Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4653 ggr
Wilma03
2

Piss-häst

Hyresgästens häst är en riktig liten piss-häst. Hon kissar mängder varje natt vilket resulterar i att boxen är plaskblöt på morgonen.
Det går åt stora mängder med spån och boxen är allt annat än rolig att mocka.
Någon som har erfarenheter av detta? Tips på vad man kan göra?

Dealath
3

Något problem med njurarna? Låter inte normalt. :P

Caf_Roy
3

Har du kollat så hon inte står och skvimpar ut sitt vatten eller en vattenledning läcker in i boxen? Inte särskilt troligt, men man kan ju alltid hoppas då det är lättfixat.

Finns det en snygg boxgranne hon kan stå och skvätta för hela natten? Har du frågat ägaren om hon brukar kissa så mycket?

Hittar du inte någon simpel lösning skulle jag också råda dig att prata med ägaren om att kolla upp njurarna.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Zaphix
0

Låt inte hästen dricka vatten. Då är problemet löst!

Annars är ju en lösning att hyresgästen får betala sitt eget strö och mocka själv åt sin häst, då slipper iaf du det problemet.

Eller så rådgör man med en veterinär, hade jag gjort.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gronstedt
1

Ta bort saltstenen, om hon har någon, och ge salt i maten i stället. Om inte det hjälper, konsultera veterinär.

Chestnut
0

Eller så är hon som min valack som inte vill kissa ute utan bara inne. Han kissar innan han går ut på morgonen, precis när han kommer in på kvällen, efter kraftfodret och säkert ett par gånger under natten. Har tydligen alltid varit sådan. Dricker inte extrema mängder vatten heller.

Har ingen bra lösning dock, spånpellets kör vi på men det funkar ärligt talat sådär…

Med vänliga hälsningar
Chess

Cezanne
2

Byt till torv, det är mycket lättare att mocka piss med torv som suger bättre och dessutom luktar det inte.

Caf_Roy
0

En ösning på problemet som #5 beskriver kan väl vara att ha en "kisshörna" i hagen? En ligghall vore bäst, men annars bara ett ställe med strö så hästen kan kissa utan att det skvätter på benen.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Chestnut
0

#7 Tror inte att det skulle hjälpa (har flis"bädd" i en liten del av hagen), han vill helt enkelt kissa inomhus. 🙂

Med vänliga hälsningar
Chess

Lina
0

Min häst slabbade riktigt mycket med sitt vatten. Skulle han dricka så skvätte han innan och under tiden, käkade han hö så tog han en mun full och doppade mulen i vattnet tuggade upp och gjorde om samma visa igen. Han roade sig även med att välta ut sitt vatten och tugga sönder sina hinkar 😡

imsuchadiva
1

Dålig stil att kalla en inhyrning för piss-häst. Antagligen så gillar hästen att kissa inne helt enkelt. Ett alternativ är att ta in hästen på dagen så den får kissa då, om de går ute länge alltså. Kommer de in tidigt så börja kvällsmocka boxen.

Lina
17

Herregud! Det är väl inget fel med att kalla hästen för piss-häst? Hästen pissar mycket alltså valde ts att kalla den för piss-häst. Tror knappast att hästen tar illa vid sig 😂

trex
3

För mig låter det som att det är för lite strö i boxen, om det blir helt vått efter en natt. Min häst puttade ut sin vattentunna på 60 liter (kom på honom) + urin inte ens halva boxen blev blöt. In med mer strö.

Wilma03
0

Den här piss-hästen har varit min så att kalla henne för det är inte något illa menat.
Det är inte vattnet hon häller ut utan det är piss.
Hur mycket strö hon än får så ser boxen lika tråkig ut varje morgon. Hon går runt i det vilket resulterar i att det blir värre.

Hon käkar rätt bra på sin saltsten vilket såklart resulterar i att hon dricker en hel del. Men om man nu ska ge salt i maten, hur mycket ska man ge?
Varmblodstravare på 152cm som rids lättare 3-7 ggr i veckan.

Är ju ganska säker på att saltstenen är problemet, att hon dricker så mycket och att hon sedan trampar runt i det. Hon tillhör inte de renligare hästarna som gör på ett ställe utan sprider ut det lite här var i boxen och allra helst i mitten. Boxen är stor, över 12kvm, så är inte det att hon har för liten box.

Att hon skulle ha en snygg boxgranne som gör att hon småskvätter känns inte så troligt, så vidare hon inte är homosexuell, då boxgrannen är ett sto. De enda två pållarna i stallet. =)

Gronstedt
0

#13: 1 matsked vanligt koksalt per dag brukar räcka om hästen inte svettas extremt mycket.

Wilma03
0

#14 Okay, tack! =) Ska prata med nuvarande ägare om det.

Linnea
0

Om det inte är några fysiska fel på hästen och om borttagande av saltsten inte räcker kanske ni kan prova att ha henne på bädd? Rejält med torv i botten och en tillräckligt djup bädd. Den kanske måste bytas oftare än en normal bädd men ni slipper den jobbiga mockningen och hästen slipper stå i blött strö.

Skynda långsamt så går det fortare.

Offbeat
1

Byt box på hästarna låt den andra renligare hästen bygga en fast fin bädd under några veckor, spåna överdrivet jättemycket så kisshästen inte kommer ner till bädden under några omständigheter.

Har funkat för mig. Har en valack som hellre kissar på betonggolvet än i hagen och gärna kissar lite i taget, men mycket sammanlagt, dansar steppdans om nätterna och galopperar i sömnen.

Spiritinthesky
0

#17 hahaha

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Wilma03
0

#17 Tyvärr skulle det inte funka att ställa den andra hästen i hennes box. Min häst (alltså den renliga) är en häst som är smått aggressiv om hon inte får vara ifred.(hugger efter alla som går innanför dörren) Något jag jobbar på att försöka få bort, har kommit halvvägs med detta och vill inte oroa henne med att byta box. Hon har alltså boxen längst in i stallet och hyresgästen står ytterst.

Har pratat med hyresgästen om detta med torv och det verkar som att de överväger att testa det istället för spånen.