Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 622 ggr
BeccaTilda
0

Balansövningstips tack!

Hur anser ni att man på bästa sätt tränar upp balansen inom ridning? Har ridit i nästan exakt 1 år och har verkligen fått bättre balans än den första vingliga gången! Nu rider jag 1 gång i veckan på ridskola där vi rider utan stigbyglar ibland. Ibland går det hur bra som helst, men får man en stor och skumpig häst tycker jag det är lite svårt att hålla balansen i trav samtidigt som man svänger och gör olika övningar! Typ öppna, sluta och skänkelvikningar.. Hur tränar man på bästa sett upp balansen? :)

Brollan1
0

Rid på westernvis med så lite tyglar som möjligt och styr hästen med vikt/och skänklar, det är nyttigt både för häst och ryttare.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Gronstedt
0

Stå på ett ben till vardags, till exempel medan du borstar tänderna eller ser på TV. Den balansen får du med dig upp i sadeln.

Bär du rider, tänk på att sitta rakt över hästen och att sadeln ligger rakt över hästen. Är du på sned är det svårt att hålla balansen även om du har bra balans i dig själv.

Uss
1

Ridit ett år och rider öppna och sluta? Du måste vara verkligt duktig - det tog mig flera år :D

Hoppa studs (låågt) med hopknutna tyglar och armarna rakt ut åt sidorna

Longeras (dvs inga tyglar) med sadel utan stigbyglar

Rida barbacka

Pilatesboll (tränar bålstabilitet, jättebra för balansen)

BeccaTilda
0

Tack så mycket för alla tips!! Ska testa lite av varje :D #3 Haha ja av någon anledning så flyttade de mig till medelsvår direkt! Så de jag rider med har ridit sedan de var 5, är nu ioförsig bara runt 12-15 men ändå :) lite stolt blev man ju allt ^^

Uss
0

Ja det kan du vara :D

Fler tips; dans och gymnastik (dvs hållning och magmuskler), för som sagt; mycket av "balansen" sitter i bålstabiliteten!

BeccaTilda
0

#5 Har tränar gymnastik i 8 år och känner att det hjälpt mig mycket med ridningen :D dock har jag haft mycket problem med balansen, var nämligen ute för en ganska allvarlig smäll mot huvudet i gymnastiken, och efter det hade jag svårt att komma ihåg saker och tappade minne lite då och då. Balansen påverkades också och jag kunde inte ens stå på ett ben på nästan 3 månader :/