Fodervärdsavtal
Är det här ett bra avtal att använda sig av? http://www.lrf.se/PageFiles/133152/03%20Foderv%C3%A4rdsavtal.pdf
Är det något mer man ska tänka på?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag tycker det ser bra ut. Väldigt tydligt och bra men såg ingenting om hästens utrustning vad som fodervärden får med, vad som händer om något går sönder, vad som händer om fodervärden köper ny utrustning till hästen? I vilket skick allt ska återlämnas osv. Det är bra att dokumentera allt som man skickar med så det inte blir en tvist och man inte får tillbaka allt och man omöjligt kan bevisa att det var dina.
Okej, ja nu ska ju iof hästen stå kvar i stallet, så det är ju inget som skickas med eller så, utan fodervärden får ju lov att använda allt som jag har (jag har ju två hästar och den ena hästen ska en bekant ha som sin nu över vintern). Och fodervärden har redan haft hästen i typ två månader. Men så kom vi på att det kan ju vara smart att skriva ett kontrakt om ifall något händer. Så man vet vad som gäller och har det på papper (vi har ju pratat om allt så vi vet ju var vi står, men inte fel att ha det på papper). Så man slipper sura miner och att bli ovänner. Men kan ju absolut vara bra att skriva vad som händer om något går sönder.
Hur gör man med det? Till den hästen har jag ju väldigt gammal och sliten utrustning. Inget dyrt och inget märkvärdigt på något sätt. Och det kan ju mkt väl hända att det går sönder av sig självt. Men det är klart, om fodervärden har sönder något av vårdslöshet eller oförsiktighet så är det ju en annan sak. Men kan ju vara svårt att veta om det är slitage eller oförsiktighet. Gissar att jag får stå mitt kast om något händer med utrustningen?
Tänker på en sak till. Den här fodervärden har även en medryttare, dom har gått via mig och det är helt okej. Men jag undrar, vad händer om medryttaren orsakar skada på hästen. Tex om det händer något när medryttaren rider. Eller om det händer något när medryttaren transporterar hästen till träningar eller gör något med hästen. För när fodervärden och jag skriver på avtal så har ju vi avtal oss emellan, men inte med medryttaren. Och jag och fodervärden (FV) har bestämt att om hästen skadas undertiden som FV har hästen så är det FV som står för kostnaderna. Om hästen skadas när jag har hästen (jag lånar ibland hästen) så är det jag som står för kostnaderna. Och om hästen skadas i hagen eller på ett sätt som är utom yttre påverkan så delar vi på kostnaderna. Men vem betalar då när medryttaren har hästen? Antar att det måste vara medryttaren som får stå för det då? Och att det är FV som har ansvaret eftersom det är hon som lånat ut hästen till medryttaren, även om jag har godkänt det?
Ja då blir det lite svårt med detta angående utrustningen. Men jag hade nog skrivit in något liknande att om fodervärden gör sönder något av vårdlöshet så ska denne stå för detta. Sen kan du själv avgöra när något går sönder om det är glasklart att det är på grund av fodervärden eller inte. Till exempel att denne inte smörjer och vårdar utrustningen som den ska.
Fodervärden har ju fullt ansvar nu över hästen (om ni inte överenskommit om annat) och om fodervärden nu har en medryttare så är det "mellan dom" så att säga. Då får fodervärden avgöra om denne litar tillräckligt på medryttaren eller om denne vill skriva ett medryttaravtal. Jag tror att om medryttaren skadar hästen eller dylikt och vi säger att en veterinär måste kallas in så hamnar detta på fodervärden om inte medryttaren tar sitt ansvar. Så om hästen skadar sig pga medryttaren så ska medryttaren ta det ansvaret men om denne inte gör det/vägrar så hamnar det på fodervärden.
Det kanske borde stå något med det i kontraktet, att om fodervärden väljer att ha medryttare så är det mellan dom och att hästägare ej ska blandas in såvida det inte akuta fall (syftar på att hästägaren direkt ska få veta om hästen skadats akut/blivit akut sjuk)
När jag var fodervärd och hade medryttare så hade jag fullt ansvar över medryttaren och hästägaren blandades inte in. Om medryttaren hade skadat hästen så hamnar det på mig OM inte ett medryttaravtal var skrivet eller medryttaren var villig att ta sitt ansvar.