För lite filmer!
Jag tycker att det är för lite filmer på iFokus! Man sitter här framför skärmen och försöker räkna ut hur personen som skriver är i verkliga livet. Bilder är ett bra, men filmer är bäst!
Hade varit superkul om alla ville lägga ut film på när du rider/arbetar med din häst.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mina filmer brukar inte vilja funka men försöker iaf. och håller med dig!
Jag håller absolut med, mer filmer! Dock så finns det nog en ganska logisk anledning till varför folk inte vill göra det… 🤫
Jag håller med om att det vore bra med fler filmer, givetvis inget måste men ibland är det lättare att se problemet då! I våras någon gång hade jag problem med min häst när vi var på promenader, hade jag låtit någon filma detta kanske man hade fått en bättre bild och kanske kunnat ge bättre tips.
#2 Vad tänker du på? Lite nyfiken ^^ varför vill man inte? :)
#4 Tror man inte vill lägga upp bilder för att hästmänniskor älskar att klanka ner på andra, snacka skit och skriva saker som får en själv att framstå som jätteduktig och andra mindre.. duktiga, det är min känsla och erfarenhet iaf!
Lägger upp en till film som är från igår, jag och Nicke har inte tävlat 110 sen i November och gjorde en dålig runda i en meter (klassen innan) med undertempo och ett stopp. Gick in i 110klassen och tyckte det var lite högt men bestämde mig för att sätta ett bra tempo och inte fippla med distanserna. Utan bara tänka fram efter varje landning, är väldigt nöjd med rundan får jag väl lov att säga :)
Tar gärna emot kommentarer :)
Som #5 säger. Jag har lagt upp flertalet filmer på mig själv och fått sjukt mycket skit från andra som i sin tur aldrig lagt upp något och bett om kritik själva. Det är lätt att smutskasta vem som helst när man sitter säker bakom en datorskärm liksom..
Jag vet inte hur man lägger upp filmer.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#5 jaha då är jag med! #6 men fy vad tråkigt!! Blir så trött på alla som hela tiden ska vara bättre.. I stallet där jag rider är det två äldre kvinnor som alltid ska klaga på mig.. :( tror dock det handlar om att ridskolläraren berömmer mig och min syster väldigt mycket då vi kommit in väldigt sent i en grupp som ridit sen de va typ 6-7 år gamla :) deras döttrar rider i min grupp.. Tanterna försöker typ få oss att göra fel så att vår lärare rättar oss.. På dressyren kan de typ stå på läktarn och typ: BYT SITTBEN! Fast jag har rätt! Och klagat på att jag håller händerna konstigt? Fast att läraren berömde mig för 5 minuter sedan för att jag höll så fint i hästens mun… Trött man blir på sånt! Vissa hästmänniskor förstår jag mig inte på, eller ganska många faktiskt, de är så otrevliga! Hälsar inte tillbaka när man hälsar glatt väl framme i stallet..
"#6 av MajaWrangstadh " I dom filmer som jag sett att du har lagt upp så har du BETT om kommentar och fått det, varför är du förvånad över att alla inte tycker som du? Vill du inte ha kommentar så skriv inte att du vill ha det då!
"#5 av Offbeat " Är det inte att ha kul med häst som är grunden till våran ridningen och inte göra allt så allvarligt ?;-)
Det flög mycket bommar men ni såg ut att ha roligt i alla fall.;-)
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#9 Självklart har jag gjort det! Dock så är det skillnad på konstruktiv kritik och rena påhopp. "Oj, vill du verkligen ha kommentarer på det där?" är inte konstruktiv kritik, för att ge ett exempel. :)
#9 Förstår inte vad du syftar på med din fråga?
Jo jag tycker det var en bom för mycket, fyran var mitt fel eftersom jag bara fortsatte fram där det var 20 m, alltså egentligen lite tillbaka på fem språng, men eftersom han stått emot så i första klassen så bara fortsatte jag i framåtbjudningen hehe, sjuan tycker jag dock han kunde bjudit till på och tagit i lite mer då han låg schysst :)
"#10 av MajaWrangstadh " Man kan ta allt vad folk skriver på prexis vilket sätt som helst. Den kommentaren du nämner var verkligen för din skull och eftersom du den gången ändå ville ha kommentar så fick du det. Så kom inte och klaga över kommentarerna när du utryckligen skriver att du vill ha kommentarer.
