Knasig händelse
Mina hästar går på lösdrigt och brukar ta in de i box då och då för att låta benen vila från all dena lera i hagen och dagen innan tävling . Idag så tog ja in de som vanligt fast i 2 andra boxar från vad de brukar stå i . Ich allt va normalt Hö vatten dyligt . Sen börjar en av hästarna som alltid är lugn som en filbunke kasta sig mot väggarna springa i boxen och trycka in baken de va som att någon stod och bet hästen i baken . För just i den boxen har de stot en häst som va lite tjurig och hade haft ont och avlivats . Vet att de kanske låter löjligt men de va vad jag i allafall trodde att den hästens ande va kvar vad vet jag byte till ute boxarna och han vart genast bättre och lugn vi vänta utan för ett litet tag tills mamma flytta över vattnet och höt och då va han lugn . Väl ine i boxen åt de kraft ingen fara vi pyssla medans med boxarna i inne stallet och städa upp och när vi ska bege oss hem så börja han göra så igen . Sparka i boxen och slänga lite med huvudet sprang runt lugna sig och åter fall igen och de ser lixom ut som att baken vart besvärad och så bästemde vi oss för att ta ut de i lösdriften han svängde oxå kraftigt med svansen i boxarna och lite när vi hade komit ut . Så sen släppte vi ut dem i lösdriften och infernom det är så lerigt brukar de motvilligt gå in så där va allt som vanligt . Tänkte på om han värkligen ville tilbacla till hagen men nä allt va som vanligt . Och väl ute i hagen stod han bara där men lyfte lite kram på svanse och svaja på den men absolut inte slå med den bara lyfts den och svaja försiktigt . Sen så gick han iväg och börja äta Hö i hagen som vanligt . Vad låter det som ? Änkte kolik men nä och masen är kollad de va 150 egg. Men vad kan det va ? Snälla kom med alla möjliga förslag . Dock när han blir otålig eller mycket energi tex i stall gången sån brukar han slänga kraftigt med huvudet och de såg ut som det fat hella koppen och sparka mot väggar och springs är inte alls den hästen som annars alltid är lugn som en fil bunke
Med närmare eftertanke såg de precis ut som en penselin chok . Men hästen äter inte några medesiner alls
Min första tanke är älgloppa.

Håller med om älgaloppa. Min filbunke blir rodeohäst med en sån på sig!
Älglöss/loppor ja, första tanken här med…
De va en älgfluga
Skönt! Vissa hästar ser som om de fått ett epileptiskt anfall när den har en sådan på sig, men de är ju relativt lätt åtgärdade 😉.