Maggan hade ju akut lymfangit förra året men jag vet inte om det är samma sak. Eller, det kanske det är fast akut är farligare?
#2; Har ingen aning om det finns olika sorter men läste detta i ett annat forum: "Om man inte behandlar lymfangit utan man låter det själv mant gå ner, så kan hästen få en kronisk lymfangit… min häst har kronisk lymfangit och får de mycket lättare och oftare än andra hästar…"
- Inget vidare =(
#1: Tack! Får nog ringa veterinär imorgon igen, låter som min tös behöver antibiotika =/

Usch då…! : |
#3 man brukar även kalla det för elifant fot.. det har jag läst i boken hästens biologi
Vettens teori nummer 2 är ehrlichia =(

o vad katten är det?
borrelia har jag hört.

#7 och erlischios är en annan fästingburen sjukdom..men ska vara värre?? än borelia..
En fjording jag skötte hade erlischios en sommar.. han va som en full hund på morgonen när ägaren skulle släppa ut honom.. han va VÄLDIGT sjuk och det roliga är att det i stort sett inte hade märkts något på honom kvällen innan..

Erhlichia är en annan sjukdom hästarna kan få av fästingar.
Veterinären tar ett blodprov, som skickas för analys. Jag testade Fanta för det en gång för att utesluta dessa två sjukdomar. Misstänkte nästan att det inte skulle vara det, men för att vara på den säkra sidan, så tog jag proverna.
Min förra häst Line, fick lymfangit så fort hon fick ett sår…. Fick ta ut veterinären på en söndag….dyrt….men hon blev satt på antibiotika med lindade ben… Sen fick hon det igen, fast lindrigare, då provade jag att linda med spritomslag. Fick det rådet av en annan hästägare, och då fick jag ner svullnaden. Tack och lov, slapp jag ta ut veterinären igen.
Fästingburna sjukdomar är verkligen otäcka på många olika sätt! =(
#9: Jag är mest orolig för detta med huruvida man ska behandla med antibíotika eller inte, läser på flera sajter att lymfangit annars lätt kommer tillbaka och kan bli kronisk om man inte behandlar den… Yrla går just nu med lindande ben med jodopaxomslag, hälsade på henne för en stund sedan. Varmt idag! Ska tempa henne senare och göra nya omslag, så får vi se hur benen ser ut - de var ju inpaketerade =)

Min häst fick lymfangit för ca ett år sedan. När jag kom till hagen en dag stog han på tre ben, var av det andra var stort som en handboll i omkrets. Han stapplade in till stallet på de tre friska benen. Jag fick inte peta på det över huvud taget. Veterinären kom och konstaterade lymfangit som hade orsakat av inflammation i något litet sår. (Hästar med rasp eller mugg har tydligen lättare för att drabbas av det) Han fick vila i 2 månader och gå med bandage, samt tvätta benet noga, han fick antibiotika och kortisonspruta, han fick inte över ansänga sej på ett bra tag efterbehandling var över.
Hoppas det går bra../malin
Jag fick Fenylbuthazon när min fullblodsvallack fick lymfangit i ett bakben. plus antibiotika.
Men han blev j ualdrig bra pga av massa andra komplikationer med sina ben (trasiga hovar som vägrade växa trots easyboots, biotin och andra fodertillägg som skulle vara bra för hovtillväxten) samt en gammal skada i bogen som spökade o gjorde honom halt.
han åkte ju til ltrapalanda för några år sedan….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Tessa, hur har det gått för Yrla? Veterinären ska ju veta om du måste sätta in antibiotika eller inte.
Tack för era svar!!
Vetten besökte oss i torsdags, kollade på hennes ben och konstaterade att hon INTE hade lymfangit eftersom benen då borde vara mer svullna och ev ha feber. Nu har jag iofs hört att så behöver det inte vara men vetten kunde INTE svara på vad det kunde vara och ville INTE sätta in någon behandling - utan rekommenderade mig att linda benen med jodopaxomslag (vilket Yrla inte låter mig göra) och låta henne röra på sig varje dag, och ge det hela en vecka. Nu på torsdag kommer han tillbaka, är Yrla bra blir hon vaccinerad, annars får vi gå vidare i detta med benen..
men svullnaden gick faktiskt ner en del redan dagen efter och nu ser benen nästan helt normala ut, känns liiiite svullna fortfarande vid karlederna och lite galliga ovanför kotan. Red henne för första gången idag på en vecka, skrittade henne mest i paddocken för att mjuka upp henne. Lindade benen, de såg faktiskt lite bättre ut efter ridturen.. masserade in lite arnika gel, så får vi se hur tösa mår imorgon..
Btw. Hon har ju ett par sår på benen, småsår som är så gott som läkta men varje dag gör jag rent dessa med jodopaxlösning.
Hur gör du jodopaxomslaget?
Skönt att det inte var lymfangit!