Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 1153 ggr
linasvovvar
0

Vad betalar ni ???

Vad betalar ni för erat hö och halm ???

Jag tycker att min bonde är dyr, skulle vara intressant att jämnföra

mazze
0

Har det inräknat i hyran men tror att hösilaget ligger på 1-1.50kr/kg, ung detsamma för halmen.

Qvist
0

1.90kr/kg för hö

Zigge-3
0

ca 1kr/kg för hö och 50öre/kg för halm

davidia
0

jag ger 1 kr kg för höet.halm använder jag inte.men det var jätte billigt när vi använde det.kommer ej ihåg priset.

Peppe
0

2 kr/kg hö och 1kr/kg halm. vet inte vad hösilaget blir i år men var 2 kr/kg förra året

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

NovaRoll
0

Kolla tråden "grovfoder" Glad

steffy
0

vi betalde 30kr balen för ca 4 dagar sedan och balen väger mellan 10-15 kg. vi valde det höet för att det är jättegrönt och bra hö.

Ida_79
0

Vi tar eget.. Så jag betalar inget;)

AusaBausa
0

400 kr för en stor höbal (rundbal) vet ej vikt på den dock. Halm ligger nog på samma….

tezzie
0

1.50 kg för Hö (sundsvall) Använder inte halm så det vet jag inte vad det kostar!

*** Kärleken övervinner allt ***

Lorita
0

Jag hoppas på samma pris som förra året, 200 kr för en rundbal normalpris här är 400kr Hemlis men jag envisas ju med att vilja ha ekologiskt till mina hästar och den åker vill ingen annan ha av, fint tunt hö, men inte fint i normala hästägares ögon. Därför är det bara jag och bonden med åkern som tar balarna, resten går till kossorna som skräp hö……dumma hästägare vet inte vilken åker det bästa höet kommer ifrån, dom tror att det bara är att titta på det Räcka ut tungan

Det hö som vi fick i år, det är suveränt fint och mycket torrt, det blir i år igen inplastat hö och inte ensilage Skrattande vi lyckase pricka två dagar helt utan regn Cool

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

gejsa
0

Jag ska betala i år 1.90 kr/kg. Det är torrt hö i storbal. Inplastat efersom jag inte har möjligthet att ha allt hö och halm på skullen.

Analyserat detta år så jag får välja vilket jag ska ha från olika ängar.

Halm kostar ca 85 öre/kg i storbal.

Allt hemlevererat och klart.

Lorita
0

#12 Vad väger en inplastad stor bal?

Jag är väldigt fjantig med att jag inte vill ha kemikalier (konstgödsel) i mina balar, nu när det hår att undvika.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

AusaBausa
0

om man ska ta in hö som är slaget o inte har ngn maskin som packar balar… kan man förvara det på annat sätt…typ att man bara låter det ligga i ett torrt skjul i en hög? Dum fråga kanske men frågar ändå!

gejsa
0

#13# Den väger ca 210-230 kg.

Inte många som har fördelen att köpa hö som du gör. Skulle helst vilja  ha det till Sorro med.

Mandysan
0

#14 Så har jag sett att det är i flera stall så går, går det väl, om det är supertorrt och ligger luftigt :)

AusaBausa
0

ngn som har ngr förslag på hur man kan göra m hö som bara ligger på åkern o kan tas tillhanda utan balmaskin????

Lyrik
0

Halm och hö ingår i hyran.

DubbelE
0

tar eget. vi har haft jätte mkt tur dom 2 senaste åren och har enlgit analys nästintill perfekt hö :) så det känns jätte bra

thilda-
0

Betalar inget :)

CBA
0

Jag får betala rätt dyrt märker jag för mitt hösliage…2,64/kg inkl moms betalar jag Förvånad

Jag hade inte tid att leta efter egen leverantör så jag hakade på de andra i stallet. Men nästa år kommer jag leta efter en annan leverantör som är billigare…förhoppningsvis.

Jag kommer få betala 7091 kronor för 12 balar hö som väger 180kg st samt för 15 balar spån…spånet kostar 55:- balen inkl moms. Jag hade tänkt beställa mer spån men eftersom att höt belv så dyrt tog jag bara en pall spån och kommer köpa lösa balar när dessa är slut.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

gejsa
0

321# Oj, det var dyrt CBA! Vad är värdena på det då?

CBA
0

#22 Bra hoppas jag…vi har inte fått analysen än då inte höt har levererats. Vi beställde hösilage med värden för avel/unghästar iaf…så jag hoppas de är bra Fundersam

Det är väldigt dyrt…så till nästa år ska jag ha jagat rätt på en annan leverantör.

fridak
0

vi tar eget, men det hade för höga värden så pållarna kommer troligtvis bara få hö och mineral,betfor i år. vissa värden avr bättre än förra året så vi behöver inte ge dem kalk i vinter iaf.

gejsa
0

#23# Tänkte mer på ts-halten. Man ska ju inte betala så mycket för vatten. :)

[slo]
0

#17 Bonden som bor granne med oss torkade hö på gammalt vis, mend hässjor eller vad det nu heter… Det ser ut som det går minimammutar på åkern iaf :D Han fick visserligen slänga 1/3 ungefär eftersom det regnade konstant när han skulle torka, men i vanliga fall säger han att det brukar gå riktigt bra :) Eftersom dom bara har några sällskapshästar i princip så har dom aldrig brytt sig om att analysera… Synd, skulle vara kul att jämföra med balat hö :)

AusaBausa
0

ja det har jag funderat också på men vilket  j..la jobb! hmm får blinka lite fint t gubben o höra om han hjälper till, hihi!

Elinaa
0

2kr/kg halm

trex
0

2,25 kg hö.

lisette
0

#26,27 här hemma har ngn gjrot det till sina hästar. då när det regnade så mkt så hade de spänt presenning över…

linasvovvar
0

Jag kanske inte betalar så mycket ändå. Betalar 7 kr balen för jättefin gul halm som är ekologiskt odlad balarna väger ca 10 kr

för höet som också är eologskt odlat och jättefint och grön med bra värden, betalar jag 17 kr balen viktenligger mellan 10-12 kg

Får också det hemkörd dirket från åkern och in på loftet så nu är där fullt klarar mig hela vintern, ska bara få tag i rundnbalar som jag kan ha i hagen

[Anna-N]
0

1.80 :-/kg = hämtpris. Småbalar på 10 kg.

CBA
0

Jag känner mig grundlurad med mina 2.64/kg hö när jag ser vad alla andra får betala *surar*

Till nästa år är det jag som letar på egen hand efter hö leverantör!!!!