Stallkatter
Har ni några stallkatter i erat stall? Berätta lite om den/dom!
I slutet av sommaren flyttade det in en stackars katt, som vi tror är en hane men ingen som har kollat. Han är väldigt skygg men han vet att han ska vända sig till oss om han vill ha mat.
Han är orangefärgad och jättesöt. Och äter nästan som en häst. Känns som om det enda man gör är att ge honom mat för han ropar alltid på mat när han är i stallet =P
I början var han rolig att ha där, men nu på senaste tid är han mest en plåga. Eftersom att han är så skygg kan man inte gå nära honom. Det är ingen i stallet som har kunnat ta på honom.
Han har "sin plats" mitt i trappen upp till höskullen och där ligger han och vaktar. Är han hungrig sitter han där och mjauar och kommer ingen går han och letar upp en. När man går upp för trappen så fräser han och backar undan.
Jag har försökt tämja honom lite =P Går inge vidare. Det närmaste man kan komma honom är när han är riktigt hungrig. Då ställer man matskålen bredvid eller framför sig, då kommer han fram. Så fort man rör det minsta på sig så går han därifrån.
Han är nog en övergiven sommarkatt eller liknande, han lär ha fått klara sig själv ganska länge i och med att han är så folkskygg.. =/
Vi har inga stallkatter… Bara en innekatt, (perser).

Ja vi har en fet kastrerad hankatt istallet! ^^,
Simon heter han och jag har nog aldrig varit med om en katt som är så kelig… Han går hela tiden å stryker sig runt benen, vilket kan va lite jobbigt då man kan snubbla över honom om man inte tittar ordentligt. Simon mjamar heeeela tiden fast ibland öppnar han munnen å då kommer inget ljud fram. =)
Hihi =)

Nej, jag har bara min egna 6 katter men dom är inne hos oss.
Tycker att du ska kontakta hittekatter på ridsport så någon kan fånga den och ta den och se om dom kan adoptera ut den. Så slipper den bli mer och mer vild.
På ridskolan har vi sådann otur med katter. Dom försvinner eller blir överköra. Vilket är jätte sorligt. Därför har ridskolan bestämt att inte köpa några fler katter.
/ Sara & Casper

ja vi har två birma katter(tror jag att det var
)

#5# Har ni birmakatter i stallet?

6# de är ute och innekatter, de är i stallet då och då

#8# Vad menar du med "bli av med"? Är det en vildkatt? Isf säger jag som jag skrev till RubHel. Kontakta hittekatter på ridsportsidan så kan du få hjälp att fånga katten. Så ser dom till att dom adopteras ut till någon som vill ha katten.

vi har våra hästar installade,så bonden där har måånga katter.Där är tre gul oranga,en grå,en svart,en tigrerad och två små kattungar,en grå och en svart vit=)jag tycker att det är synd om dom för att bonden ger dom inte mat så ofta,men jag o mamma ger dom mat typ varannan dag=)och dom andra i stallet ger ju oxå dom:)

Inga stallkatter men en stallkanin. Våran fick flytta med till stallet i höstas och hon verkar trivas i sin alldeles egna box.
#3 Okej, tack för tipset :) Ska prata med dom andra i stallet och höra vad de tycker.

#12# Det är ju det bästa för katten. Så får den ett nytt hem blir kastrerad och får det bra resten av sitt liv.

Hon är väl halv vild skulle jag tro. Hon är tuff och orädd för människan, tills man är 2m ifrån henne då drar hon fort som attan. Lyckades fånga henne för 2-3årsen men blev sönderriven och tvingades släpa henne. Vi fick nya grannar föra året och de tvingades skjuta av väldigt massa vildkatter. Men lilla Grå klarade sig visst undan. Skulle hon bli fångad och bort adopterad tror jag katten skulle må väldigt dåligt, så för min del får hon väl hellre springa runt här. Hon är ju iallafall trevligare än hankatterna som tittar in på våren och strätter.

