Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 1257 ggr
JTphoto
0

Dubbla SMHN?

Vi har i vårt lilla stall på tre hästar infört SMHN (småmaskigt hönät) både i hagen och boxen. I hagen hänger de två nät som fylls på under dagen. I boxen hänger det ett i varje box. 

Tanken är att hästarna ska ha hö länge, minska höspill och förbättra hästarnas tillgång till grovfoder. 

Men tyvärr så reduceras inte ättiden så mycket som jag önskat. Hästarna har aldrig hö kvar på morgonen. Om en bal läggs i nätet (ca 10 kg) kl 18.00 kan denna vara slut kl 24.00 eller ännu tidigare.

Jag har därför funderat på att ha dubbla hönät. Alltså att man först lägger i balen i ett nät för att sen hänga ytterligare ett SMHN utanpå så hästarna får pilla mer för att få tag på maten. 

Vad tycker ni?

P.S Är det någon som har ett smart lösning på att laga hönäten när de går hål på dem? D.S.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

viktoria91
0

Hade dubbla nät när jag gav ensilage, med hö går det bra med enkelt nät för min del.=)

JTphoto
0

# Okej :D Men varför det då? Vad var skillnaden?

Men då kan jag ju prova med dubbla hönät i alla fall.

viktoria91
0

Ensilaget ligger mer ihoptrasslat än hö så tog hon nåt strå ensilage fick hon en stor tuss, händer inte lika lätt med höet.=)

Peppe
0

Jag brukar ha dubbla nät till min ponny. Ger hö! :)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Brollan1
0

Om det är kallt nog så vattna nätet + höet så att det fryser, det tar längre tid att äta. Sen är det bara bra att dom får lite extra vatten genom fuktigt hö. Kört med den metoden i många år. Näten blir tyvär rätt tunga att flytta.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

CelsiusT
0

Ju grövre hö/hösilage man har desto svårare verkar det vara att gå ut. Har väldigt tunt ängshö just nu och det dras ut i stora klumpar. Funderar också på att sätta dubbla nät på, men vet inte om det gör så stor skillnad.

Medarbetare på westernridning.ifokus

JTphoto
0

#4 Okej! :D

#5 Vi vattnar alla hönät då en av hästarna har bronkit. Häller ca 7 hinkar vatten på varje nät, så vatten finns i höet :) Håller med! Tunga som bly blir de! ;D

#6 Vårt hö blev i år också väldigt tunt (ängshö) och det blir såklart lättare. Har inte ens tänkt på de, men det är ju så sant ;D Hmm men det är ju bara att testa då^^

viktoria91
0

Min ponny äter upp höet snabbare när det är blött.

JTphoto
0

#8 Jaha! Jag har dock inget val, måste vattna men det var ju intressant. :D

[Shettisar]
0

Ger i dubbelt nät ute.Lägger i en höbal (ca 8kg)på morgonen vid 8 tiden och den varar till ca 17-18.Har 1 liten shettis och en shettis/welsh korsning.De har även ett stort enkelt nät i skjulet med halm i,så när höet är slut så äter de av halmen.