Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 5143 ggr
CarCar
0

Blötlägga hö

Jag har en hosthäst som måste få sitt hö blötlagt i minst en timme (helst mellan 2-6h) innan hon får äta det. Nu på sommaren går detta alldeles utmärkt med hjälp av stora kar som vi lägger allt i. Men hur ska man göra till vintern då det blir kallt och allt kommer att frysa? Är det någon annan som blötlägger hästens hö och hur löser ni det isåfall? Tacksam för tips och idéer då vi nu har provat alla möjliga lösningar, till exempel blöta höt i säckarna så att det sakta men säkert skulle rinna ut under ett par timmars tid, men de läcker för mycket så vattnet rinner ut för fort…

/CarCar

Alex
0

Du har inte möjlighet att köpa en ny säck? Annars går det väl kanske att blötlägga en gång lite innan och låta vattnet rinna ut och sen blöta en gång till innan hon får det..

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Peppe
0

Peppe är hosthäst och måste äta blötlagt hö eller hösilage. på våren och hösten  lägger jag det i en korg som jag sätter i en tunna så får det vara där i 5-10min, aldrig mer än så! Då försvinner all näring från höet!!! sen tar jag upp det och stället så det får rinna av. Peppe har inte hostat sen vi började med det. på vintrarna äter han hösilage.

att duscha höet har ingen som helst verkan, det måste blötas helt så dammet binder sig

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

pippa__
0

Har hört att man ska dränka höet tills det slutar bubbla.. kan det stämma?

Mandysan
0

I vintras när vi fick supertorrt hö(silage) och Fpoxen började att hosta så tog jag en sån här Ikea kasse och gjorde små hål i botten, fyllde den med hö(silage) och hällde på vatten. Det tog ca 1½ h för allt vatten att rinna ut…

CarCar
0

#1 Jag får nog köpa en ny..

#2 Hon har fång dessutom så det är bara bra om det är så lite näring i höt som möjligt….  

#3 Det har jag ingen aning om, någon annan som vet kanske?

#4 Min ikeasäck läcker i sömmarna, men om de är helt nya kanske de inte gör det.. Får åka dit och köpa ett par så att jag kan prova..

Mandysan
0

#5 Om de läcker bara lite behöver du ju inte göra hål ;) Men om den läcker mkt så är det ju kört… Min läckte lite vid sömmarna…

QuickStep
1

ett bra hö ska man i princip inte behöva blötlägga för om d e ens lite dammigt eller så så är d början på mögel eller så..

Prövat o ge ensilage istället till din hosthäst?

CarCar
0

#7 Vi fick order av veterinär att allt skulle blötläggas även om det var ensilage för att få bort minsta spår av damm, mögelsporer etc… Så vi följer bara order…

Lyrik
0

Prova med hönät och doppa det i en vattentunna. Det gjorde jag till min gamla tant, som oxå var dammallergiker. Sen är det bara att hänga upp hönätet för att torka.

pippa__
0

#9 Så gjorde jag me innan till "min" häst…

mazze
0

#8 Har oxå en hosthäst (dammallergiker). Fick rådet av vet att antingen ge blött hö el hösilage. Hösilage är ingen fara att ge såvida det inte är dåligt.

NovaRoll
0

Om ni har "hosthästar" kontra "dammallergiker", har ni tittat på vad för slags strö ni har?? för att inte tala om ventilationen i stallet….kanske testa lösdrift, fodra på golvet……..bara några tips Glad

Emmelie
0

I stallet jag rider så har vi ganska dammigt hö. Vi lägger en bal i en skotkärra med liite hål i vid hjulet. Sedan spolar vi det utomhus oavsett väder. Kärran fylls ju upp den med och sedan så rinner vattnet sakta av. Balarna staplas på varandra inne i stallet vintertid då det går åt 1½ nästan 2 balar per dag. Sommartid så går det inte åt ens en bal på två dagar.

CarCar
0

#12 Vi har sågspånsströ och det är helt dammfritt, har aldrig haft problem med damma i det… Det var pga strul med ventilationen som hon blev dålig, står i stall med många viljor och de flesta insåg inte vad som var bäst för hästarna, utan gick och stängde av ventilationen… Men nu funkar ventilationen bra igen som tur är! Lösdrift hade varit det optimala, men jag känner inte till någon här i närheten, sen har hon dessutom fång så får inte gå ute på gräs, hon går med munkorg i dagsläget och det kan hon inte göra dygnet runt =(

Peppe
0

• Strö: färskspån (är alltså lite fuktigt och absolut dammfritt) för övrigt har min Vet sagt att spåndammet INTE ger höhosta.
  • lite taskig ventilation pga samma som #14
  • alltid fodrad på golvet
  • lösdrift vore inte fy skam, men omöjligt i vårat stall tyvärr.
  • dammigt hö? JA. tog ca 3 veckor med dammigt hö och han kommer för evigt vara känslig för allt hö, hur fint det än är.

MiaMaria
0

Vi har använt korgar eller ikea-kassar när vi ska blöta hö. Ikea-kassarna fungerar bäst tycker jag.

E_hjo
0

Ni som låter vattnet rinna av, varför gör ni det?

Peppe
0

#17 det blir Mycket blött i boxen annars ;) jag låter det bara rinna av en minut ungefär så det värsta försvinner.

Emmelie
0

#17 Säger som #18 det blir så äckligt i boxen om man skall ha en sjö där =P Sen är det onödigt att servera höet i en hink med vatten i tycker jag. Vi spolar det samma dag som det används oftast, Höet är mest också för att de skall ha ngt att pyssla med under natten och så.. ^^

E_hjo
0

Så då behöööver man alltså inte låta det rinna av!
Vi har små hål i golvet i våra boxar som vatten och dyl kan rinna ner i.    : )