Vad äter din häst!
Min häst äter per dag delat på 3 mål:
10-11 kg hö, 5 dl Edel Lusern, 6 dl Hestekraft, 6 dl Havre, 10 dl Betfor torrvikt, 1 dl Foderjäst, ½ dl Krafft Miner Blå, ½ dl kokta linfrö, Biotin, Kiselgur, Flexijoint, Bakteriebalans, Tokosel
25 årig kbltravare, 650 kg, skritt/sjukpensionär.

Kiselgur varför ger du det? Behövs det till höet eller? Bakteribalans? Ger du det jämt? Är det mag-tarm balans du menar?

Mina tre har fritt med hö och mineraler basiblock sen står dom på halm så jag tror att dom äter av det också, när dom kommer in på kvällen får dom lite Lusern för i år har vi lite lågt protein värde på höt . Det var det hela också vatten så klar och på vintern så är det rapsolja i vattnet för att det inte ska frysa lika fort och när det fryser får man lätt loss iskakan.

Sandy (17 årigt vbl sto ca. 560kg): 2-3kg hö 3 ggr per dag, 1,2 L krafft grund morgon och kväll.
Kapzel (22 årig d-ponny valack): 2-3kg hö 3 ggr per dag, 2 dl korn o 3 dl krafft grund morgon o kväll.
Nalle, Irish draugt 20 år 775kg
får 14kg (torrt) hö. 1 kg pelletrerad/blötlagd lusern. ½ kg kornkross. 3 dl pelletr/blötlagd betfor. 1 msk vitlök, 0,75dl mineraler, 1 dl olja.
Isa, korsning Paint/halvblod 9 år ca 500kg
får 9kg (torrt)hö ½kg pelletrerad/blötlagd lusern. 0,25 kg kornkross. 2 dl pelletr/blötlagd betfor. 1 msk vitlök, 0,75dl mineraler, 1 dl olja.
Isse, varmblod 23 år ca 500 kg
får 9kg (torrt)hö ½kg pelletrerad/blötlagd lusern. 0,25 kg kornkross. 2 dl pelletr/blötlagd betfor. 1 msk vitlök, 0,75dl mineraler, 1 dl olja.
Nisälla per dag: uppdelad i 3 mål.
1 kg havre, 1 kg kornkross, 6 kg hö + lite halm, 12 ml b-vitamin, 1 mått rapsolja, 2 dl vetekli, halvt mått vitlök + örter, o morötter :)
/Elin

Musse, fullblod 5 år, lätt träning, 160 cm, 450 kg, ngt tunn
12 kg hö, 0,75 kg korn, 1 kg lusern, 2 dl soja (0,2 kg), 5 dl ca 0,1 kg) vetekli och 2 dl pelleterad betfor. Samt även mineraler och b-vitamin. Har precis slutat med Ferro-Topp.
Thea: 13 kg hösilage, 0,3 kg betfor (torrvikt), 1 kg Krafft Groov 125, 0,5 kg Krafft Sport, Steel Joint och VSL.
Sporten, men ffa betforn, kommer att ökas på varefter jag märker att hon behöver det nu när träningsdosen ökas!
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
ojdå!
Wieta , arabsto på ca 425 kg, får i stort fri tillgång på hö + 3 kg havre + 0,75 kg lucenr+ 0,5 dl torr betfor+ 2 dl kli+ mineraler… kraftfodret får hon på tre givor per dag… hon är hägddräktig och har äntligen ett gott hull men är inte fet! Hon klarar havren utan problem!
Wanilj får fritt med hö samt 1 dl kli+ 3 dl betfor de två sista ges enbart för att mamma får… perfekt hull!
Båda hästarna står på halm…
Wambezi arabvalack får 9kg hö, 1kg lusern,0,5kg korn 3dl kli,3dl betfor mineraler, b-vitamin och rapsolja. han är ngt tunn i hull, men sen jag började med lusern och ökade kornet har han blivit finare i hull.
Minta shettis, (som såg ut som en sumobrottare när hon kom hem från fodervärden) 4kg hö 1näve korn,b-vitamin,rapsolja och mineraler

