Kappmuskeln.
Igår när jag kom till stallet hade jag fixat i ordning hästen och skulle börja sadla, men märkte att hon reagerade ganska starkt med att börja småsparka å rygga. Tänkte först bara Jaha och varför det här betendet, hon har ju aldri jort så här förut. så ja tröck lite på sadeln ner mot ryggen och märkte verkligen att hon hade ont, så jag tog av den och började känna på hela ryggen vad det var som va felet, och märkte då att hon hade ont i kappmuskeln, och började massera och gick en promenad med henne och när vi kom hem så pysslade jag med henne lite extra.
Någon som har varit med om det här förut och/eller vet vad man ska göra? 
vart sitter den musklen?
Här är en bild på vart Kappmuskeln sitter (:

För smal bom på sadeln??
#3 Jaa, vi har det på sadeln, vi ska köpa en ny. Men vad ska man göra när dom har ont i muskeln?

Låt bli att använda sadeln till att börja med. Linementera och massera. Tömköra kanske?

inte liniment på rygg! kan bli otäcka grejjer av de…..

Antagligen en får trång sadel. Lycka till.

#6 varför inte..?

#8 när du lägger sadel där sen eller något annat och det kanske är liniment kvar på hästen, blir det friktion och då värms linimentet upp och kan bränna…. så rekommenderas absolut inte
#9 Usch..Det där lät lite läskigt :S

#10 sånt man inte alltid tänker på, men kan bli hemska skador av det. Min ET säger "inte liniment högre upp än till knäna".
#11# Jag har aldrig provat liniment men har funderat på att prova det till Foxens ben..

#9 Det handlar ju om noggranhet, är man noggran o tvättar av hästen allt efter konvalicensen när den ska börja arbetas igen så är de ju ingen fara.

#13 finns annat att massera ryggen med än just liniment. Skulle aldrig chansa då det är svårt att se om liniment finns kvar eller inte….
Idag när jag kom till stallet och tog ut henne och kände på henne hade hon inte alls lika ont som igår, idag var det knappt märkbart alls, så massagen hade hjälpt och vi ska fortsätta med massagen och gå promenader tills hon är helt återställd. Och vi ska snart ta dit en sadelmakare så att hon får rätt storlek på sadeln och vi slipper framtida problem pga den. 

malin baryard använder arnikaliniment på ryggen av vad jag har hört, :/
jag använder arnika gele.. den e bra och har blivit tipsad från proffsen.
Och jag har då aldrig märkt ngt efter träningspassen o så!
det finns ju olika linement med, vissa värmer inte alls, dom lär nog inte va nåt farligare att smörja på enn showshine under sadeln gissar jag, medan dom som värmer kan nog fort brinna. Dom skal man ju inte lägga på under lindor heller vad jag läst
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.