"Matstation".
Min ponny har en hölåda med smhn nät i hagen, just nu när det är blött blir det väldigt upptrampat. Inte direkt önskvärt från min sida. Är det någon som har gjort någon lösning på på detta? Om man lägger singel runt om behöver man markduk då eller? Eller någon annan o-lerig lösning?
I fårhagen har vi gjuten betongplatta + litet tak över, i ena hästhagen har jag smhn nät hängande i en skogsdunge mellan två björkar 30-40 cm ovanför marken och än är det inte så lerigt iaf *peppar peppar*. I andra hästhagen har jag rundbalshösilage m krage runt om bara mitt på åkern och där är det väldigt lerigt…
Med vänliga hälsningar
Chess

Gjuta någon platta har jag inte möjlighet till, står inackorderad. ;) Därav tänkte jag att om en så pass enkel lösning funkar som att ha singel runt hölådan funkar utan markduk.=)
#2 Tror att det beror på marken - är jorden styv kan det kanske funka även om markduk bör vara att föredra.
Det går inte att flytta runt lådan lite grann i hagen (typ 1-2 gånger i veckan) så att det inte blir så upptrampat på samma ställe?
Med vänliga hälsningar
Chess

#3 Jo men då blir hela hagen upptrampad istället.=/
Frågan är ju hur länge det håller utan markduk. Du bör dessutom gräva bort det som redan är upptrampat, lägga markduk och sedan ganska ordentligt laget grus för att det ska hålla. Lägger du det direkt på så behöver du ännu mera grus, annars blir det snabbt nertrampat. Men det borde väl inte vara så svårt att få tag i lite markduk?
Medarbetare på westernridning.ifokus

#5 Få tag på är nog inte svårt men vad sjutton gör man med den?😃
Man lägger den på marken och lägger gruset ovanpå.. eller vad menar du?
Markduken är till för att separera olika lager från varandra. Så gräv med fördel bort det blötaste/mest upptrampade leran. Lägg en markduk, lägg gruset ovanpå. Se bara till så att du får ganska rejält med grus på så att inte markduken trampas sönder, för då är dess funktion borta. Bör väl ligga ca 1dm grus ovanpå i alla fall.
Om man använder markduk så försvinner inte så mkt av gruset ner i leran och du sparar alltså pengar och skötselarbete på det sättet. Om du inte har markduk behöver du mycket mera grus och kommer antagligen om något/några år igen att behöva reparera genom att lägga på mer och mer grus då leran kommer upp emellan/stenarna försvinner längre och längre ner i leran.

#7 Tänkte mest oman ska förankra det i marken så den inte dras upp av ponnyn när hon trampar runt, kanterna liksom.
Kan du inte flytta hölådan lite då och då så marken får vila lite?

#9 Problemet är ju att då blir resten av hagen upptrampad.=(
#8 Har svårt att tro att den behöver förankras mer än av ett par dm grus. Man kan ju lägga grus lite utanför kanten på markduken om man är rädd att kanterna ska synas, men den lär inte kunna flyttas på med grus och höhäck ovanpå.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Har provat med att lägga ett lager med gamla tegelstenar nedtrampat i myllan runt matstället och det funkar bra. Ingen markduk behövs… ;-)
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#8 Dras upp…. Nej, inte om du har tillräckligt mkt grus på. Lägger du för lite grus på så kommer mattan att slitas för då rör sig gruset på mattan varje gång dom trampar på gruset och det nöter på mattan. Eller om hästen gör vändningar i galopp i gruset, då behövs ännu mera grus för att hästen inte ska gräva sig ner till mattan (men tror inte det är så stor risk runt matstationen, det är mer padock). Men om du gräver undan lite gegga, lägger mattan och sedan 1-2dm grus ovanpå så kommer det nog bli jättebra.

#12 Smart! Men sjunker inte det ner i marken efter ett tag eller det håller sig stabilt?=)
#13 Varför springa när man kan äta?;)
Beror på hur mkt tegelsten man har, hur djup leran är och hur stabil marken är.
Vi hade tegelpanor som krossades (till stora bitar) och la i geggiga områden på vägen upp till hagen i ett tidigare stall jag stod i. Mina hästar gillade inte riktigt att gå på det och det krävdes väldigt mkt för att det skulle håll utan att vätan kom igenom. Men det fungerade bra.
Dom är lagda på lera och håller sig ovanför leran även om det blir lite bucklig yta men hästarna bryr sig inte om det estetiska i det. Dock så slår hästarna bort bitar ur tegelstenarna med broddarna.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

#15 Blir lätt att hitta krossade tegelpannor efter stormen!😛 Dock är jag rädd att det blir vasst att gå på.
#17 Ja det blir ju gärna det, därför som mina hästar inte gillade att gå på det.

Markduk och singel blir nob bäst.=)
Tegelflisor kan bli jätte vassa. Min dotters ena häst
trampade in en sån flisa i hoven