Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 989 ggr
Amyenterprice
0

Vilket är "bäst"?

Vad är egentligen "bäst" att rida med?

Bett eller bettlöst?

Varför är just det "bäst"?

Tacksam för snabbt svar!(:

Denna kommentar har tagits bort.
Lina
5

Väldigt individuellt beroende på vad hästen föredrar och ryttarens erfarenhet

Caf_Roy
0

Tycker som Lina. Du får prova dig fram tills du hittar det som ni funkar bäst på.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Amyenterprice
0

När jag rider henne på bett så är hon mer het men lyssnar betydligt bättre, och rider jag henne på bettlöst (hackamore) så är hon lungare men lyssnar inte lika bra! :/

Caf_Roy
0

Prova fler bettyper.

Rakt bett? Tredelat? Tjockt vs smalt bett? Gummibett? Finns det fler sorters hackamore?

Prova dig fram

Amyenterprice
0

rakt , tredelat , "vanligt"(tvådelat) & smalt har jag provat! Har äpplesmak på alla bett!!

Jag tror att det finns fler men är inte säker..

Caf_Roy
0

#6 Om du har äppelsmak på alla bett, betyder det att du bara har ridit med gummibett? Trodde inte det fanns som delade. Prova metallbett också?

Uss
0

Om hon är hetare men "lyssnar" bättre med bett så skulle jag tolka det som att hon tycker bettet är obehagligt.

Då hade jag nog tyckt att bettlöst är bäst, men jobbat på att få henne att lyssna på små signaler - det utopiskt (dvs. ej särskilt sannolikt ;D ) optimala är ju att rida utan träns öht, att hästen följer andra signaler…

Kanske fattar hon inte riktigt inverkan från hackamoret - prova t.ex. bitless bridle med korslagda tyglar under hakan, då får hon hjälp att förstå sidförande tygeltag eftersom hon får lite tryck på motsatt sida huvudet. Eller jobba mycket (i paddock/ridhus/ridhage!) utan tygeltag och få henne att förstå dina vikthjälper bättre?

Underbarn
0

#7 Finns delade gummibett jo.

Mässing kan också ge skillnad.

Nova
Eller bettlöst om hon är lugnare, så tränar ni på att hon ska vara lyhörd även på det.

Amyenterprice
0

#7 När jag köpte henne så fick jag med ett bett med äpplesmak så då har jag bara använt sådana bett..

#8 Har tänkt på det du skrev om att du tolkar det att hon tycker det är obehagligt , tror att hon tycker det är inte så jätte trevligt med bett! Så köpte mig faktiskt ett bitless bridle med korslagda tyglar under hakan, men har inte ridit med det än! Men ska prova förhoppningsvis i morgon!:)

Uss
1

När vi började med bettlöst vågade vi inte riktigt lita på att det skulle funka, så vi hade ett huvudlag (utan käkrem, nosgrimma eller pannband) med bett i och så satte vi det bettlösa över. Så hade vi två tyglar; en kort till bettet o vanliga till det bettlösa. Tanken var att ha en nödbroms om pålle skulle dra iväg (det var vad han brukade göra) men det behövdes aldrig! Det funkade direkt o tog bara någon ridtur innan han var helt annorlunda; lugnare och känsligare - han vågade tom ta lite stöd! Det var samma sak med pålle nr två som också kunde bli stark o dra iväg (pålle nr tre var det inga ridmässiga problem med, men han hade fått skador av bettet innan vi köpte honom, så han slapp ändå ;D ) Lycka till o hoppas det funkar (funkade?) lika bra för er!

Anniebolmgren
0

Jag har sett gummibett, tvådelade i stallet.

Att dom har smak kanske är positivt för då tänker inte hästen bara på bett/träns som dåligt, utan lite bra?

En ponny på gården hade problem med tänderna, hade hon varit storhäst hade hon varit död, så allvarligt var det. Vi visste inget innan dom kollade tänderna. När det var som värst vägrade hon ta in bettet, så ont hade hon. o hon kunde inte tugga, äta eller något för tänderna var liksom formade såhär: () och inte såhär ||. fattar du? ;)

Då fick hon bettlöst och hon lyssnar väldigt bra på det! 

Så jag ville bara säga att bettlöst tycker jag inte är dåligt, utan många hästar kan lyssna lika bra på det om det inte sitter helt slappt på :) 

Så jag tycker bettlöst, det funkar lika bra (på dom flesta) och hästen slipper ha ett hårt bett i munnen.

Amyenterprice
0

#11 Jag var väldigt fundersam idag när jag skulle ha det bettlösa , hon är ju travare och att trava fort sitter fortfarande kvar hos henne! Jag trodde ju att hon skulle dra i väg med mig, hon är ju riktigt stark! Men hon var mycket lugnare i det bettlösa och lyssnade faktiskt riktigt bra. Eftersom att det var första gången med bettlöst så förstod hon inte till 100% vad jag "ville" men väldigt duktig var hon! :) #12 Ja jag hade nog inte tyckt att det hade varit så kul med ett hårt bett i munnen..

Uss
0

Vad roligt att det gick bra! Ja, det är vår erfarenhet också, att vi människor känner oss ängsliga utan bett men att hästarna blir lugnare och tryggare utan ;D

Du får rida mer med sits och vikthjälper i stället och snart har ni båda glömt att ni kör bettlöst :D

Amyenterprice
0

#14 Ja, tack så mycket för tipset/hjälpen! :D