För kattens bästa så skulle man ju fånga in den och sterilisera den. Hon måste ju få minst två kullar per år. Tycker det är synd om dessa små kattungar som växer upp som vilda och sedan skjuts av din granne. Tycker du inte det själv? Undrar om man får skjuta dom förresten?

15# vad jag har hört får man skjuta katter utan halsband.

#16# Nej, man får inte skjuta katter överhuvudtaget.

Tror att alla dessa halv vilda katter tillhörde de som bodde på granngården förut men dom hade liksom ingen koll. Men man kan inte ha ett 20tal katter som springer runt överallt. Jag är visserligen ingen kattmänniska men självklart är det synd att katterna blir lidande pga av oansvariga människor. Misstänker att Grå redan är steriliserad eller så lägger hon helt enkelt sina ungar nån annanstans.

Jag har också hört att man får skjuta av katter utan halsband och jag har till och med för mig att de hade tillstånd från nånstans att skjuta av katterna. Men jag kan ha fel.
Vi har två katter som är i stallet mkt ofta. Tiger, röd misse, och Tippen, grå. Sen har vi en till osm heter Finus och han e inte kastrerad, såå ;D han e mest ute och.. har kul :P
Men min ridlärare tänkte ringa och fråga veteri om hon skulle kunna komma och få honom kastrerad när som helst eftersom att vi inte vet exakt när han e i stallet.
Uppe hos min ridlärares föräldrar som bor på gården finns 2 st röda kattungar som ska få bli stallkatter. Dom har redan varit i satllet ett par gånger och hälsat på Tippen (som fräste an som e en sån liten "tönt ;P) och Tiger (var snäll =)). Hästarna va väl inge farliga.
Dom gick dit katterna har maten och börja äta deras torrfoder *L* =D

"En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får dödas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne" - Där fick vi svar på den frågan, våra grannar hade rätt att skjuta de små djuren.

har 5 katter ska skaffa 2 till, som utekatter från någon organsisation som har hemlösa katter…

#22 En i oktober 2005 avkunnad dom i Kammarrätten i Göteborg sätter stopp för all "ramboavlivning" av katter (plural). Det står nu klart, att tillstånd enligt 7 § tillsynslagen krävs för varje enskilt fall av dödande av övergiven eller förvildad katt. Det ankommer på polismyndigheten att avgöra den praktiska hanteringen i samband med tillståndsgivningen.
I lilla stallet jag är mest i har vi två stallkatter, dottern till katten som dog för några månader sedan som är kvar och en ny, den feta katten. Är båda honor och håller undan andra katter då de inte vill ha dem på sitt mk
Den feta katten är inte längre så otroligt fet däremot, den bantas sakta ner…
De är jätte góa! Alltid hungriga och kommer farandes om man närmar sig sadelkammaren där det finns mat :p Men också otorligt gosiga, kommer och stryker sig emot en och vill bli klappade, sätter man sig ner någonstans får man en katt i knät osv…

vi har MÅNGA stallkatter, minst 13. de lever på råttor, möss och euroshopper torrfoder. äter ca 1,5 påse varje dag. sen fikar de tillsammans med stallägaren och får då macka med smör på.
Min Selma är född stallkatt (född i mitt gamla stall, Surmulen). Född sista april -06, så hon är knappt ½ år gammal.
Oscar hittade vi för snart 11 år sedan i motorn på en brandbil (pappa jobbade på brandförsvaret i Uppsala), bara 3-4 veckor gammal. Dagen efteråt hittade de brodern i motorn på en ambulans! Antagligen utslängda…

På ridskolan finns två stallkatter, gamla Idun, och tänkta efterträdaren Maja (eller Pelle). Det var två efterträdare, men efter att Pelle (eller Maja) råkade ut för en olycka fick hon flytta och bli innekatt, såvitt jag vet. Och ja, både Maja och Pelle är honor :) De tas om hand av personalen, och brukar ligga i sadelkammaren och sova i väntan på att nån ska ha en stund över och kela med dem.
I andra stallet finns inga katter då ena ägaren är allergisk.

