Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 731 ggr
starfredberg
0

Klantig häst hur göra?

Jag har en 5åring som går i en kuperad hage. Han kommer in nästan varenda dag med nya sår på benen, det har ibland varit så illa att han behövt bli sydd så nu går han med skydd och bots runt om. Men idag kom han in en en gång med ett nytt sår trots skydd (!) då han lyckats peta in en pinne innanför och gett honom ett trevligt stick sår. Så nu undrar jag om ni har några bra tips på bra hagskydd?

Duvlyckans kaninuppfödning av dvärgvädur

majaliten
0

Min 4 åring va så också inte klumpig men lyckades få massa sår och få av sig skorna jämt så jag valde att sko av hästen. Men hade en bekant med samma problem hon lät de va den är ung och klumpig och lät den lära sig var den sätter fötterna. De vart värd när hästen hadde skydd dels att den vart klumpigare och sen att de kom in massa skit som skavde och gav sår låt hästen va och lära sig att placera sina fötter det tar tid att lära sig men min är 6 och vet vart man ska sätta fötterna . Om jag inte lät de va skulle hästen nog aldrig lärt sig va rädd om sin ben

starfredberg
0

På min blir det värre utan skydd, han skiter i om han gör sig illa det är det som är problemet. Jag vill inte att han ska behöva stå hela tiden på grund utav såren känner jag,  just nu är det hopplöst han drullar och har sig hela tiden så han är halt var och varannan dag

Duvlyckans kaninuppfödning av dvärgvädur

CelsiusT
0

Är du säker på att det är pga "drull"? Alltså oförsiktighet?

Min häst kommer också in och är skadad var och varannan dag, men jag har börjat inse att det är pga dom andra hästarna i hagen. Min häst blir titt som tätt runt jagad i hagen, varpå han nästan som i panik kastar sig in i snåriga buskar och annat som går att skada sig på. Han har även märken som säkert kan vara bett och sparkar. Jag tror nog visst att min häst bryr sig om att han blir skadad, men det hjälps liksom inte när man är rädd.

Jag kommer aldrig sätta skydd på min häst i hagen. Jag resonerar som så att det får vara sålänge, kan inte göra mycket åt det just nu. När jag hade honom med bara min andra häst så var det mkt bättre, så jag ser fram mot den dag jag återigen kan ha mina hästar hemma.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
1

Du kan göra en del för att göra honom mindre drullig. Om det nu drullighet och inte att han blir jagad, alltså. Men även om han blir jagad så klarar han sig bättre ju mindre drullig han blir med fötterna.

Jobba honom över bommar med olika höjd och avstånd, så att han lär sig att tänka på var han sätter fötterna och hur han lyfter dem.

Låt honom kliva och klättra genom ris och stenar och ojämn terräng, sakta och lugnt, så han hinner se sig för och fundera.

Kolla att han har korrekt benställning och inte stryker/trampar sig även på plant underlag. Hovslagaren kan hjälpa till att korrigera en del av sådana problem.

Stretcha honom så han blir rörligare.

Ju äldre han blir och ju mer han blir arbetad korrekt och bygger korrekta muskler, desto mindre blir risken att han stryker sig/trampar sig. Men det är ju en väldigt långsiktig lösning 😉.

zagros
0

Jag skulle rekommendera byta hage om möjligt altv, att gå genom trängen och röja. Är det väster det handlar om så finns det maskinstationer som kan hjälpa till 

mvh,

http://hastohem.se

http://bynia.se
Boxskyltar & Träskyltar

Spiritinthesky
0

Jag skulle byta hage på direkten… Har bara en kuperad hage och det väljer vilka hästar som får gå där med omsorg.

Isa Aronsson

www.stallequino.se