Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 778 ggr
CelsiusT
0

Kraniosakral terapi

Är det någon som vet lite mer om det? Vad innebär det? Hur går behandlingen till?

Någon som testat det på sin häst? Hur tyckte du det fungerade i så fall? Hjälpte det något? Vad var det som din häst hade problem med?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zaphix
0

Står om kraniosakralterapi här http://www.svf.se/Documents/S%C3%A4llskapet/SVS-projekt/alt%20med%20projekt%20130917.pdf

Ägaren till min förra foderhäst använde det på honom och andra i det stallet använde det. De upplevde att det gav en viss effekt, men jag misstänker starkt placebo.

Men hästarna blev iaf avslappnade av det. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

KnutKrut
0

Använt både för mig och för hästen vid rygg- och bäckenproblem. Har varit suveränt bra! Kräver dock i regel mer än en behandling (2-4 med någon veckan mellanrum) och det är viktigt att ta det försiktigt efter behandlingen och inte sätta igång och rida som vanligt direkt.

Min häst hade problem med ryggont och att han var snubblig, hade svårt att gå i backar, svårt att lyfta på benen ordentligt. Av det blev han irriterad och stressad. Bäckenproblemet var troligen orsakat av att hästen någon gång gått omkull och bäckenet hamnat skevt. Sedan hade han kompenserat för det och kompensationen skapade nya låsningar och stelheter.

Han behandlades tre gånger och eftersom han gick väldigt länge med sina låsningar och dessutom börjar bli lite äldre behöver jag tänka på att rida honom mjuk genom stretchande övningar så att han inte ska stelna till. Men låsningarna är borta! Och även psykiskt fick jag en ny häst när han inte har ont längre och inte är för stel för att fly om faror skulle dyka upp = mindre på sin vakt.