#9 sumobrottare ? = tjock elr mkt muskler ? ;D
Lykka, 6 årig kbltravare: 10 kg hö uppdelat på fyra gånger per dag. Krafft, ca ½ kg/dag.
Gorm, 12årig halvblodsvalack: 2 kakor ensilage uppdelat på två gånger per dag. Fri tillgång till ensilage i hagen. Ca 1 kg havre, 1 kg betfor och morötter

toppen, 7 årig halblodskorsning: 8kg hö, 0,6kg havre, 0,4kg korn, 2dl torr pelletrerad betfor, 6dl vetekli, 10ml e-vit, vitlök, mineraler, fri tillgång halm
shirley, 2 årig paint/arab: 11kg hö, 1,2kg havre, 0,8kg korn, 2dl torr pelletrerad betfor, 6dl vetekli, 2dl soja, vitlök, mineraler, fri tillgång halm
moye, 2 årig shettis: 5kg hö, 0.3kg havre, 0,2kg korn, 1,5dl torr pelletrerad betfor, 3dl vetekli, 1dl soja, vitlök, mineraler, fri tillgång halm +just nu också tokosel

Reddie, vbl. val. 165 cm lätt träning och rund & go
1,5 kg fibergi låg, mineraler + fri tillgång med silage mellan 07-19. Ca 5 kg silage på kvällen
#1 Vi ger oxå Kiselgur. Det förbättrar bla hovkvaliten.

okej, aldrig hört de faktiskt, har era hästar dålig hovkvalité då el?
hö 7 kg, 1,5 l korn, krafft groov och soya.
#10 tjock!
min stallkompis ger kiselgur, hennes pålle har fått jättefin hårrem,man,svans och hovar är jättefina nu
Får Kiselgur för hovarnas skull, ska vara bättre än Biotin. Har bara gett det en kort tid än så länge. Får även Biotin, tills hinken tar slut. Har dåliga hovar sedan han var föl.
Bakteriebalans får han för sin känsliga mages skull. Ej samma som Krafft MagTarm, billigare!
Får jämt "magpulver" enligt rek. av veterinär.
Äter även Flexijoint för sina leder, har artroser.
Schess; ´5 år, c:a 500 kg, halvblod/new forrest, 155 cm hög, lätt-medelhårt arbete.
Morgon: 1/4 kg krafft ponny, vitlök, miniraler/vitaminer, 2 kg hö.
Lunch: 1/4 kg krafft ponny, 1 kg hö.
Eftermiddag: 1/2 kg krafft ponny, 1 dl olja, 2 kg hö.
Kväll: 1/2 kg krafft ponny, b-vit, 5 dl uppblött betfor, 2 kg hö.
Japp: 22 år, c:a 450 kg, korsningsponny (D), promenadrids 2-3 ggr i veckan.
Morgon: 1/4 krafft ponny, vitlök, miniraler/vitaminer, 1,5 kg hö.
Lunch: 1/4 kg krafft ponny, 1 kg hö.
Eftermiddag; 1/4 kg krafft ponny, 1 dl olja, 1 kg hö.
Kväll: 1/2 kg krafft ponny, b-vit, 3 dl uppblött betfor, 2 kg hö.

Oj! Vad lite hö resp hösilage många ger. Vad gör era hästar resten av dygnet tro.
För att jag frågar ang kiselgur så gav jag det till min islänning pga eksem. Just nu får han MSM i stället. Inbillar mig att det ska bli ännu bättre i sommar då.
För att jag även frågade om bakteriebalansen så har jag ju själv problem med två av mina fyra hästars mage.

ja det är konstigt, att det bara är i sverige vi fodrar så mkt hö, i tex andra länder som australien mm
Så fodrar man bara lite lucern hö och kraftfoder, men de har inga raporter om magsår osv. som vi har här i sverige.
-Undrar varför?
kanske en annan bakterieflora eller kanske kylan och nopprandet i fruset ställer till det… kan det ha med utevistelsen att göra? hos mänsk kan ju magsår även vara baktriellt betingat…

#20 min granne har tre tinker hästar (en dräktig) och två shetlands ponny och förbrukar exakt hälften så mycket hö/hösilage som jag gör med 2 D-ponny (en hingst 2 år) och en B-ponny. När jag ger mina hö på morgonen så står hennes avundsjukt och tittar på.
Hon brukar kommentera mina matransoner till mina hästar för hon tycker dom får för mycket hö/hösilage. Folk tycks inte veta att en häst är skapt för att tugga 16 timmar om dygnet.

