Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1172 ggr
Ninisen90
0

Hur gör ni i stormvädret ?

Låter ni hästarna gå ute som vanligt eller tar ni in tidigare ? Här på västkusten så är det klass 3 varning ! Och våra hästar i stallet kommer in vid 4 tiden, vi vågar inte riskera något då större delen av deras hage är skog, vill inte att de ska få ett träd på sig eller att något träd välter på staketet så de rymmer. Så vi tar de säkra före de osäkra. Hästarna har inget emot de då ingen av dom gillar regn och blåst.

examynia
0

våra går nog ute tror jag.. bor i kalmar län så de skulle inte bli så farligt här.. annars har jag inget emot att dom får gå in tidigare om de är riktigt oväder..

Caroline L
2

Hade också tagit det säkra före det osäkra här. Det kan komma flygande föremål osv. Bor också på västkusten o dom varnar för att gå ut, vissa affärer stänger o alla tåg/pendlar gör. Får inte ens jobba inatt för chefen..

Lorita
1

jag har lösdrifts hästar och får, jag har tagit in alla i stallet i natt för säkerhets skull. Dom står lite trångt då jag enbart använder sjukboxar men bättre det än att dom blåser bort.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CelsiusT
0

Jag hade ju gärna sett att mina hästar hade fått vara ute som vanligt eller bara kommit in liite tidigare. Det har ju blåst en hel del och regnat också, men jag tycker inte det har blåst så fruktansvärt mycket mer än vad det kan göra ibland annars. Har även hållit koll på vattennivån i området eftersom vi brukar ha problem med översvämningar så fort det blåser lite, men det har legat tryggt på låg nivå, så jag har inte känt mig särskilt orolig. Hade jag haft ansvaret för hästarna så hade dom nog fått varit ute som vanligt. Men nu är inte fallet så och dom kom in någon gång på eftermiddagen (antar jag), när vet jag inte riktigt. Vet bara att vid 17-tiden när jag kom till stallet så stod dom inne i omockade boxar - utan att jag fått info om det.

Visserligen var det utfärdat en klass 3 varning här på kusten. Men den är redan helt avfärdad just i mitt område och norrut och ingen varning kvarstår. Har inte hållit koll på vad som gällt exakt för min ort under dagen, men varningen har ju gällt hela södra sveriges kust.

Sedan var väl det här med klass 3 varning felberäknat? Läst något om att dom beräknat orkanbyar, men att det sedan framkommit att det var felberäkningar. Att det egentligen skulle varit klass 2 eller tom bara klass 1 varning.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Spiritinthesky
0

Klass 3 här i Småland. 6 hästar inne och 6 ute, som vanligt alltså! Hade vinden kommit från ett annat håll hade jag tagit in allihopa, men nu blåser det bakifrån och det var vindstilla i huset. Vågar dock inte lämna de ensamma utan jag har uppesittarnatt :) är ute 2 ggr i timmen hos utehästarna och ligger sedan i stallet. Lustigt nog har inne hästarna varit betydligt stirrigare än ute hästarna… Nu har det mojnat och jag har det lugnt här ute i mörkret (strömlöst..) men var med om en otäck sak innan. Var i ena lösdriftshagen och försökte locka in de 3 pållarna med ensilage och godis, de tvärvägrade, så till slut gav jag upp och vandrade vidare de 10 m till nästa hage. Pang sa det och ett träd föll över lösdriften i hage nr 1. Vidst har vi de häftigaste djuren i hela världen? Helt säker på att de kände det på sig.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Spiritinthesky
0

#4 här har vi haft 38 m/sek :/

Isa Aronsson

www.stallequino.se

CelsiusT
0

#6 Hua, ja då är det ju passande med klass3. Vet inte vilka siffror vi haft här, har ingen mätning på det. Men dom stunder jag varit ute så har det gissningsvis legat runt 10m/s, kanske uppemot 15m/s stundvis (baserat på tidigare erfarenheter av m/s-värden och standard-beskrivningar av dessa). Dvs tungt att gå mot vinden, men inte så att det varit svårt att gå upprätt eller att träd har fallit. Det som varit lite jobbigt är att det stundvis varit kav lugnt och plötsligt drar det i och blåser upp för att sedan mojna igen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

zagros
0

Våra går i lösdrift stall med lä i väst norr och söder

mvh,

http://hastohem.se

http://bynia.se
Boxskyltar & Träskyltar

Chestnut
0

#5 Tur att hästar är smarta/synska ibland!

Här uppe har det varit kolugnt. Vi hade någon varning över oss också men det har knappt blåst. Plockade dock in hästarna som sover i stallet lite tidigare pga regnet (gamla fröken hatar när det regnar och det öste ner). Hästarna på lösdriften stod och käkade hö ute precis som vanligt och det var inga problem att rida sent på kvällen.

Med vänliga hälsningar
Chess