där foderskötare eller vad det nu heter? PS: pengar o sånt e inga problem :P

Mandysan
0

Jag tycker att du ska börja med att rida på ridskola i några år. När folk frågar mig så brukar jag säga minst 4-5 år beroende på hur mkt man är på ridskolan.

paronskrutten
0

Man kan inte säga hur fort det går att lära sig rida, det beror på individen, läraren och tiden man spenderar, precis som allt annat.

Helena

Loa-bg
0

Börja rid på ridskola, låna hem en ponny/häst på somrarna så du får känna på ansvaret osv :)

Om du har nån hästkunnig hjälp på nära håll kan du kanske skaffa häst om tre-fyra år. Det beror ju helt på, hur gammal är du?

Muppen
0

åå, tack för svaren , jag e 13 år

[Angel88]
0

jag har antrat hästar i snalr 5 år, men bara ridit i 2,5 år ungefär. ska skaffa häst nu. men tycker oxå att du ska börga på rid skola, det är ett enormt ansvar att ha en egen ponny/ häst

Rita-S
0

frågan är hur mycket ridning man borde kunna. Dom flesta kan nog på några veckor lära teknikerna för att rida fram i skritt, trav, galopp, stanna, backa och vända, märk teorien, sen måste man öva inn balans och koordination vilket kan ta kortare eller längre tid. (detta kommer inte bara av sig själv uten kommar med övning)
Men jag anser man måste behärska lydnadsövningar för att kunne träna lydnad, ute i skogen är det minst lika viktig med lydnad som på en konkurranse. Viktigare faktisk. inte så att man måste rida på en ridbana, men du måste veta hur du skal agera i fall hästen skulle gjöra si eller så. Det är ju en levande varelse med egen vilja till tider… :)

Så jag skulle nog råda dig att vänta med ponnisen ett litet tag och gå på ridskola minst 2 år före, och sen ta hem en häst över sommarn som sommarhäst som några andra här redan har föreslagit, så du vet hur mycket arbete det är att äga en häst innan du köper den själv.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

wewwa
0

Det beror på, men om man inte har hästvana föräldrar skulle jag tycka att det var bra om man både red på ridskola och kanske var medryttare eller liknande i flera år. Det tar långt tid att lära och det är lätt att tappa intresset om man går för fort fram med att köpa egen ponny osv.

jn84
0

Tycker att det som #3 skriver låter alldeles utmärkt!

Tisdus
0

Om du vill skaffa ponny direkt ändå så kan du ju skaffa dig en snäll ponny utan olater, som går framåt och stannar när man vill det. ;) Sen kan du ju rida privatlektioner för någon duktig instruktör. Dock borde du läsa många, många, MÅNGA hästböcker innan du köper den.

jn84
0

Visst kan man köpa en ponny fast man aldrig har ridit. Men det kanske är bättre att ta reda på först om man tycker det är kul med ridning? Annars står man ju där med en ponny som man måste sälja igen… Och har du inte hästkunniga föräldrar så ska du definitivt inte köpa någon ponny på flera år!

Mangis
0

Sen är det ju också det där med att hästar ska ha sällskap, så antingen måste du skaffa två supersnälla, lätthanterade hästar (som kanske inte alls är lika snälla med en oerfaren människa som de var innan) eller så låna in en sällskapshäst eller liknande. Och då står ni plötsligt där med ansvaret för skötseln av någon annans häst… Ridskola är ett bra alternativ och om pengar finns kan du kanskle rida flera gånger i veckan. Försök vara med på helger också och lär dig vilka skötselrutiner som bör finnas i ett stall; att ta in och ut hästar, foder och sjukdomar och allt annat som behövs. Börja plugga teorierna redan nu så går det säkert fortare.

[Lill-Jonna]
0

Jag tycker man ska ha ridigt i MINST 4-5 år innan man skaffar egen häst. Att lära sig rida är svårt att säga hur lång tid det tar, bryrs på hur fort man lär sig. Det som JAG tycker man ska kunna innan man skaffar egen häst är: skritta,trava,galoppera,rida ut, kanske hoppa lite, foder, sjukdomar, stall, hagar, lasta, tävling (om man vill tävla), kostnader m.m

E_hjo
0

Jag köpte häst efter att ridit i ca 3 år..  : )