Ja, Australien är ju inte lika kallt som hos oss. Andra värden i höet ställer nog till det rejält.
Men nu skrev jag att vi fodrade lite hö inte mycket.
Ang magsår så kan det ju också vara så att hästar stressas mer i Sverige än tex annat land. Där har dom varmare årstider, längre utevistelse, många ggr utestall så dom ser ut hela tiden. Det lugnar nog många ggr hästarna.

gejsa, på vissa ställen i australien snöar det faktiskt!

Min New Forest äter 1,5 kg Krafft Ponny/dag och 7-8 kg hö. Pluss Mineraler och vitlök.
Min shettissar äter ca 2 dl havre (bara för att de ska få något att tugga på medan de andra hästarna äter) och mineraler och vitlök. De äter 4-5 kg hö.

#21 Lusern är ett klöver hö, jag har kört ibland med bara Lusern och halm. Fick jag välja idag så skulle jag ta det men jag får så ojämn kvalité på halmen, han som har monopol har omkring har inte riktigt förstått att jag vill att hästarna ak äta halm. Men i år så har halmen varit jätte fin.

Ja, vår halm har också varit fin och ätlig i år.

Tillägg: Min har fri tillgång på halm i hagen för att ha ngt att göra o för att hålla värmenn kyligare dagar
#15 Ja, min systers häst har dålig kvalite. Inte urkass men dålig.
Corall, ca 150cm Medelhårtarbete. Väger ca 500kg.
1,5 kg havre 0,5 kg Betfor (+ mkt vatten) Fri tillgång på hösilage och halm. Mineraler, Kiselgur, Rapsolja ca 2-3 dl Müsli. Detta är uppdelat på tre måltider.
#2 tack för tipset med rapsolja! Det borde väl gå med annan olja med? Tänkte på vad jag har i skafferiet nu…
tja vad äter mina? Marquise äter 9 kg hö per dag sen äter han Spillers cool mix 1 kg och så får han en msk vitlökspulver om dagen och betfor.
Nicole äter Spillers unghästfoder 2 kg om dagen, fri tillgång till hö liten slev med betor till kvällsmaten. Jag ger dom inga extra mineraler eftersom det finns färdigt i fodret, förrut hade jag ett himmla pytsande med olika byttor hit o dit…dom är fina i hull och så båda två…

Mitt varmblodssto får ca 8-9 kg hö. 4 dl betfor, 5 dl krosskorn, mineraler, vitlök och B-jäst. Vi springerr för det mesta omkring i skogen men det blir även pass på ridbanan =)

gejsa: vill bara fråga varför du har någonting negativt och säga om precis allting? Det var fel på kornkrosset och här ger folk för lite hö åt hästarna! Så länge du anser att dina hästar får tillräcklit med mat och hö så är det väl bra?
Och nu blir du chockad: Mina hästar äter 1 gång per dag, och då får dom ½ liter vetekli 1/4 liter melass, ½ liter pellets, ½ liter müsli, Piimax, kalk, Racing Mineral, 1 mått olja, vitlök och C-vitamin för hårfällningens skull. Och min isis äter ingenting annat än hö, eftersom hon blir omöjlig att rida annars..
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Ja du, eftersom jag vet vad en häst behöver och mår bäst av så försöker jag hjälpa dom som vill ha hjälp. Men du vill inte ha hjälp det märker jag på ditt sätt av skriva. Så jag orkar inte ens försöka förklara för dig.
Kan bara säga en sak: en häst som får för lite att äta kan också bli jobbig i ridningen. Så det är inte alltid som det behöver vara så att den får för mycket protein. Där kanske du har förklaringen varför du inte kan rida så bra på islänningen. Jag har också en islänning bl a. Han får väldigt mycket att äta och ändå är han inte tjock eller är jobbig nu när vi ska rida in honom. Tänk på det.
okej, men hur förklarar du det, att fast min islänning har fått en fullt uträknad fodergiva (foderstaten räknades ut av någon som jobbade med det) och nu ingenting och ändå bråkar hon? Och jo, övergången, eller minskningen, vad man nu vill kalla det, gíck långsamt.

