Hemskt dilemma!
Jag har hamnat i en otroligt hemsk situation.
Min klasskompis (eller, fd klasskompis) har fått börja sköta en häst i samma stall som mig, vilket blev superbra, eftersom vi ska börja skilda klasser men ändå vill hålla kontakten. Det var perfekt, vi kunde rida tillsammans och hålla kontakten!
Sen fick jag reda på, för cirka en vecka sen, att min medryttarhäst ska byta stall, till ett stall flera mil från där hon står nu.
Jag får fortsätta sköta henne, men samtidigt som jag inte vill skiljas från henne så vill jag absolut inte lämna min kompis där i stallet!
Jag vet inte vad jag ska ta mig till!
Anledningen till att hon ska flytta är att hennes hästkompis ska flytta dit med sin son, och eftersom denna hästkompisen är aggressiv mot alla andra hästar förutom Lady (min medryttarhäst) så måste hon följa med som sällskap. Sonen ska gå på hingstbete där med en annan hingst…
Någon som kan hjälpa mig genom att ge mig råd eller nåt? Vadsomhelst!

There´s plenty of fish in the sea ;o)
Finns det ingen annan häst du kan börja rida istället då…så du och kompisen kan fortsätta rida tillsammans??
Är det värt att åka dom extra milen till det nya stallet…hur tar du dig dit…har du ridkompisar där??
Du får göra en lista med för och nackdelar på de båda stallen och se vad den visar :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

För mig blir det inte så mycket längre; jag bor lixom i mitten av de båda stallen. Det är ett alldeles nyöppnat stall… Inga kompisar, känner bara hon som har hästen som ska flytta med sin son.
Fördelar med stallet nu:
¤ Ridhus
¤ Min kompis
¤ Känner mig hemma där nu
¤ Känner folk där
¤ Många bekvämligheter
Nackdelar med stallet nu:
¤ Lady kommer inte stå kvar.
¤ Det kanske inte finns någon annan som behöver hjälp i stallet.
…
Fördelar med nya stallet:
¤ Mindre, endast 6 stycken boxar.
¤ Nybyggt
¤ Fler ridvägar?
Nackdelar:
¤ Ingen kompis
¤ Inget ridhus
¤ Något längre, tar ca 10 minuter extra att åka.
Hur låter det för er utomstående?

Oj vilken svår situation…. hör dig för om någon annan vill ha hjälp i stallet där du är nu…Lite tråkigt med ju att inte ha någon ridkompis i det nya stallet…. fast sen finns det kanske alltid nya att få. Hur glad är du för hästen? Kommer ni jättebra överrens? En del hästar passar man ju jättebra med andra mindre.

Vi passar jättebra ihop och enligt hennes ägares mamma så syns det att Lady stortrivs när jag rider henne, och det känns också när man sitter på henne. Så egentligen vill jag inte alls släppa henne.
Ett val är att rida både Lady och nån annan häst, men jag tror inte att jag skulle klara av att rida både Lady och nån annan samtidigt, för att jag har ridskolan + min tävlingskanin + gymnasiet i höst… *funderar*

Fast kanske…
ex. på en vecka:
Måndag: Plugga, kanin
Tisdag: Plugga, kaninen
Onsdag: Annan häst, kanin
Torsdag: Ridskola, kanin
Fredag: Plugga, kanin
Lördag: Plugga, kanin
Söndag: Lady, plugga, kanin
Skulle det kanske funka?

Jag skulle ha valt att stå kvar i det gamla stallet. Det skulle känns hemskt att lämna hästen, men före jag bestämde mig så skulle jag fråga runt i det gamla stallet om någon behövde hjälp med sin häst och så. Ifall absolut ingen behövde någon hjälp alls, så skulle jag nog ha flyttat till det nya med Lady.
Annars så skulle jag ha stått kvar i det gamla. Din kompis är ju där, och så finns det ridhus och så.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
jag tror jag hade följt med hästen, kompisen och du kan ju faktiskt träffas ändå ? om stallen inte ligger allt förlångt ifrån varann kan ni ju träffas på halva vägen, och sen rida en runda ihop ?