Denna tråd har jag nu länkat till hittekatter i fokus. För att dom som kan mycket ska svara direkt här. Tycker eran syn på katter är lite för otäck. Katten är ett djur som ska sköta precis lika bra som en hund.

Håller med Gejsa.

Jag är chockad på hästfolkets syn på katter….. Verkar som bara några få av dessa katter är kastrerade, fattar ni verkligen inte att dem ställer till med en massa kattungar, oftast oönskade?
Som läget är nu behövs flera hundra katthem till till att klara av alla hemlösa och oönskade katter. Kattägare som inte tar sitt ansvar bidrar till problemet!
/Miranda

Tack kemikal och miranda. Hoppas verkligen att det blir bättring på deras syn på katter. Herregud vad jag är chockad nu faktist. Det låter ju på en del som om katten är liten skitråtta bara. Som bara är till besvär. Som bara finns där utan att man ska sköta om den.
Jag skrev ett inlägg här igår som tydligen kom bort. Jag kommer också från Hittekatter i Fokus (sajtvärd).
Sverige har tyvärr en förlegad syn på huskatter och ligger i botten jämfört stora delar av övriga Europa. En skärpning när det gäller katthållningen är därför på sin plats. Det här med avskjutning t.ex. är inte förenat med ett civiliserat samhälle. Istället finns det moderna humana metoder som är mycket bättre ur alla synvinklar. TNR metoden är en sådan metod. Den går ut på att man fångar in, kastrerar och släpper tillbaka katten i dess ursprungliga metod. Det skulle faktiskt vara som klippt och skuret för skygga stallkatter. Här kan ni läsa mera om TNR: TNR-metoden
Primärt handlar det dock om att få kattägare att ta sitt ansvar vilket innebär att de kasterar, ID-märker och om det blir kattungar tar bra betalt för dem. TNR-metoden är inte den ultimata lösningen i kattfrågan, där måste andra åtgärder in. Det första steget tror vi skulle vara en lag om ID-märkning av alla katter.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

flera av stallkatterna i mitt stall är kastrerade, ett tag så avr ju alla det men sen kom det katter fråna ndra håll så nu är det kanske hälften som är kastrerade. katterna är halvvilda, de vistas bland männsikor men vill itne bli klappade el gullade med. det finns två keliga katter, tre st som är lite halvt om halvt lite när de passar dem så kommer de och vill ha lite klappar och mys. de får mkt mat sen har de ju möss och råttor att fånga, men mat är det ingen brist på iaf för ibland ratar de torrfodret och försöker smila in sig så attd e får annan godare mat ist.

#35# Det är skillnad på att välja att ha en stallkatt och se till att dom må bra. Tex kastrera och sterilisera dom och ge dom bra med mat. Inte bara råttor för då får dom ju mask i magen också. Så man måste avmaska 3-4 ggr per år och se till att tänderna sköts och allmän vaccinering hos veterinär. Då gör det inget om det är en stallkatt.

#36 håller fullständigt med dig!

#37# Tack! Hoppas att fler börjar se upp till katternas status och inte bara har dom som råttfångare och låter dom springa omkring utan skötsel i sina stall hädanefter.

#38 det hoppas jag med!!

Exakt, det är inget fel på att en katt bor i ett stall, så länge någon tar ansvaret för den. Och det kan vara hur fel som helst att ha en "hemmakatt" om man inte tar sitt ansvar och sköter den ordentligt.

#40# Självklart ska man sköta om sin katt ovasett var den bor. Och kommer det en katt till stallet och man vil ha den så ska man ju göra så som jag skrev. Vill man inte ha den och man tror att den är vild så kan man ju kontakta något katthem som kan hjälpa till att fånga in den. För att sedan bli placerad i ett hem.
Jag köpte (dom har såklart torrfoder hela tiden, har ett "rör" så man inte behöver fylla på det så ofta, och så får dom burkmat ibland, men vi tappade bort konserv öppnaren, så jag tog me en hemifrån ;P) en sån här good kattmat till katterna, en sån här "påse".. mm :D

