Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 5099 ggr
[Victoria93]
0

Plugga och egen häst (universitet)

Hur hinner ni? Hur klarar ni av ekonomin (extrajobb?) 

Bor ni fortfarande hemma och får hjälp av föräldrar eller måste ni klara er själva? Har ni en medryttare? 

Har själv haft en foderhäst med fick lämna tillbaka pga tid och ekonomi (ingeting jag ångrar, skulle aldrig klarat skolan annars)…undrar hur ni andra får ihop det? :)

zagros
0

Ska man forsätta ha häst under studietiden så skulle jag rekommendera att man förbättrar sin ekonomi innan och undertiden.

Kanske jobba ett par år innan studier om man kan alternativt ha extra jobb vid sidan av studier…om det går

mvh,

http://hastohem.se

http://bynia.se
Boxskyltar & Träskyltar

Chestnut
0

Pluggar och har hästar. Bor dock hemma (inte gratis men betalar bara någon tusenlapp i månaden för "hyra" + mat) och har hästarna hemma också + betalande medryttare. Lösningen ekonomiskt har varit att leva så snålt som det bara går med allting annat (inga krogbesök, sällan "utefika", ingen bil/körkort). 

Tidsmässigt så funkar det eftersom jag pluggar mestadels på distans även om det vissa veckor är väldigt tufft.

Med vänliga hälsningar
Chess

JustMySelf
0

Pluggar heltid och jobbar litegrann. Hade aldrig klarat det ekonomiska på det men mina föräldrar betalar allt för hästen, kanske att jag betalar träningar och någon mindre utrustningsgrej ibland.

Delar hästen med småsystrar men hade nog klarat av det själv (tidsmässigt) om han stod hyfsat nära, det gör han inte nu.

Hade dock aldrig skaffat egen häst om jag inte haft hästintresserade systrar och mamma som också rider och tar hand om honom ett par gånger i veckan. Hade inte heller velat köpa om det var väldigt knappt med pengar, så man riskerar att inte ha råd med veterinärräkningar och sånt.

[Victoria93]
0

#3 Ja, du har det ju verkligen bra! Behöver varken oroa dig över ekonomi eller tid! 

Förstår framför allt inte hur man hinner ha häst, helst om man jobbar extra för att ha råd, men visst handlar det ju om vilket program man går och så..

Tusen
0

Min dotter pluggade och pendlade mellan Stockholm och Eskilstuna i 4½ år tid. Hon hade egen lägenhet och även tre hästar i träning. Hon betalade för den stora som stod i stall. de små gick på lösdrift hemma så där stod vi, föräldrar, för foderkostnaderna och försäkringarna. Allt annat betalade hon.
Att hon han är för mig också en gåta, men hon prioriterade sina hästar framför allt annat i världen. Hon var under studietiden 22-27 år gammal så hon jobbade på alla lov och helger. Hon tävlade dessutom mellan april-oktober.
Jag beundrar att hon fixade både, skola, jobb och hästar under den tiden.

Caroline L
0

När jag hade häst gick jag heltid på gymnasiet (gick 2 dagar i skolan och resterande 3 dagar jobbade jag på ett dagis 7,5 h per dag) samt jobbade nätter. Så jag var igång väldigt mycket och tiden var knapp. Men hann alltid med att vara hos hästen ett par timmar på eftermiddagen, hade inga hemläxor eller dylikt. Hann även med att träffa pojkvän + vänner.

Fick min häst 2 månader innan studenten så min plan var att "stå ut" fram tills dess för att sedan vara långledig och ha full tid för hästen :) Jobbade kvar på mitt nattjobb så ekonomin gick runt men hade äntligen hela dagarna lediga för hästen.

Så det var lite tufft i början jag fick prioritera mycket och sömnen var inte 100% eftersom jag jobbade på nätterna. Skaffade mig en medryttare som skulle avlasta för mig 2 dagar/vecka och det fungerade helt ok då hade jag någon dag att vila igen och göra annat.

[Victoria93]
0

#6 Men behövde du inte plugga till prov och sådant? Bara för att man inte har just "läxor" betyder det ju inte att man inte behöver plugga…för mig tar det i alla fall 2-3 timmar för en vanlig dag att plugga, 4-5 timmar på för tentor (sitter hela kvällarna..)

JustMySelf
0

#4 Som sagt tror jag jag hade hunnit om han stod uppstallad nära och jag inte hade jobbat. Nu har jag över en timmes restid enkel väg då jag åker kommunalt.

Jag läser psykologi på universitetet och det är mycket plugg, men tror att om jag inte hade jobbat hade det fungerat att ha honom själv. Har börjat spela in föreläsningarna på mobilen så kan jag lyssna på dem på väg till och från stallet, även om jag lyssnar aktivt på föreläsningarna är det bra att höra det igen.

[Victoria93]
0

#8 oj, lång väg! Hur ofta hinner du vara i stallet på en vanlig vecka?

Zaphix
0

Går inte på universitet, men på en annan krävande utbildning och har csn.

Ekonomiskt går det ihop då jag har hästen här billigt, men får hjälp av föräldrarna endel med veterinärkostnader och liknande. Skulle gå annars också, men skulle bli betydligt kämpigare då.

Tidsmässigt är det värre. Slutar egentligen skolan halv fem om dagarna, men brukar kunna gå tidigare och åker till hästen då. Jobbar sedan i verkstaden (går en keramikutbildning) när jag kommer hem på kvällen ett par timmar.

Har hästen på lösdrift och behöver inte åka dit varje dag då jag bara har mockningen och vattenpåfyllningen var tredje dag. Men vill åka dit då jag både vill utvecklas mycket med hästen och för att jag behöver ett avbrott från skolan. 

Känner mig hela tiden lite stressad över att jag borde vara mer i verkstaden för att bli duktigare och för att jag har så många projekt jag vill göra. Men samtidigt får jag dåligt samvete om jag inte åker ut till hästen.. Så är rätt stressigt och jag har fullt upp hela tiden.

Vill nog läsa vidare på Konstfack, HDK eller en konstutbildning på universitetet i Oslo sedan, men då är problemet hur jag gör med hästen. Betydligt dyrare och omständigare att ha häst i storstan än här på Öland..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Caroline L
0

#7 Nej jag hade inga läxor eller prov mot slutet. Gick en lärlingsutbildning 😛Hade mot slutet bara uppgifter relaterande till förskolan som skulle göras PÅ förskolan. Detta var ju dock på gymnasiet.

JustMySelf
0

#9 Oftast 4 gånger i veckan ungefär. Hade kunnat vara där oftare men vill hinna med att umgås med kompisar och pojkvännen också 🙂

Peppe
0

Jag pluggar och har två hästar, dock bor jag på landet i en byhåla och här är det billigt att ha häst. Jag kan ha två hästar (ridhäst + ettåring) och fortfarande komma billigare undan än en kompis som har en häst utanför linköping, och då bara en ettåring som i regel är billigare (inga skor, träningar, sadlar osv osv).

Jag bor även billigt och äter i stort sett aldrig ute, utan jag lagar min mat själv. Det som blir dyrt för mig är bensin och skolböcker.

Men visst får jag vända på varje krona. Att åka utomlands, eller köpa en iphone är ju inte att tänka på.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~