Stallen ligger tyvärr väääldigt för långt bort från varandra.
Helt omöjligt att kunna rida och mötas, även om man vill det.
Så det där med hästar tre gånger i veckan kanske inte blir så bra?
Ni som går/gått gymnasiet, linje NV, hur skulle ni gjort?
natur är en tuff linje skulle jag tro, vänta och se hur det blir när du börjar och se om du får plats med allt du vill göra ? det är ju inte så långt till skolstarten…
men jag hade ändå följt med hästen, du kanske inte hittar någon du passar så bra ihop med, som med den.
kompisen finner du alltid tid och plats för ändå.
finns där nåt annat ställ nära er båda där det skulle va behov för et par goda kompisar som kommer och sköter en häst et par dagar i veckan?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

jag har precis gått ut NV. jag hade uppehåll från hästarna i en termin sen hittade jag en medryttarhäst;) jag vet itne hur mkt du brukar plugga, jag har rätt lätt för mig så jag pluggade nästan itne alls.
men jag tror att det kan bli svårt med två olika hästar beroende på hur ofta du vill ta hand om vardera häst. skulle du ha två hästar men båda bara en gång i veckan så går det nog. sen är det nog bättre om du i så fall kan låta det stå öppet vilka dagar du tar hand om hästen/hästarna och bestämmer med ägaren vecka för vecka istället. veckorna är rätt ojämna och det är inte alltför ofta som den ena är den andra lik.
du kan ju höra dig för med "gamla" stallet om en annan häst som du ev. kan ta hand om men inte bestämma säkert förrän du kännt efter hur det går med nya stallet och skolan ihop.
sen ska jag nog tillägga att hösten i trean så letade jag upp foderhäst och hade häst på heltid slutet av hösten/hela våren i trean och jag planerar att ha honom kvar än:)
Om jag var i din situation skulle jag inte tveka så mkt, (nu låter jag nog hemsk).. Jag skulle ha följt med hästen om jag kände att vi passade ihop och att det funkade bra. Kompisen skulle jag nog kunna träffa annars… Men visst är det en jobbig sits ändå.

Jag går på Nv programmet och jag har det mkt svårt. Jag fattar liksom ingenting. ^^ Men jag har ju egen häst, kanin, hund och fåglar så… : D

Det här är ett av de svåraste besluten i världshistorien tror jag… Kommer bli jättesvårt att bestämma sig. Jag måste nog plugga så ofta jag kan, så att jag inte hamnar på efterkälken, och jag blir lätt "jag pluggar senare.." sen så gör man det ändå inte.
Ett till "problem", eller jag vet inte hur jag ska kalla det, men Lady är 28 år. Själv tycker jag inte det spelar någon roll, men för er kanske situationen ändras?
Jag vet verkligen inte…

hmm svårt, :/ Men du kan väll va med din kompis på fritiden (när du inte är i stallet) ?
lady är hästen antar jag ? då är hon ju bra gammal….
prata med ägaren till hästen och se hur ofta han/hon tycker att hästen bör bli riden…och se efter det ?

Lady är hästen. De vill hålla igång henne, annars blir hon stel och dan. Jag vet att hon rids på måndagar, tisdagar och onsdagar, och på helgerna. Just nu har jag tisdag och onsdag för att jag och min kompis ska hinna rida ut så mycket som möjligt.
Att vara med min kompis som vanligt kommer bli tufft, det var därför stallet var en sån bra lösning. Hon har en hund hon ska börja tävla med snart, och jag har ju min kanin. Någon helg måste man kunna, men det blir nog väldigt tufft.
#17.. Ja jag går nog mot strömmen där lite…
Jag tycker att du först och främst ska se om det finns ngn häst i nuvarande stall.. Hästeriet fyller en enorm social funktion samt skönt och tryggt att ha ridhuset att rida i när vintern kommer och det är mörkt och kallt..
Finns det ingen annan häst i nuvarande stall så är det ju inte mycket att orda om eller hur?
jaa du, du får nog helt enkelt fundera tills du hittar en lösning.

Jaa… Får väl höra mig omkring om nån vill ha hjälp, jag kan ju ändå rida Lady lite då och då om jag hittar någon. Jag vill ju absolut inte sluta rida henne helt.

Svår sits du sitter i :/ Hoppas du hittar den bästa lösningen.
Jag skulle nog följt med hästen och varit med kompisen sen på fritiden. Ni kan säkert rida ihop nån gång^^ Hittar snart nya vänner i ditt nya stall, tro mig!

#21 Det som är så synd är att stallet är jättelitet (inte storleksmässigt dårå utan box-mässigt). Bara 6 st boxar, tror att det kommer vara mest vuxna där.