Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 1501 ggr
Faxlin
0

Betäckning

Har en liten fundering till er alla som håller på med avel.
Om man har ett dräktigt sto, som föder en frisk kabrat. När är då stoet moget för att betäckas på nytt?
Ska de vila ett år? Eller är det något annan tidsgräns som gäller?
Hoppas ni kan hjälpa en liten vilsen här. Som har fått ett erbjudande som är svårt att motstå. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Cattis
0

Du kan betäcka på fölbrunsten igen som tidigast, om allt gått bra och stoet verkar orka med. Det rekommenderas inte alltid, då stoet behöver denna brunst att rena sig efter dräktigheten/fölningen.

Sedan på nästa brunst, 30 dygn efter fölning, så kan du absolut betäcka - givetvis under förutsättning att fölningen var komplikationsfri.

Vi betäcker våra ston generellt på 30 dagarsbrunsten. Är det så at tvi har ston som fölar sent och vill få kommande årets föl tidigare, då kan vi ibland betäcka på fölbrunsten. Men som sagt, det är ju ganska viktigt att ha koll på att stoet renat sig ordentligt efter fölningen först.

Vad har du fått för skojigt erbjudande?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Faxlin
0

Jag har ju ett sto som ska föla nu i månadsskiftet juni/juli. Det fölet ska gå till stoets ägare, så blir stoet sedan mitt eget. Nu har jag fått erbjudande om att ta hem den hingst som är pappa till det föl hon nu väntar, för att han ska få vila upp sig efter att ha blivit illa omskött hos en fodervärd. Han skulle då bo hos mig i ca ett halvår, och jag skulle i sådana fall få betäcka stoet gratis med denna hingst. Detta är ju också ypperligt eftersom det är samma ägare på sto och hingst vid det tillfället. Så då kan jag ta över ett betäckt sto.
Detta kräver att jag bygger en ny hage åt honom visserligen, då han inte kan gå med mina damer.
Men det är frestande, väldigt frestande.

Men samtidigt så söker jag med ljus och lykta en frisk och snäll shettis från seriös säljare denna gång, ingen som säljer vanvårdade hästar. Så vi får se, jag funderar i alla fall över det för tillfället så jag blir gråhårig på kuppen;-)

Audiatur et altera pars

kacka
0

Jag föredrar att stona har ett viloår där de rids/körs/utbildas.

Faxlin
0

Okej, nu har jag två åsikter i det hela.
Någon fler som kan hjälpa mig med sina åsikter om vad man bör göra. Hur skulle ni gjort? Skulle ni plockat hem hingsten och sedan betäckt igen i sommar?

Audiatur et altera pars

Kiara
0

Jag hade betäckt på första brunsten igen, hon har ju fölat så sent. Ett sto som behöver vila går ofta gall men se till att alla avgifter är betalda för hingsten före betäckning så du får stam på fölet. Hur det nu är med varmblod (det var ett varmblod?) Jag hade låtit dom gå tillsammans och sköta det hela själva brukar bli bäst så. Lite svårt att beräkna exakt fölnings datum men det är ju ändå plus minus 3 veckor.

Faxlin
0

Japp, alla avgifter är betalda för honom, så där är inget problem.
Det krävs tydligen också att det ska vara samma ägare på hingsten och stot, och det är ju inte heller några problem i det här fallet, då jag inte kommer ta över stoet förns efter hon har blivit betäckt. Så det innebär att jag får en stam på det och jag kan således välja att starta upp henne eller honom på banan sedan. Om det nu skulle vara en lämplig häst för den saken.

Audiatur et altera pars

Kiara
0

Du är dum om du inte tutar och körHemlistveka inte betäckFlört

Faxlin
0

Hmm, men hur förklarar man för gubben att det helt plötsligt måste byggas en hage åt honom då?
Har du några bra tips att ge mig när det gäller det också? hihi

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Tycker att du ska vänta. Det är mycket jobb med unghästar. Och köra in häst och starta på trav är det inte så många som gör. Även om många drömmer om det. Det är sällan man kommer ända fram. Kostar mycket gör det också innan man hamnar där.

Är det en ridhäst du ska ha så köp en unghäst som redan är född i stället.

Har du inte fått något napp om shettis än?

Kiara
0

Den häst som är lättast av mina det är min hingst, jag har haft hingst en resa förut och han var nästan inga problem. Mer än att om jag inte kom och hälsade på honom nog fort när jag kom från jobbet så blundade han (man känner inte elen då) och sprang igenom staketet för att komma fram till mig och bli klappad.

Jag kör nu med dubbla staket för säkerhets skull och för att hålla grannarna lugna (dom är större problem än hingsten). Sen finns det nog ingen som är så stolt över att vi har hingst på gården som min man, så att banka i några stolpar är inga problem, om det nu inte vore så att jag ser det som istället för gymkort och vill göra det själv.

Jag tycker du ska ta denna möjlighet den kommer inte tillbaka och tänk dig själv att sitta på hemmet och ångra sig…………………….ta det eller jag blir besviken på dig.

Faxlin
0

Nej gejsan jag har inte hittat någon shettis än. Inte som jag känner är seriösa i alla fall. Vill faktiskt inte få hem en vanvårdad krake igen. Även om jag med det inte önskar Beautys sista tid hos mig ogjord. Hon lärde oss massor den tösen, om mod, vänlighet och möjligheten till ett förlåtande mot en hel mänsklighet som behandlat henne illa.

Men letandet går vidare. ;-)

Kiara, ja, jag är onekligen intresserad. Ruggigt intresserad. Får se vad gubben tycker om det hela bra. ;-)

Audiatur et altera pars

lisette
0

problemet är om man ska ha en travare att du inte själv får träna hästen utan b-licens, om man vill ha den till start då vill säga.

sedan vet jag inte alls vad det är för stam på din häst åsa, men är det ingen höjdar stam lär du inte få speciellt mycket för hästan om du ska sälja den som föl/åring! tänk på det oxå.

Faxlin
0

Fast jag har redan en som vill träna den när den dagen kommer.
Stammen på den kan du läsa om du kollar på ATGs sida under föräldrarnas namn:
Nougat Gay
SON OF KLEVA

Och sedan finns ju alltid risken att jag blir förälskad och har den kvar och ser till att han/hon blir utbildad inom ridning i stället;-)

Audiatur et altera pars

lisette
0

*flinar* ja det är ju sant åsa. men om du redan har det fixat -- what's the problem? det är ju bara att starta en hästbordell då!

Faxlin
0

Fast jag har ju det inte fixat. Saknas ju en samarbets villig gubbe här hemma;-)

*suckar* Jag är lite klyven ju. Vill och samtidigt lite skrämd över tanken.

Audiatur et altera pars