Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 810 ggr
AusaBausa
0

Första hjälpen!

Ludde skadade sig i dag, sår på benet o ska t affären o köpa mer grejer t det…vad tycker ni är de bästa salvor etc för sårskötsel? Lindar ni in såret? Bandage? Vill ha mga förslag…

stör mig över att han skadade sig, mitt fel!

pippa__
0

Åter igen rekommenderar jag fryst Aloe Vera som säljs på hälsokost av märket Sasco…

gejsa
0

Beror ju på var såret sitter. Men socatyl är ju bra mot flugor. Men jag tycker att det läker sakta när man sätter på det.

Fick ett tips häromdagen från en kompis. Gobban har ett sår ovanför knäet på insidan. Det blev bara större och större pga flugorna för bandaget åkte ner hela tiden.  Så hon sa ta en liten bit lakan eller något och sätt dit textillim och sätt fast lappen över såret. Då ramlar den inte ner och såret får läka i lugn och ro. Detta har jag gjort nu och det sitter som berg. Får väl klippa bort det så småningom och så får det väl slitas bort mycket av det. Men såret är läkt då iaf. :)

AusaBausa
0

Åh tack för det tipset …. #2! ska jag prova…

PimTheGreat
0

finns självhäftande bandage med. Har jag använt på Fontane nu när han haft sår. har haft bomull under med salva. nu går han utan nåt alls.

AusaBausa
0

#4 vart köpte du det?

lisette
0

#2 om flugorna är på ett sår som man inte kan lägga om så fick jag rådet att smeta på hovtjära RUNT såret, de går inte nära såret igen…

man måste tvätta bort det varje dag och sätta nytt dock…

#5 finns på apoteket. vetflex heter det.

gejsa
0

Själv häftande bandage går inte att sätta fast. Det åker bara ner när det ligger så tokigt till som det gör på Gobban nu.

Pröva mitt det fungerar. Tog bort det i dag och ska sätta på ett nytt i morgon för det savar lite.

Tjära gör att Gobbans får jättestora sår. Han tål inte ens hästsalvan.

Amazing
0

Hej!

#6: Att smeta på hovtjära runt såret har jag också hört ska vara effektivt.

Mvh ABC123.

lisette
0

#7 vad synd att det inte fungerar. det var jättebra på travaren jag hade. bara det att jag själv luktade skogsbrand..

#8 det var väldigt effektivt!

AusaBausa
0

har faktiskt låtit det vara öppet, är inte så mkt flugor på det. Satte lila sårspray på det. Tvättade först m jodopax o sen sårsprayet….samt att jag kletade fyra ess salva runt såret(tjära i det också). Har blivit mkt bättre o riktigt torrt o fint! Har blivit mer orolig för andra såret som inte var så farligt från början… svullet(men börjar gå ner)…