Förstår inte vad du menar eg. Att foderstaten räknades ut men nu ingenting??? Har du analys på höet?
Jag har en häst som är ett riktigt bra exempel ang fel och rätt foderstat. Innan jag själv lärde mig att förstå innebörden i en foderstat så var han jättejobbig i hantering och ridning. När jag sedan hittade hans behov så blev han fin i både ridning och hantering. Men du vill väl inte veta det för du tror ju inte på mig. Men jag vet att många tror att islänningar dom är så lättfödda dom behöver knappt ingenting. Dom tror tex att det är just proteinet som gör att dom får eksem. Vilket ju är helt fel.
Även en hungrig häst kan bli stökig. Och när den tex inte får sitt tuggbehov tillgodosatt. En häst tuggar ju ofta och mycket. Får den då för lite hö så blir det orolig.
Många i mitt stall får för lite hösilage. "Vårt" hösilage har en TShalt på ca 58-62%, en del balar blöttare, en del torrare.
OM min häst (kbltravare, 158 cm hö, 650 kg) skulle tåla hösilage, vilket han tyvärr inte gör (får diarre och kolik, ej med hö), skulle jag nog ge honom minst 13-14 kg hösilage om dagen. Nu får han 10-11 kg hö av bra kvalitet, Protein 46, Energi 8. Han står på halm, så han har att pyssla med hela natten.
Bättre att ge MKT grovfoder, än MKT kraftfoder, vilket många gör i mitt stall.

Pim:10 kg hö, 600g musli, 2 dl vetekli, 2 dl kornkross, 1 msk vitlök, 0,75 dl mineraler vitafor strong, 1/2 dl olja, 30 ml e-vitamin, 25 ml B-vitamin

#39# Helt rätt! Men du ger ju mycket. Om hösilaget är på 58 i ts-halt och du skulle ge 13 kg av det så blir det ju ca 7,5 kg torrt hö. Jag har också två hästar som inte tål hösilige. Trodde jag iaf. Gick över till torrt hö denna vinter åt dom. Men dom är ändå dåliga. Så min unghäst som är halvblod har fått 17 kg hö. Men det är mycket det. Men då fick han inget annat än hö och han växer ju fortfarande så jag vill inte att han ska gå ner i vikt. Vilket han ju inte har gjort heller. *ler*
Har ju stooor och huungrig häst!
Slutade med att ge honom hösilage för ca 2½ år sedan. Magen har blivit mkt bättre, även om den kan bli dålig ibland.
Tål inte ens minsta lilla tuss hösilage. När han har stått i sjukhage (olycksfågel) och andra hästägare ställt ut sin häst där på kvällen för att mocka och gett hösilage som tidsfördriv, är min häst dålig i magen dan efter. Räcker med de strån "mockhästarna" lämnar efter sig, för att magen ska börja jävlas med honom, blir lös direkt. Så inget hösilage för min pålle, även hullet har minskat sedan jag slutade med hösilaget.
Nu får han ju 1 dl foderjäst, 20 ml B-vitamin (flytande) + 1 mått Bakteriebalans eller 1 mått Probimin varje dag under stallperioden för att hålla magen lugn. Allt enligt min veterinär. Får även B-sprutor då och då, dels för magen, dels för att han är gammal och tar låång tid på sig att fälla av vinterrocken. Börjar redan vid jul och håller på till midsommar ca.

Så du ger probimin och mag- tarm balans hela vintern? Är din häst också bra vid bete? Det är nämligen båda mina också. Är b-spruta bra mot magen??? Kan du avmaska? Tror nämligen att dom inte tål avmaskningen eg.
Japp. Han får "magpulver" hela hösten, vintern och våren. Bakteriebalans eller Probimin, beror på vad jag har hemma. Inga magproblem på betet, det är så fort han blir installad det kommer. B-vitaminspruta är bra för magen (och pälsfällningen/sättning). Han får en varje gång min vet är på besök, ca var 2-3 månad, beroende hur mage och leder mår, ibland oftare, ibland mer sällan. Får då 40 ml im.
Avmaskar honom 1gg innan betet, 1 gg på betet (beror på medel) och när han kommer hem från betet. Tål det bra.
Kör Ivomec ( eller annat medel i den familjen) 2 år, sen Baniminth 2år (eller annat medel i den familjen).
Vill ej avmaska för mkt, risk för restenst.
Min fiser och prutar MKT, även när magen är lugn. Gör dina det?