#41 Precis.
Jag hoppas att "vi kattmänniskor" inte framstår som aggressiva bara för att, för det är inte vår mening. Allt tjat beror bara på att vi vill att katterna ska ha det bra, och inte må dåligt pga okunskap eller bristande intresse…

#43# Nej, det tror jag inte att folk tror. Alla förstår nog att man värnar om katten bara. Ju mer man skriver om det ju mer börjar nog folk tänka på katterna också. Vilken låg status den eg har. *ler*

Ja gejsa, det får vi hoppas :)

#46 Den ser inte ut att svälta iaf ;)
I mitt gamla ridstall var katterna något som kom och gick, de hade inte något värde att tala om. En blev avlivad för att det sket innne hela tiden kommer jag ihåg.
Det ä synd att katterna har ett så lågt värde. Är själv inte en kattmänniska men skulle jag ha en så skulle den få en mycket god omvårdnad.
Vi hade en katt, mimmi, som blev 15 år, hon var kastrerad och fungerade som en hund, hon jagade bort inkräkare, såg henne en gång jaga en stor hund har nog aldrig skrattat så mycket som den gången.
#47 Nej, verkligen inte;P Den är riktigt tjock! :D
/ Sara & Casper

#37 Ibland bajjar katterna i stallet inne hos hästarna också, men inte f*n ska man avliva dom för det!! Herregud, ärthjärna asså!
Idag har jag vart o köpt lite hästgrejer och lite lyxmat och godis och en ny vattenskål till stallkatterna =)

Söta katter allihop. själv har jag 6 st men dom sover inne varje natt.
kruxet är att det är inte så enkelt som att man kan ringa så får man hjälp att fånga in lösdrivande katter….tyvärr…
vi hittade i gbg en skadad och sjuk kattunge…vi ringde runt till de oganisationer som då fanns… detta var för ca 11 år sedan.. de kunde inget göra och sa att vi skulle åka tillbaka med den o släppa den där vi fann den!!!
dagen efter for vi till blåstjärnans djursjukhus, pissen var så svårt skadad så det bästa var att låta den somna…
men det är ofta problem med katter på inackorderingsstall om det är folkets katter och inte stallägarens…det är alltid ngn som ensam får ta allt ansvar…

Vi fick en liten kattunge till stallet för ca 2 veckor sedan. Sååå söt. Men… namnet är väl inte det vackraste… - Bebben Svensson… Hahaha : D

vi har en eller 2. var 2 från början men hanen (den mörka) har flyttat in hos stallägaren som bor granne. honan bor i sadelkammaren (den ljusa)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

dom heter Hedwig och Birger för övrigt och är kastrerade/steriliserade
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Japp :) Det är en orangevit kisse, Tiger heter han, tjockis =)
sen ere Tippen, gråspräcklig, kelig misse :) båda domhär e runt 4-5
Sen ere Bill och Bull, två mindre kissemissar. bull e inte så kelig, mer lekfull, men Bill, , shiet, aldrig träffat nå keligare katt, han liksom klättrar hela vägen upp till magen på mej lille missen :P
Stallet har två stallkatter, bägge under kontroll och kastrerade. Daglig tillsyn. "Bästa" torrfodret, royal canin, med extra energi. Regelbunden avmaskning och hela stallets favoriter.
Den yngsta av dem är född hos oss och försökte bli stadskatt i lägenhet men vantrivdes kopiöst. I stallet är han kung och mår som en prins. Enda bekymret är nog hans avoga inställning till hundar. Ingen hund får komma i närheten av "hans" hästar men alla barn är varmt välkomna. Han är ju ridskolans katt.
Jag upplever att han har ett ypperligt liv. Bra fider, regelbunden vet-koll, massor av kärlek och ändå frihet.
I vårt förra stall finns två katter, den ena social och livlig, den andra mindre livlig och vill mest ligga och slöa sig på "sin" stol..
Men vi har ett skrälle som är hopplös att bli av med. Hon i sig är väl ingen fara egentligen men alla hankatter som hon lockar hit som går och strätter blir man ju vansinnig på.