Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthästjuridik
Läst 1156 ggr
majaliten
0

kontrakt ?

Hej det är så att en av min hästar ska får medryttare och jag tänker då skriva kontrakt med 1-2 månaders uppsägnings tid . Eftersom jag är väldigt upptagen med mina andra hästar och behöver tid för att hitta en ny ansvarsfull medryttare om nuvarande skulle vilja avsluta.  Jag kan inte sälja han för att han är så speciell och skulle inte få det bra hos någon annan en oss. Och dels ligger massa annonser på hästar ute på marknaden som inte säljs och vem vet vem man kommer till.

Så skulle behöva tips på vad man bör ha med och har någon en bra fil att bifoga på medryttar kontrakt kanske snälla ?

Anibaz
2

Om du är så pass upptagen med dina andra hästar så är det väl möjligt att han skulle få det jättebra hos någon annan som har tid för honom?

majaliten
1

Hästen blir borstad och ompysslad men jag behöver endast rid hjälp av någon som är duktig- Hästen kan inte stå still . Och sen var inte frågan om hästen ska säljas eller inte svaret är nej de kommer aldrig att säljas hästen har tidigare vart miss förstod och jag känner hästen bättre en någon annan och vet vad som är bäst för den. Tycker bara synd om att den inte kan bli kvalitets riden som förr . Stall pyssel sköter jag behöver rid hjälp .

har någon tips på bra kontrakt och vad man bör ha med ?

Caf_Roy
0

Hör i ridsportsaffären om de har några färdiga att sälja som ni kan stryka och lägga till i efter behov. Men det är bra att ha något att utgå ifrån.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Uss
0

Ett medryttaravtal tycker jag ska svara på frågor om

VAD medryttaren får göra och vad den ska göra

Om det finns några begränsningar i NÄR medryttaren får/ska göra det

Om det finns några bestämmelser ang. HUR medryttaren ska göra det

Avtalet ska också reglera ev. ersättning; hur mycket, kan medryttaren utföra andra sysslor som "avräknas" från ersättningen, ska medryttaren betala per gång eller per månad och får hen tillbaka pengarna om hen inte rider någon gång? Om hästen blir sjuk?

Sedan tycker jag man ska fundera över ansvarsfördelning; om hästen eller medryttaren skadar sig, om utrustning m.m. går sönder och det beror på normalt slitage eller på felaktig hantering/vårdslöshet.

Visst är det bra med en uppsägningstid, men min erfarenhet säger mig att en medryttare som inte kan/vill fortsätta inte kommer att vara den bästa ryttaren sedan hen väl bestämt sig för att sluta och kanske kan det vara hästägaren som vill att avtalet ska upphöra för att häst och medryttare inte klickar - gäller samma uppsägningstid då? Om det är väldigt viktigt för dig att medryttaren inte bara slutar att komma en dag så måste det finnas en kopplad sanktion - annars är risken att medryttaren bara struntar i det större; du kan ju inte gärna hämta medryttaren med polisen…

Ja, det låter krångligt men det här är juristen i mig som talar ;D Tänk bara igenom vad som är viktigt för er och var noga med att ni båda är på det klara med vad som gäller!