Ja, det låter precis som min fjording gör. Inte unhästen. Det är mest på natten när dom ligger och fiser blött som dom blir blöta på skinkan ner. Jag har prövat så mycket så jag blir inte klok på mina hästar. Har hört fler och fler som har samma fel. Kan det vara hösilaget tro iaf? Fast dom borde ju ha blivit bra tycker jag eftersom dom inte har fått det alls i vinter. Men det är det enda jag kan komma på. Är ju noga med regelbundna mattider osv.
Men det kanske är så för mina hästar också. Att dom måste äta magpulver hela vintern jämt. Det kommer att bli dyrt. Har ju lagt ut ca 1000-2000 kr extra varje månad denna vinter för olika preparat. Köpte bla colicuren som kostar 1600 kr. Hjälpte ca 9 dagar sedan kom det tillbaka. Har prövat dyra örter osv. osv.
va knepigt med era magåkommor… vad säger veterinären då? Kan de ha fått ngn konstig "svampsjukdom" eller annat? Jag vet att människor kan få det vilket resulterar i lös och gasig mage …mm.. Kanske ngt i hösilage/ensilage som kan slå ut den sunda floran i tarmen så att denna är irritabel och inte kan ta upp så mkt vatten som den ska.. Fast jag har ingen aning då jag är så dålig på sånt…

Visst är det jobbigt. Veterinärerna säger att det har blivit vanligare och vanligare med detta nu. Har ju varit i kontakt med Strömsholm också. Men jag åker nog dit i höst med båda om det fortsätter nästa höst. Jag kan ju inte sälja någon häst som är dålig heller.
Har ju två långa trådar på buke om detta. Ang lös i magen. Där kan du läsa om du vill wanilj.
# 47 om du har lust och vill berätta så skulle du kanske kunna berätta för mig hur jag skall lägga upp min foderstat till isisen så att hon skulle må bra. Den som gjorde mina foderstater för en tid sedan var nog kunnig inom ämnet, men jag är inte säker på att mina hästar får det de behöv i närings och vitaminväg. Särskilt mitt russ som redan är 16 år så skulle det kunna vara skäl att börja laga en foderstat som passar hennes ålder oxo ..

#48# Har du analys på höet? Hur mycket ger du varje dag? Hur ofta? Vad för mineraler? Något annat?
Alltså, det är inte så ofta man analyserar höet i Finland. Bara ensilaget och hösilaget. Jag har alldeles vanligt hö på små balar och om vi börjar med russet, så får hon en halv bal hö per dag på kvällen (är inte säker på vad dom väger :S), och sedan äter hon en halv till 1 liter kli, beror på arbete, 1/4 liter melass, ½ liter naturmüsli (det hjälper mot kvickdraget), 1/2 liter Racing Pony (vanliga pellets med mindre proteinhalt), Racing Mineral (mineralkross som innehåller det mesta av mineralerna), Piimax, kalk, 1 mått vitlökspulver, 1 mått rypsolja för pälsglans och smakens skull, C-vitamin för pälsfällning nu på vintern..

Men om du inte har analys på höet så kan jag inte hjälpa dig. Jag kan inte gissa mig till protein och mj värden. Det är ju A och O att man vet värdena. Det är det viktigaste i allt.
En sommar kan ju värdena vara jättehöga en annan jättelåga. Man ska dela smrp med mj när man vet värdena. Då ser man om/vad hästen behöver i tillskott. Man kan inte se om höet är bra eller inte. Bara om det är dammigt eller inte. Jag är ledsen.
okej. Men jag kan inte rå för att vi inte har analys på vårt hö. Vi köper det av en bonde som odlar det för sina fårs skull, och vi vet inget annat än att det inte är mögligt och det dammar inte heller. Tidigare som vi hade ensilage så analyserade vi det alltid, men det gör vi inte nu när vi har vanligt hö på balar.
Så du menar att du inte kan hjälpa mej? Dom som räknade ut foderstatet tidigare skulle inte heller ha någon höanalys..