"#11 av Offbeat " Tänkte mest på det där med att varför räkna galopsprång och sånt för att göra det krångligt, rid på och så löser det sig verkar ju fungera rätt bra det ochså.;-)
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#12 "För min skull"? Den kommentaren var rent ut sagt nedvärderande och det var INTE det jag bad om, utan konstruktiv kritik. Det är väl ganska uppenbart att jag reagerar över sådant?
"#13 av MajaWrangstadh " Du bad om "kommentarer" INTE "konstruktiv kritik". Om du hade svarat nekande på frågan, så hade du inte fått någon kommentar från mig i alla fall, men du ville TROTS frågan ha kommentar, och det fick du.
All kritik är "konstruktivt" oavsett hur den skrivs/sägs, under förutsättning att mottagaren är mogen att ta till sig den.
Lycka till
#14 Ok, du har rätt, jag bad om "tips och kommentarer". I mitt tycke tillåter det ändå inte nedlåtande kommentarer bara för att du inte känner mig och sitter säker bakom datorskärmen.
Om jag hade frågat dig samma sak IRL efter att du sett mig rida på riktigt, hade du sagt samma sak då?
Och nej, kritik och konstruktiv kritik är inte samma sak. http://oregonstate.edu/instruct/comm440-540/criticism.htm
"#15 av MajaWrangstadh " Jag råkar var den typen som gör vad jag säger så du hade fått samma svar ansikte mot ansikte om du hade velat ha kommentarer.
Alla kommentarer är vad mottagaren gör dom till och hur mogen mottagaren var för just den kommentaren, oavsett vad kommentaren innehåller. Då blir alla kommentarer konstruktiv och lär mottagaren något. Så om man inte känner sig mogen för alla typer av kommentarer så be inte om att bli kommenterad.
Lycka till
#16 Då är det ingen idé för oss att fortsätta diskutera, för om du hade gett mig en sådan nedlåtande och rent ut sagt elak kommentar även ansikte mot ansikte så verkar inte du vara en trevlig och liberal person och jag värderar inte sådana människors åsikter.
Tack för mig! :)
"#17 av MajaWrangstadh " Du kan tyda det jag skriver till vad du vill, det är din ensak, inte min.
Här är en film där jag tränar min 7-åriga häst lite :) Det är första gången han ser en boll! Jag tar gärna emot kommentarer och åsikter :)
Kan tillägga redan nu att jag tidigare fått frågor om hans "nickningar" i videon. Nej, det har inget med smärta att göra, och det är inget jag skulle vilja kalla en dålig vana eller oönskat beteende heller. Han gör så när han är glad/lekfull :)
(Haha, hela paddocken är full av äpplen som han tidigare fick äta från, självkontroll delux!)
Har redan lagt upp denna film på Natural Horsemanship iFokus, men när du nu ber så snällt kan jag väll lägga upp den här också :P
Filmen sammanfattar vad jag och min första häst Pilgrim har gjort under vårt första år tillsammans.
#20 vilken underbar film!
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#21 Tack! :D
Här en film på vår lilla hingst när han ska försöka fatta galopp. Han är inte riden så många gånger. Däremot är han mycket körd. Han är 9 år på filmen.
Lite lydnadsträning med samma hingst. (PS. Han är lite okoncentrerad eftersom våra ston går i hagen som går längs vägen. och som man ser lite av .)
#20 WOW! Vet inte om det var musiken, känslan ni förmedlade, er fina kontakt eller vad det var men har suttit och störtlipat till din film! Verkligen en helt underbar film, tack!
Här är problemet för mig att jag oftast rider ensam när jag väl hoppar upp. Hade varit väldigt intressant att filma lite mer, har bara en från 2012 när min dåvarande treåring och jag skrittade för första gången i paddocken.
Med vänliga hälsningar
Chess
#25 Tack så jättemycket för din fina kommentar, jag blev jätteglad när jag läste den! :D
Jag tycker att det är så otroligt värdefullt att filma när man tränar med sin häst, det är jättebra att kunna titta på efteråt för att se vad man kan förbättra och det är också kul att titta på gamla filmer och se hur långt man har kommit sedan dess.
Jag tränar också nästan alltid ensam men jag löser det genom att sätta kameran på en stängselstolpe, stol eller vad som helst och filmar därifrån. Nackdelen med det är att man ibland hamnar ur bild beroende på hur man riktar kameran och det blir ganska svårt att filma om man ska rida ut eller så (jag har dock filmat från hästryggen några gånger när jag rider ut), men det är i alla fall bättre än ingenting. Så låt det inte hindra dig från att filma bara för att du är ensam, det går att lösa :)
Bästa rundan på väldigt länge! Framåtbjudning och framåttänk, tar tacksamt emot kommentarer! :)