Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2786 ggr
examynia
0

bockhov.. innebär?

kollar lite hästar å en jag är intresserad av hade såkallad bockhov..

är de något att bry sig om? vad innebär de egentligen.. sökte lite snabbt på nätet men förstod inte riktigt vad de innebar.

behöver häst som kan bära tyngre ryttare. är de dumt att köpa en häst med bockhov då?

nån som har erfarenhet av de?

magkänslan säger att är de något "fel" på hästen ska jag inte köpa.. men frågan är om de är något "fel" på den för att den har detta?

Gronstedt
0

Vad jag förstått är det när böjsenan är onormalt kort, så att hästen går på hovens framkant i stället för på undersidan. I så fall kan det gå att rätta till med bra hovvård och stretching.

Men jag skulle säga att man ska undvika att köpa en häst med kända problem, man brukar få nog med alla de okända som ändå dyker upp.

Lorita
0

Den hästen skulle jag inte köpa, hovar och ben är för viktiga för en hållbar häst för det.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Spiritinthesky
1

Dn bockhov är en deffekt, såklart, men det behöver inte vara ett problem. Dock skulle jag aldrig kalla en häst med bockhov viktbärande. Det går att hålla bockhoven under kontroll genom hovvård, men man ska aldrig sträva efter att få bort en bockhov då hästen är byggd på det sättet av en anledning.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

examynia
0

#3 okej tack ska du ha=) inte värt att chansa då,, vill ju itne att den ska fara illa=)