Nej, jag kan ju inte gissa vad värdena är i ditt hö. Du måste ju förstå mig också. Det är ju inte för att vara elak eller så. Man kan ju inte räkna utan att veta vad värdena är i ditt hö.
Det är lite svårt att förklara också när man inte har några värden i höet. Men försöker med ett ex: hö 42 smrp och mj 7 är en kvot på 6 precis. Bra för hästar som står och inte rids. Då måste man lägga till lite med mer smrp för att tex bygga muskler. Om du ger tex 6 kg hö av detta blir det 252 smrp och 42 mj. En isläning kanske behöver 50 eller 55 mj och 345 smrp. En kvot på 6,3- 66,9.
Så redan här behöver du lägga till något som ger både smrp och mj. Det räcker alltså inte bara med hö.
Om du har ett hö med ännu sämre värden i så måste du ju lägga till ännu mer annat för att höja värdet. Förstår du mig? När jag sedan inte vet värdena i höet så kan jag inte säga vad du behöver ge din häst. Men jag gissar på att islänningen kanske får för låga värden i foderstaten. Det kan vara så att det är därför som han är stökig. Inte säkert men det kan vara så. Jag kan jättegärna hjälpa dig till hösten när du har köpt in ditt hö om du analyserar det. Nu är det ju inte så stor idé eftersom det snart är bete och sommargräs att äta. Du får väl se om hästen blir lugnare av gräset för det är ju höga värden i.
# Min maghäst fiser bara luftfisar,inget blött.
Har provat det mesta, både medicin och fodertillskott.
Det som funkar bäst på honom är det han får nu:
Mkt fibrer = HÖ+ Lusern. Skulle helst vilja ge honom fri tillgång, men det funkar ej i mitt stall. Får nu 10-11kg hö + ½ L Edel Lusern, mkt halm i boxen att tugga på. Får mer hö när det är kallare, -10 eller mer.
Inget hösilage.
Mkt betfor, får 13 dl/dag torrvikt.
Inget pellets, tål bara Edel Lusern och Kraft Miner Blå pellets.
Inget vetekli, inget vitlök, inga grusmineraler.
Hestekraft och helhavre
1 dl Foderjäst, 20 ml B-vitamin flytande, 1 mått Bakteriebalans eller 1 mått Probimin, ½ dl kokta Linfrön
Får Biotin, Kiselgur, Flexijoint,Tokosel.
Blötta betforn,havre mm med varmvatten, ej kallvatten.
På sommarbetet får han bara en skvätt betfor, havre, Hestekraft för att blanda i biotin, kiselgur,flexijoint och Miner Blå.
Så fort jag ser att hans mage jävlas med honom (diarre och magknip), får han en dubbel dos magpulver coh b-vitaminer. När den är som allra värst - b-vitaminspruta av min veterinär. Det brukar lugna ner den.
Får även dubbeldos av magpulvret med medicinering, typ Butta eller Pronaxen.
Vara noggrann med långsamt byte av foder, främst hö. När jag får hem nytt hö, byter jag läänge, även om det kommer från samma bonde och åker. Helst under 1 månad, men ibland räcker det med 14dagar.
Joo, det är klart att jag förstår dig . Man kan ju inte heller gissa sig fram om man inte har exakta källor. Men jag kan nog med ganska stor säkerhet säga, att mitt hö är av sämsta kvalitet, utan att det blir dåligt. På gränsen om du förstår? …
Just nu när jag bara rider sparsamt ca 4 ggr i veckan så får min häst sammanlagt. 12kg hö. 1 kg havre, mineraler, betfor och B-vitamin nu när det är fällning.

Men om du vet att ditt hö är av dålig kvalitet, varför byter du inte hö? Analyserar dom inte vanligt torrt hö alls i Finland? Kan ju vara så att din häst blir bättre om du ger mer av tex lusern då om höet har dåliga värden. För lusen går som hö när man ska höja värdena. Dom blir inte knäppa av det heller, alltså om dom får för mycket smrp och mj pga lusernet.
Vi betalar inget för höet vi får och han som ger det till oss säljer det även till den lokala hästsportaffären för vidare försäljning. Därför väljer vi att använda det här höet, på grund av att det är jag själv som betlar för mina hästar, och jag har inga andra inkomster förutom mitt barnbidrag , så man kan nästan räkna ut att det blir kärvt .